Tuesday, May 22, 2012

Torpet

 Lite mer från Makrilla. Till gården hör också det söta lilla torpet här som ligger en bit in i skogen. Här bor C´s föräldrar när de inte bor inne i sin lägenhet i Karlskrona medan C´s moster brukar bo i det stora gula gårdshuset. Det lilla torpet är ju bara så pittoreskt, så vackert och så svenskt och det ligger dessutom precis vid Stensjön. För ett par år sedan byggde de till den lilla stugan som ni ser till vänster bakom det blommande äppelträdet. Här sov nu jag och C. Vi hade ett eget litet sovrum och en liten toalett. Ett perfekt litet gästhus.


En liten skogsstig leder ner från torpet till sjön. Så vackert att vakna på morgonen och ha denna utsikten som vi hade från vår lilla ministuga.

Stensjön är inte speciellt djup utan har fått sitt namn mycket pga av att den är så grund att det sticker upp ganska många stora stenbumlingar här och var. C´s föräldrar har en liten trä eka som vi brukar åka ut med sommarkvällar. Så brukar också näckrosorna blomma. Det är alltid så tyst och fridfullt att ro ut här på sjön.

Här nere vid bryggan har vi suttit många gånger och njutit av just underbara sommarkvällar och grillat. Det enda som kan störa är myggen. Tyvärr är det ofta ganska gott om mygg just sommarkvällar. Man får köra med bra myggmedel.

Det hade fyndats en ny bäddsoffa till det lilla "pörtet" där vi sov. Här fick jag och Iris chansen att åka just soffa ner från gården till torpet. Har aldrig åkt soffa innan och det blev en kul upplevelse. De två sängarna de hade som vi sovit i blev utbytta mot soffa som faktiskt gjorde den lilla stugan mer rymlig.


De fyrbenta njöt av sjön redan nu. Tore njöt nog lite extra mycket. Det märks att han har labrador i sig. Han kunde inte få nog av att kasta sig i vattnet efter pinnar och sedan simma tillbaka med dem.

Detta är äkta badglädje må ni tro. Varje gång han kom upp på land var han ju också tvungen att ska av sig vattnet så att det verkligen yrde vattendroppar åt alla håll precis så som bara hundar kan.

Det är allt något magiskt över ljusa sommarkvällar. Här nere vid sjön mitt i skogen är det ännu mer speciellt. Det är så tyst och stilla. Jag tror klockan var ca nio på kvällen då jag tog detta foto. Det blev aldrig några sena kvällar för oss. På något sätt var det som om all denna rena luft och alla utomhus aktiviteter om dagarna gjorde oss extra trötta. Efter tio var det svårt att hålla ögonen öppna.



Älskar detta sista foto på Torpet med det blommande äppelträdet och det gula milda ljuset som lyser i fönstrena. Det påminner om någon vacker Gevalia reklam. 

Här fortsätter det att vara strålande vackert sommarväder i Stockholm. Verkar som det kommer att fortsätta veckan ut. Så underbart. Igår var jag hemma hos en kompis och arbetskamrat och åt middag. När jag for därifrån vid tio på kvällen var det fortfarande ljust. Det är nu man får se till att ta igen alla dessa mörka vinterdagar. 

10 comments:

Millan said...

Ah helt underbart! Jag far en san hemlangtan. Till Blekinge da! Alskar ju Blekinge!! Vilken harlig och lugn helg ni fick. Ser ljuvligt ut. Kram

Miss Marie said...

Vilket mysigt ställe! Förstår att ni trivs där!

Katarina said...

Torpet! Precis så här ska en torp idyll se ut! Vackert, rogivande och harmoniskst! Kram

Charlie sa ... said...

Ja, så vackert och helt perfekt. Vilken lycka att ha en sådan här plats att komma till.

Älskar dina bilder!

Kram

Annika said...

OJ vad underbart, Desiree!
herregud vilken pärla ni har där.
ALLTING är ju som en dröm!
IDYLL!!!
Torpet bakom äppelträdet ser ut som en gammal svensk dröm. Jösses så vackert.
Om jag vore som ni skulle jag åka ner till Blekinge stup i kvarten...
Totalt, totalt underbart!!!
KRAM!!!!

Desiree said...

Millan, det är ju otroligt fint nere i Blekinge. Jag förstår att du längtar dit. Hoppas att vi får till det så att vi kan ses någon mer gång där nere och ta en fika eller nåt. Karlskrona är ju en sådan härlig sommarstad.
Kram!

Miss Marie, ja det är så himla lungt och skönt här nere. Jag tror att det är det som gör att man känner sig så utvilad efter några dagar här nere.
kram!

Lotta, ja detta är verkligen en skön sommar pärla.
Kram!

Annika, ja visst är torpet himla gulligt och charmigt. Jag förstår att C´s föräldrar vill vara här så mycket som bara går. Som du säger - en svensk dröm.
Kramar!

Linnéa i Colorado said...

Otroligt vackert! Vilken lyx!

Desiree said...

Linnea, ja det känns lyxigt. Måste säga att jag uppskattar allt sådant här mycket mer när jag varit ifrån det i fler år.
Kram!

Saltistjejen said...

Helt fantastiskt ställe ni har Desiree! underbart!
OCH SÅ SVERIGE! :-)
Kram!!

Desiree said...

Saltis, ja visst känns det både så vackert och så svenskt.:-)
Kramar!