Wednesday, May 16, 2012

Mellan Hägg och Syrén


Tiden mellan hägg och syrén infaller just nu. Detta är nog den allra vackraste tiden  i Sverige (även om jag självklart tycker att hela sommaren är ljuvlig). Nu finns den där skira intensiva grönskan. Jag njuter var gång jag tittar upp i det gröna lövverket just nu. De där ljusa vårnätterna är här nu. Solen går upp strax efter fyra på morgonen och sedan ned någon gång efter nio på kvällen. Jag påminns om skolavslutningar och hur man sjön om Den blomstertid som kommer. Nog råder blomstertid nu. Allt har slagit ut i blom och det är inte konstigt att även Svenskarna slår ut i blom under våren. Man känner de där spirande positiva vårkänslorna som finns överallt. Uteserveringarna är fullsatta med folk som njuter av solen lika mycket som av sitt vin eller sin öl. Kvällen känns ljum och ung och stan är som allra vackrast just nu.

Jag är väldigt lycklig åt vår nya lya som vi hittade i Solna. Det blir betydligt kortare och säkrare cykelväg för mig därifrån till jobbet än vad jag har nu. Men jag inser också att jag kommer att sakna att cykla genom stan. Inser att det finns många vackra vyer och ställen som blivit favoriter och smultronställen för mig. 

 I mina föräldrars trädgård blommar det mycket som är vackert just nu. Förgätmigejen liksom de många olika tulpanerna.

 Naturligtvis häggen. Detta träd står på baksidan hos mina föräldrar. Det är sååå vackert med alla sina vita blommor. Doften från häggen i vårkvällen är bara ett sådant där minne som man vill bära med sig. Det och Koltrastens sång är några av mina vårfavoriter.




 Fler fina tulpaner i mina föräldrars trädgård.


Mamma skickade med mig hem denna fina bukett med hägg och forsytia. Så jag har fått njuta lite av häggens doft här hos mig några dagar. Denna vecka är ju kortvecka här då det är Kristihimmelsfärd helg. Vi är lediga både torsdag och fredag så det blir riktig långhelg. Ännu ett skäl till att älska våren här då man har alla helger som duggar tätt i maj och juni. Jag och C åker ner till Blekinge denna helgen. Själv inser jag att jag inte varit därnere sedan 2009 så det var ett tag sedan. C´s föräldrar har ju sin gård därnere. Det blir lite bloggpaus medan jag är där för nätet funkar si så där så ni får njuta av dessa vårbilder så länge. Passar på att önska er trevlig helg redan nu så här på en onsdag.

9 comments:

Saltistjejen said...

Ja nu är det verkligen som vackrast i Stockholm! Denna tiden i maj. Försommaren med ljuset och all grönska och alla blommande träd, buskar och rabatter!
Ha nu en riktigt fin helg och njut av ledigheten! Nu när era f d orosmoln är borta så kan ni säkert njuta lite extra!
KRAAAM!!

Desiree said...

Saltis, tack det är precis som du säger att man kan njuta mer av allt nu när orosmolnen har lagt sig. Jag njuter till fullo av allt som är så vackert just nu. Jag känner nog att jag uppskattar våren här mycket mer nu än innan vi flyttade. Självklart älskar jag våren i södern också som är en otroligt fin period innan värsta hettan anländer.
Kram!

Annika said...

Jösses, det är ju så sant...
JAG har inte varit hemma mellan hägg och syren på 19 år.
Känner mig lite vemodig av ditt inlägg, men på ett fint sätt.
NOG är det den allra, allra finaste tiden hemma nu.
Suck...
De ljusa nätterna, alla blommor, den ljusgröna grönskan och alla löften om den TID som komma SKALL!!
GUD så underbart med långledighet. SÅ är det icke här...
KRAMAR och ha det så jättefint!!!

Anne said...

Underbara vårbilder hemifrån, så vackert det känns i hjärtat. njuter verkligen av dina vårbilder, har varit så intensivt här i veckan jag inte hunnit kommentera men det är underbart få ta del av våren därhemma. När jag skypar med familjen därhemma får jag muntliga rapporter, typ nu blommar det och det men det är ju bilder man vill ha. Men det får jag ju hos dig, hihi.
Just ja, långhelg. Skönt!
KRAM

Charlie sa ... said...

Mellan hägg och syren...så underbart!

Ha en jättefin helg nu! Fyra dagar. Är sååå avis.
Här går det i 180 knyck och jag skulle behöva paus.

Stor kram och som sagt, njut av långledigt och säkert god mat och vacker natur.

KRam!

Katarina said...

Verkligen härligt! Kul att du är så aktiv med kameran just nu, det syns verklgien att du gillar Stor Stockholm! Jag får hemlängtan nu,, inte till Stockholm, men att få möjligheten att känna dofterna.

Kram

Queen of Kammebornia said...

Ja, det är smärtsamt vackert just nu!

Queen of Kammebornia said...

Ja, det är smärtsamt vackert just nu!

Queen of Kammebornia said...

Ja, det är smärtsamt vackert just nu!