Tuesday, April 12, 2011

Mitt ute på Texas slätten

Det blev mera äventyr igår. Vi hamnade här, i ett litet märkligt ställe som heter Alpine. Vi hade kollat ut på kartan att det skulle vara lämpligt att övernatta någonstanns här i krokarna för att sedan fortsätta sista biten till Big Bend dagen därpå. Hela daggen igår körde vi västerut längst med I-10. Vi befinner oss en bra bit i Texas bushen. Nu är vi långt bort från moderna storstäder och mitt ute i vilda Texas bushen.

Här står min cowboy, C, utanför vårat hotel. När vi kom fram hit började jag smått undra vad det var för ställe vi skulle få övernatta på.

Det är ett gammalt hotel som är K-märkt. Det ser inte mycket ut för världen på utsidan men helt ok och himla fräscht ändå när man väl kommer in.
Det har en hel del karaktär. Det är inte ett ställe man glömmer i första taget.



Man glömer nog inte Alpine heller i första taget. En typisk lite håla mitt ute på Texas slätten. Så här ser det ut om man tittar upp och ner längst med gatan utanför vårat hotel. Ja det finns inte mycket som ni ser. Känns som tiden har stått still här de senaste 50 åren iallafall.



Det är här på Holland Hotel som vi bor. Jag måste dock säga att jag starkt gillar vad jag sett av Texas hittills. Det är coolt på många sätt. Austin tyckte både jag och C mycket om. Det är en vacker och modern stad med en stor portion charm. Austin, Texas är faktiskt ett ställe jag mycket väl skulle kunna tänka mig att bo på om chansen dök upp.



Detta är utsiken från vårat hotelrum. Här har vi ju den "fina" bensinmacken att beundra.

Det känns väldigt märkligt och gammaldags att få en riktig nyckel till sitt hotelrum. Det är ju alltid plastkort numer. Jag tror inte att jag har fått en äkta nyckel på 10-20 år.

Något annat som man fann på rummet som låg på våra nattduksbord var varsitt paket med öronproppar. Det är inte så att det är väldigt trafikerat utanför på gatan men däremot så går järnvägsrälsen inte långt från vägen. Det passerar fler tåg än vad man först kunde tro. Det är långa godståg och de drar i visslan ofta kan jag intyga. Så öronpropparna har varit på sin plats under natten. För mig är det här ljudet välbekant. När vi bodde i Birmingham hörde man ständigt tågen och tågvisslan på håll.

Tyvärr hade alla ställen stängt vid åtta på kvällen då vi kom hit så något ställe för middag hittade vi inte (det finns endast två ställen som de rekomenderade). Men vi stod inte nödställda för det för vi hade ju en del proviant från Whole Foods kvar och sedan kompletterade vi med lite annat då vi iallfall hittade en öppen livsmedelsbutik. Det blev picknick uppe på rummet men middag fick vi som vi själva fixade.

Jag tycker ändå att det finns en hel del charm med Alpine. Man andas det äkta Texas här på många sätt. Idag är planen att forsätta mot nationalparken Big Bend. Det blir den första av tre nationalparker som vi ska besöka. Vi har beräknat två dagar i Big Bend för den är en av de största nationalparkerna.

4 comments:

Suzesan said...

Wow Jag läser och njuter av dina reseberättelser. Vilket äventyr. Sånt skulle jag tycka vara kul. Resa så som ni gör. Det du beskriver nu är nästan som taget ur en cowboyfilm där de hamnar i såna små små -byar -orter -städer som är lite ödsliga och lite "skumma"och de "gillar" inte främlingar....där haha.
Du vet en bar och när nån kommer in där så blir det tyst. Om man inte bor där....:)


Fast de ser ju inte ett dugg skumt ut på bilderna. Nyckel till rummet. Härligt.

Ha en fortsatt trevlig resa. Så spännande att läsa om.

Kram
/Susanne

Anne said...

Coolt ställe, helt klart en annan bit av Texas än det ni hittills sett och du visat. Från stads-Texas till lantis-Texas. Bra mix ni har Charmigt ställe, detta Alpine. Ja, inte att bo där...men att passera förbi och besöka. Hehe, jo hotellnycklar känns ju inte som igår man fick direkt.
Superkul Desiree du bloggar så mycket "live" från resan.

Marianne said...

Ja det verkar ödsligare i Alpine än det är i Älmhult! Varför är hotellet K-märkt, vet du det?

Fick de kontroll på branden ni körde förbi i går?

Vilken tur förresten att ni hade mat med er! Det gäller att vara förberedd.

Kramar!

Annika said...

In the sleepy conuntry side of the big, mighty Texas!
COOLT med sömninga små samhällen med säregna hotell längs vägarna. Så häftigt!!
Tänk om det blir så att du och C blir Texasbor ngn ggn i framtiden!!
DET vore ngt!!
KRAM!!!