Wednesday, May 2, 2012

Kniven mot strupen...


Jag vet inte riktigt vart jag ska börja men jag har till slut valt att ta upp det hela på bloggen ändå. Känns ibland som man jinxar till ödet om man pratar om saker för tidigt. Men just nu vet vi ännu inte så mycket. C fick ett kontrakt som var på två år då vi flyttade tillbaka till Sverige från USA. De två åren har nu gått i augusti. Aktivt jobbsökande har skett sedan årsskiftet men ännu har inget bra napp kommit på kroken. Vi kan som sagt gärna tänka oss ett nytt utlandsäventyr och jobb har därför sökts förutom i Sverige också i Europa och i USA. De goda nyheterna vi har fått är att hans kontrakt kan stretchas lite till så att han kan jobba vidare på sitt projekt fram till årsskiftet, så detta är toppen då vi får lite mer tid på oss vilket sannerligen känns som om det kommer behövas. Men just nu står vi ändå i ett sådant där vägskäl i livet. Vi vet ännu inte alls hur och vart framtiden kommer att ta oss. Kanske blir vi kvar i Stockholm, kanske flyttar vi till en annan del av Sverige, kanske hamnar vi någonstans i Europa eller kanske flyttar vi över Atlanten igen.
Jag tror vi båda har gått lite med en bävan mitt i allt detta att bara inte M som äger lägenheten hör av sig och säger att han ska hem just nu. I förra veckan kom då bombnedslaget som vi verkligen inte hade hoppats på. M hörde av sig och säger att han är på väg hem till Sverige från USA där han gjort en post doc (haft en tillfällig forskartjänst). Han flyttar hem i sommar och vill ha tillträde till sin lägenhet senast 31 juli.

Bostadsmarknaden i Stockholm är ju tuff. Känns som det alltid råder bostadsbrist i Stockholm vilket fortsatt att driva priserna upp. Någon hyresmarknad existerar inte utan rätta kontakterna. Så vi står nu inför ett bostadsproblem. Vi måste ha tak över huvudet. Vi lär få köpa något vilket verkligen inte känns rätt just nu. Det hade varit en helt annan grej om man hade vetat att man skulle bo kvar i Stockholm men det har vi just nu ingen aning om. Det som är positivt är väl att det råder just ständig bostadsbrist i Stockholm vilket gör att man kan sälja eller hyra ut. Det känns alltså ganska jobbigt att behöva göra en sådan här stor investering just nu men ibland har man inget val. Vi har dessutom trillat ur ”bostadskarriären” eller stegen på bostadsmarknaden här då vi sålde innan vi flyttade till USA och sedan köpte hus på Amerikanska marknaden och var tvungna att sälja efter att USA marknaden krashade till förlust.

När vi fick beskedet om att vi var tvugna att flytta i veckan gick jag nog in i en chock-fas först. Kunde inte sova en blund den natten beskedet kommit. Gick runt med en overklig känsla och hoppades på att man skulle vakna upp ur detta och att allt bara skulle vara lite av en mardröm. Well well så är inte fallet. Nu har jag kommit över chock-fasen. Så det blir till att börja springa på visningar för oss (pust, ser inte ett dugg fram emot detta). En annan knepig faktor med Sverige är ju att landet i princip stänger efter midsommar då folk börjar gå på semester. Då stänger mycket av bostadsmarkaden också så vi har fram till midsommar på oss att finna en lösning därav – kniven på strupen. Ni får mer än gärna hålla tummarna för oss. Nu på söndag blir lite av en maraton visningsdag. Vi har gjort en lista på olika objekt som vi vill titta på. Det som känns bra är att det finns en del som ser intressant ut. Men inte helt optimalt att behöva köpa något under tidspress och i ett läge då man helst skulle vilja vänta lite till men ibland blir det så här (iallafall för oss). 

Detta är min fina tulpanbukett som jag fick av vänner som vi hade över på middag i helgen. Älskar dessa blandbuketter med olika färger och former på tulpanerna.

19 comments:

Katarina said...

Oj, oj,, jag blev nu djupt sittande på min kontorsstol..

Det känns för mig på andra sidan jorden som det var nyligen ni återvände hem till Sverige men tiden har uppenbarligen gått mycket fort. snart är alltså två år redan passerade.

Jag förösker förstå det du skriver om att C´s jobb kontrkat snart löper ut och att ägaren till lägenheten kommer hem och vill flytta in, dvs. mycket nära förestående.

Det är inte konstigt att du gått in i en chock fas med alla frågorna som tynger dig/er. Att inte veta vad som ska ske efter årsskiftet och samtidigt finna en bostadslösning är en svår situation, det förstår jag.

Trots allt, så hoppas jag att någon lösning dyker upp, kanske att det finns någon bostad där ute ni kan hyra så ni slipper ge er i kast att investera i en "snabb köps" lägenhet. Tyvärr har jag inga trådar att dra i när det gäller Stockholms bostadsmarkand, annarss hade jag givetvis gjort det.


Vi själva är i en något liknande situation, vi vet ej riktigt vad som händer från månad till månad och vårt bostadskontrakt löper ut den sista juni. Så det blir till att förlänga det (1 år) även om vi måste packa i augusti månad, för något vi inget vet.

Från det ena till det andra, tulpanerna är fina.

Sänder dig en bamsekram och hoppas på något oväntat positivt kan komma till er.

Katarina

Millan said...

Ah nej .. vilket dilemma! Jag forstar att det kanns olustigt och oroligt. Just det dar att inte veta vad som ligger framfor en ar svart och jag forstar att det itne kanns sa roligt att kopa nagot for att ha nagonstans att bo i kanske bara nagra manader. En flytt ar ju anda en stor grej.
Sa det ar sa illa pa marknaden nu alltsa att det inte alls finns nagra hyreslagenheter? Det later helt galet!! Synd att ni inte bor i Goteborg for dar star ju var lilla lagenhet alldeles tom.

Sakert kommer allt det har losa sig till det allra basta dock och det ar ju lite spannande att sta vid ett vagskal ocksa. Sa ni har borjat soka nya jobb alltsa. Ni har inte fundeat pa Bristol ;-). Fast jag tror inte det har eviga regnet lockar sa mycket forstas ;-).

Hur kanner du nar du tanker framat? Lockar det mest att bo kvar i Sverige eller mer att flytta utomlands? Jag forstar att ni kanner er lite mer hemma i sverige igen nu efter nastan tva ar hemma (josses... tva ar redan, hur ar det mojligt!!).

Jag hoppas att det ska losa sig med boende snarast sa att ni kan slappna av!!

Stor kram!!

Desiree said...

Katarina, tack så mycket. Vi kollar på alla möjliga lösningar och sedan får man väga för och nackdelar noggrant och se vad som blir bäst till slut. Det är lite lustigt men det verkar som vi utlandsbloggar gänget lever mycket mer på det här sättet jämfört med andra. När jag kollar på min omgivning jag har runt omkring mig nu så inser jag att de aldrig ställs inför sådana här problem. Men å andra sidan så ger detta krydda till livet tycker jag även om kryddan kan vara lite väl magstark emellanåt ;-)
Jag hoppas att det löser sig för er också på ett bra sätt.
Kram och det känns skönt att ha stöd från andra som också råkar ut för sådant här.

Miss Marie said...

Fy vad trist! Förstår att det är ett jobbigt läge just nu. Hoppas verkligen att det löser sig för er!

Annika said...

OJ, detta blev en liten chock för mig också.
OCH vad är det DÅ inte för ER!!
Herregud vilken sits.
JA, vad göra?
Jag vet ju hur överjävligt svårt det är i Sthlm med bostad. Ibland känns det som ett köp är det enda raka, eller att flytta in i sprojlans ny hyresrätt (sviiiindyra). Ja, vad är det bästa?
USCH, jag vet inte.
Köpa ändå kanske? Det är ju en investering, och ni kan hyra ut den.
Den blir ER!
Jag önskar er PRECIS ALL LYCKA på söndag!!
ALL LYCKA!!
Måtte ni hitta ngt som ni gillar.
NOG löser det sig, det gör det alltid.
Stora, stora bamsiga styrkekramar!!!

Desiree said...

Millan, ja det känns galet att det ska vara så svårt att hitta något att hyra här. Men Stockholm har haft bostadsbrist så länge jag kan minnas och jag tror det kommer att fortsätta också. Det är ju både på gott och ont. Ont för att man blir tvingad att köpa och gott för den som redan har köpt och vill sälja eller hyra ut. Jättesnällt att erbjuda er lägenhet om vi hade bott i Götet. Vi får se hur det löser sig men någon lösning lär vi hitta.
Kramar!

Miss Marie, tack så mycket. Ja vi får se hur det blir. Vi bollar runt med alla möjliga idéer och har iallafall aktivt börjat kolla runt vilket jag tror är jättebra.
Kram!

Annika, vi hade ju hoppats på att det inte skulle bli så här att detta inte skulle komma just nu men this is it. Nu har jag börjat acceptera det. Har kollat lite och hittat några lägenheter jag är intresserad av att kolla in i det området där din syster köpte. Det verkar jättefint där och jag skulle verkligen kunna tänka mig något just där. Men vi kollar också runt en del i Sjöstaden där vi trivs väldigt bra samt i Solna.
Kram!

Saltistjejen said...

Å NEJ Desiree!!!! Så jobbigt!!!!! Men allvarligt talat så finns en stor andrahandsuthyrningsmarknad också. Ni kan kolla den också ifall ni hittar något. och hör med folk på KI. Det är ju vanligt att forstkare drar utomlands som sagt, och gärna hyr ut hus eller lgh medan de är borta. Kanske kan ni få tag på ngt där? Så slipper ni köpa, för jag förstår att det känns helt fel just nu då ni inte alls vet var ni kommer att fortsätta efter säg årsskiftet. Allt beroende på var C får jobb etc.
Jag förstår verkligen att du är orolig och att det varit tunga dygn. Usch! Önskar jag kunde hjälpa. Vill du kan jag höra mig för lite med de jag känner i Stockholm och se ifall ngn där har ngn lgh att hyra ut i andra hand. Du kan ju fråga på FB också. Ibland får man napp bland "vänner" där.
När vi ville hitta en hyresgäst till vår lgh annonserade vi på en av de siter som finns i Stockholm och där kan ni säkert också kolla om ni är intresserade av andrahand.
Men visst, det har sina fördelar med att ha egen lgh också såklart. Man bestämmer själv över den och man kan hyra ut den. DOCK vill jag säga att det är lite upp till varje bostadsrättsförening också. Så kolla med den innan ni köper. Kolla vad de har för policy beträffande andrahandsuthyrning för det varierar. Det kan bli extra viktigt för er som ju verkligen kan komma att behöva göra det inom en ganska snar framtid. I många fall måste man själv ha bott i bostaden i minst ett år innan man ens får hyra ut den i andrahand. Om ni köper ett hus är det annorlunda. Då bestämmer ni ju helt själva.
Vi har ju vår lgh kvar men vi har just fått klartecken från vår hyresgäst att han ska hyra ett år till. Annars hade ni kunnat vara där ett tag. Dock är den möblerad och jag vet att ni har era möbler så jag gissar att ni vill hitta en omöblerad bostad.
Önskar er all lycka till och hör gärna av dig till mig om det är något jag kanske kan hjälpa er med!?!
STOR KRAM!!!

Liz said...

Fy sa jobbigt! Det ar alltid jobbigt nar saker och ting ar oklara och man inte vet vart man ska flytta, nar det blir av, vilken del av varlden man kommer hamna i etc. Det ar stora beslut och mycket som ska klaffa. Jag ar ju inte helt insatt i er jobb situation och hur ni har tankt och planerat da jag ar relativt ny som din lasare, men hur eller hur sa ar det frustrerande och oroligt speciellt nar man far som du sa bra uttrycker det kniven pa strupen..

Vi satt hela aret och vantade pa att vi skulle flytta och inte visste vi vart och inte for hur lange. Sen nar vi visste vart, hittade vi inte hus och skola och det ar som sagt mycket som ska funka...det ar en jattestor stress som manga inte forstar som aldrig brutit upp allt pa kort varsel.

Jag onskar att jag hade kontakter och kunde hjalpa till, men som Saltistjejen sager ovan, kolla upp andrahandsmarknaden och framforrallt att hyra hus/lagenhet forst. Att kopa pa kort varsel, och kansek inte kunna bo lange, behova hyra ut och sen kanske ni ar i utlandet och hyresvarden har helt plotsligt massa problem, ni far inte hyran, det blir stort lackage eller gud vet vad - da maste ni ha nagon pa plats som kan hoppa in och ta ert ansvar som hyresvardar det ar ju jattesvart nar man inte kan vara komma till platsen snabbt. Det ar en av orsakerna till att vi aldrig har kopt hus annu, da vi inte vet vart vi kommer att hamna och eftersom vi inte har familj eller sa som kan ta hand om hyresvardrollen om vi maste flytta och hyra ut. Det blir ju ofta problem...speciellt nar man inte kan vara dar och fixa sjalv.

Men men, ni hittar sakert nagot snart, ar man bara flexibel brukar det mesta losa sig. Min syster hade en lagenhet i Sodertalje som hon precis dock fatt salt, annars ville hon hyra ut den trean, men det var val sakert for langt anda...Kan alltid hora med henne om hon kanner till stallen i stan, hon kopte precis en lagenhet i Skarholmen men har sakert en del kontakter inne i stan ocksa, beroende pa vilka omraden ni tankt er. Finns det nagot jag kan gora eller rattare sagt att jag kan hora med min syster sa hor garna av dig! Da ni bor dar ar jag overtygad om att ni har en hel del kontakter anda, men alla backar sma...:)
Stor kram, det ordnar sig! Det gor det alltid!

Charlotta said...

Men neeej, det här var inte alls roligt att höra :=( Förstår att det känns sådär att köpa lägenhet under press, speciellt när man inte vill göra det från första början... Suck. Håller innerligt tummarna för att ni ska hitta något som ni tycker är värt det!

Anne said...

Nej, nej nej. Inte detta, inte nu. Jag kan riktigt känna med er, den här situationen är inte ett dugg svår att sätta sig in i, relatera och förstå.
Jag tycker det är för bedrövligt med boendesituationen i Stockholm, som du skriver har det ju varit så här hur länge som helst (tycker dock det blivit värre, men det är bara en känsla jag har och inget jag kan "bevisa"). Även om det är en bra investering och det är lätt att sälja, hyra ut så är det ju en stor grej, ett ansvar man drar på sig och lite minskad frihet också.
Ni hade ju er husaffär i Alabama som drog energi, frestade på och tröttade ut. Det kanske fortfarande finns en viss leda efter det.... Att känna man är "tvungen" köpa en bostad för att ha tak över huvudet, det är inte det roligaste utgångsläget att börja jaga bostad. När man inte ens vet om man kommer bo där nästa år...
Det sagt.
Positivt är som sagt att det är en bra investering, ni kommer aldrig behöva hamna i den där ångesten ni hade i Albama och känna ni är fast pga en bostad. Hyra ut eller sälja snabbt (med vinst eller i alla fall plus minus noll) kommer att gälla. Läste också nyligen att snart (var det nästa år?) så skulle regeln om att behöva bostadsrättsföreningens godkännade för andrahanduthyrning försvinna och att man ska få hyra ut precis hur länge och mycket man vill. Om jag förstått det rätt. Så det är ju bra också.

Som sagt, jag FÖRSTÅR till fullo det känns skitjobbigt och inte så här ni ville ha det just nu. Ångesten få det här problemet. Men jag tror det kan bli bra trots allt, det är som sagt en investering och allt det där.
Jag tror att när ni väl kommer iväg på visningar i helgen så kommer det att komma lite mer lust och inspiration. Det kommer bli bra detta, jag är säker på det.
Men förstår som sagt till fullo känslorna du har inför allting.

Kommer ni titta på objekt som känns mer investeringsvänliga, lätta att sälja, hyra ut och liknande faktorer eller kommer ni fokusera på vad som passar er just nu, vad ni vill ha i form av storlek osv?

Och ja, det här med att vara ett steg efter jämfört med alla andra spekulanter bara för att man köper en ny bostad utan att ha nåt att sälja först. Det gör det ju så mycket svårare. I Sthlm är det ju verkligen bostadskarriär man gör, att ha ett objekt man säljer vidare med vinst för att köpa nästa, det är ju så systemet funkar. Mycket tuffar när man ska in utan nåt eget. Som utlandsflyttad gjorde ju ni (och vi) oss av med den fördelen och istället får man börja från noll igen.

Håller alla tummar jag har för såväl bostadsframgång och även jobbframgång nu. Fortsätt håll mig uppdaterad.
Och förstås, hade jag haft kontakter och nåt att förmedla hade jag gjort direkt.

Lycka till i massor nu!!!! Skriv mer efter helgens visningar, hur det känns då och hur du mår.
KRAMAR

Charlie sa ... said...

Ibland är timingen inte i synk...men jag tror på att det som händer leder till något bra! Förstår till fullo dina känslor och att det tar tid att vänja sig vid förändringen dock.

Hoppas helgens visningar kommer att kännas bra! Håller alla tummar. Känner på mig att det kommer ordna sig till det bästa!

Kram

Desiree said...

Saltis, jo vi kollar på vad som är möjligt i andra hand också. Får se om vi hittar något vettigt. Vi kollar också med folk på KI och deras intraweb site. Tack vad du är snäll. Tycker ni att det har varit svårt att hitta en vettig och pålitlig hyresgäst eller hyresgäster? Ja helst vill vi ju hitta något omöblerat då vi har ett helt eget möblemang. Jag har ju också en kompis vars källare vi hyr för att få plats med sådant vi inte får plats med just nu och hon kommer troligtvis att sälja sitt hus till hösten så vi måste på något sätt även få med oss en del av dessa grejer. Det var en jättebra poäng du tog upp med att kolla med föreningen om man köper något om det är ok att hyra ut för det skulle ju vara rätt viktigt för oss att ha den möjligheten. Tack för goda råd och stöd, det värmer.
Kram!

Liz, tack så mycket för din omtanke. Jag förstår att ni valt att inte köpa något hus då ni inte vet hur länge ni kommer att stanna. Husmarknaden i USA har ju ännu inte riktigt hämtat sig så då vill man ju inte binda sina pengar och sedan behöva vänta en lång tid innan man får sålt eller behöva sälja till förlust. Det jag gillar med USA är att det är så enkelt att hitta olika objekt att hyra. Stockholm är värdelöst då det inte finns någon hyresmarknad att tala om egentligen. Tack igen för allt.
Kram!

Desiree said...

Charlotta, tack så mycket :-)
Kramar!

Anne, tack så mycket vännen. Dina ord värmer. Jag tror vi kommit fram till att vi försöker titta på objekt som dels passar oss just nu och dels kan vara attraktiva och enkla att hyra ut. Vi har ju alltid tänkt hittills att en tvåa är för litet och gärna velat ha en trea men nu har vi börjat tänka om och insett att vi faktiskt klarar oss väldigt bra i en tvåa så vi kommer nog att kolla på lite större tvåor i första hand. Vi försöker se till att inte dra på oss en högre månadskkostnad än vad vi har just nu, gärna hålla igen lite eftersom vi inte vet vilken situation eller vilka utgifter det blir framöver. Vi kommer att kolla lite på objekt i det området där ni bodde innan ni flyttade till USA i Solna.
Kram och tack för allt stöd om omtanke.

Lotta, nej det är ju så ibland att tajmingen inte är i synk. Jag tror att det också mycket väl kan leda till något gott det gäller bara att ratta om i hjärnan och ta fram de positiva sidorna av det hela också men visst finns det sådana.
Kramara!

Anna, Fair and True said...

Nej, vad jobbigt med allt på en gång! Man vill ju inte bli stressad till ett köp heller. Men det finns ju en stor andrahandsuthyrningsmarknad även om vissa (de flesta?) tar ut överhyror. Men jag ska hålla utkik om jag hör något.

Du kanske också kan kolla organisationer för expats i Stockholm (ni är ju lite de även om ni är svenskar), t ex http://www.internations.org/stockholm-expats och http://www.globalexpatpartners.com/

Kanske annonsera på The Local? http://www.thelocal.se/

Just med tanke på det som SAltis säger att många flyttar fram och tillbaka och kanske vill hyra ut ett år eller två.

Saltistjejen said...

Vi har ju bara haft ter olika hyresgäster under alla våra år och de fört två var kompisar till mig. Egentligen hyrde jag ut till en av mina gamla universitetsvänner först, men sedan fick även en annan gemensam vän ett jobb i s-jolm och eftersom det var svårt för henne att hitta en bostad så beslutade de att flytta ihop som room mates ett tag. Tills hon hittade eget. Men efter ett par år fick min första kompis jobb i en annan del av Sverige, och då annonserade vi ut lgh till andrahandshyresmarknaden via webben. Minns inte riktigt vilken site det var men kan varit ngn typ "bostad stockholm" eller liknande namn tror jag. Vi fick många svar och försökte härifrån att fixa det hela. Lite knepigt, men min kompis bodde fortfarande kvar och vi bad henne träffa de vi var mest intresserade av för att göra en bedömning. Sedan blev det en superbra kille. Det var även han som svarade först på annonsen också så det kändes bra att han fick andrahandskontraktet. Han är engelsman men jobbar i Stockholm och det har fungerat hur bra som helst!
Men som sagt, det viktigaste är att ni kollar upp med föreningen om villkoren för andrahandsuthyrning eftersom det kan vara olika. Särskilt det där med 1) hur länge man först SJÄLV måste bo i lgh innan man får hyra ut. Och 2) hur många år man öht får hyra ut den. Min erfarenhet är att större bostadsrättsföreningar är hårdare med reglerna än små. Vi har vår lgh i en pytteliten förening (endast två hus) och där har de varit otroligt flexibla och väldigt generösa med detta för vår del. Vilket vi såklart är otroligt tacksamma över.
Önskar all lycka till inför visningarna nu! Men också vad gäller ev andrahandskontrakt.
KRAM1

Linnéa i Colorado said...

Oh vilken stress! Jag förstår att det känns jobbigt speciellt eftersom ni blir tvungna att ta beslut nu som ni inte skulle behöva göra om ni hade några fler månader på er. Att hyra ut i andrahand tror jag är en toppen ide om ni köper men just som Saltis tjejjen säger. Viktigt att kolla upp hur föreningen ställer sig inför sådana beslut. Hur länge ni själva måste bo där innan ni kan hyra ut etc.

Stor stor kram till att det löser sig och att ni hittar en fin lägenhet.

Anne said...

Frösunda var väldigt trevligt, trivdes bra där den korta tiden vi hann bo. Det låg dessutom i rätt riktning för jobb och skola, passade perfekt på det sättet. KI är ju väldigt passande också för boende där.
Innan vi bestämde oss för att sälja gick vi i uthyrartankar. Fick då tipset att försöka använda oss av nån uthyrningsfirma som riktar sig till företag. Hyr ut lägenheter till företag som sen ger/hyr den till en anställd. Av nån anledning kändes den tanken tryggare och säkrare, att ha ett företag som kund istälet för en privatperson. Vet ej hur det är nu men då jobbade tydligen SAS en del med sån här verksamhet, behövde bostäder för sina anställda som pendlade från Sthlm och då låg ju Frösunda bra till.

Anne said...

Förresten, en artikel om de kommande planderade ändringarna för uthyrning. Du har säkert läst men skickar en länk ändå
http://www.dn.se/ekonomi/uthyrning-av-bostader-forst-2014

Desiree said...

Anna, tack så mycket för tipsen om olika internationella föreningar. Ska ta och kolla in dem och se vad som finns. Vi håller som sagt alla möjligheter öppna och det bör nog gå att hitta en lösning som känns vettig.
Tack igen.
Kram!

Saltis, det känns bra att höra hur ni har gjort med er lägenhet. Vi ska absolut kolla med bostadsrättsföreningen om vi köper något om det är ok att hyra ut i andra hand och hur länge man måste bo i lägenheten själv innan man får hyra ut. Dessa tips har varit väldigt värdefulla. Finns mycket som man själv kanske inte tänker på direkt men som andra som du redan har erfarenhet av som blir väldigt värefullt för oss att få ta del av.
Kram!

Anne, ja Frösunda ligger ju väldigt bra till för oss som båda jobbar på KI. Vi vill gärna kunna fortsätta cykla till jobbet. Där har man också stora fina Hagaparken i närheten. Det området känns också fullt utvecklat med mer än bara bostader. Man har gjort det till en egen liten stadsdel precis som man har gjort med Hammarbysjöstad och det är något vi gillar.
Tack även för tipset om att hyra ut till företag. Jag håller med dig om att det på något sätt också känns tryggare. Känns som om det är lite tryggare att få in en seriös hyresgäst på det sättet.
Tack så mycket för länken också. Jag ska genast kolla in den. Tror jag har missat den innan.
Tack vännen.
Kramar!

Linnea, tack så mycket. Känns jättebra med att ha fått så mycket stöd från er bloggvänner med många värdefulla tips att tänka på.
Kram!