Wednesday, May 30, 2012

Framtid som Solnabo

 Igår var det medlemskväll på Friskis på KI campus. Jag gillar just detta Friskis för att de är riktigt bra på att ordna olika aktiviteter som denna. De brukar bjuda på lite dryck (kaffe och cider) och lite sommarplockmat (frukt, jordgubbar och lite kakor). Men tyvärr kom även tråkiga besked denna kvällen. Gymmet ska flytta till nya lokaler. Förvisso blir det inte så långt då de hittat en ny lokal på andra sidan Solna bron men det blir ändå nackdelar för mig känner jag. Dels kommer det ta längre tid att ta sig dit och det kan bli svårt att hinna med lunchpass som varit toppen att kunna gå på någon eller ett par gånger i veckan som jag brukar göra nu. En av de stora fördelarna med Friskis på campus har varit deras läge som gjort att det inte tagit mer än 5 minuter att ta sig dit.


Det byggs otroligt mycket kring hela campus just nu. Både hela nya Karolinska är en helt gigantiskt stort bygge och sedan byggs det mycket nya lokaler på själva Karolinska Institutets område också. Det är lyftkranar både här och där. Ofta när jag varit på lunch pass så har det varit en och annan sprängning som fått golvet på gymmet att skälva till. Själva Friskis lokalen har blivit mer och mer inträngd mellan byggena. Det är delvis därför de valt att flytta och för att campus området kommer att fortsätta vara bygg site fram till 2018 fick vi reda på igår. 


 Strax utanför Friskis håller de som bäst på att bygga nya jättestora Aulan. Men jag är glad att de ändå valt att behålla det röda lilla torpet som är jätte charmigt. Till det fina gamla torpet hör också trädgården som är riktigt mysig.
Här har jag tagit lite foton därifrån.




Här ser ni torpet och de stora lyftkranarna som sticker upp i bakgrunden. Flytten på Friskis kommer att ske januari 2013 så det är relativt snart. Vi kommer ju också att flytta och bli Solnabor vilket också gör att nya lokalen för gymmet kommer att ligga åt fel håll för mig och bli något av en omväg. Jag funderar nu faktiskt på att hitta något annat gym som har bättre läge för mig. Mitt kort på Friskis kommer att gå ut precis till årsskiftet så jag hinner hitta något annat här under hösten förhoppningsvis. 

Just när det gäller träning så känner jag att det är otroligt viktigt att man har en träningslokal som man både gillar och som ligger antigen i närheten av hemmet eller jobbet. Att ta sig över Solna bron är ju inte direkt långt eller besvärligt just nu och så länge jag kan cykla men om vargavintern slår till så att jag inte kan cykla kommer det ta betydligt längre tid att ta sig till fots eller att behöva passa och ta en buss känns inte som något vinnande koncept. 

Stockholm växer så det knakar men ändå råder det bostadsbrist och de skulle behöva bygga mycket mer än vad de gör idag. Jag tycker att jag märker att det blivit mer folk i Stockholm om jag jämför före och efter åren i Alabama. Det är mer trångt i både trafiken, kollektivtrafiken och även på cykelbanorna. Häromdagen stod det i tidningen att Stockholmaren tillbringar mer tid på att ta sig till och från jobbet per år än vad man har semester per år och då räknade man på en genomsnitts tid på 35 minuter att ta sig till jobbet. 35 minuter känns rätt bra för det är nog många som har längre än så. Man sitter alltså i köeer, på bussar och tåg mer tid per år än vad man har semester. Helt otroligt. Känns som vi tar ett steg i rätt riktning som flyttar till Solna och får närmre till jobbet så att man spar mer tid på att transportera sig. Men även om jag idag har runt en halvtimme till jobbet så känns det bra att jag har lyxen och möjligheten att kunna ta mig till jobbet på cykel för då känner jag att jag iallafall får ut lite motion och frisk luft på att ta mig fram och tillbaka. Det känns riktigt bra. 

6 comments:

Katarina said...

Hoppas du kan finna det där gymmet till hösten som blir ditt nya hemma gym. Många nya spännande saker väntar er och vem vet, kanske det finns ett gym som du kan gilla minst lika bra, även om det inte blir lunch träning.

Jag som har gymmet, antingen upp med hissen, endast 18 vånngar upp eller 11 våningar ned, har inte varit på gymmet den senste veckan. Kroppen känns trött, även om AC´n går dag som natt. Jag tror att det tuffa vädret ändå påverkar en.

Ja, för mig låter 35 minuter till jobbet som en dröm. Jag hade de 12 senaste åren i Sverige en restid på ca 2 tim och 40 t.or till jobbet, för att inte glömma att jag måste köra bilen själv, alltså inga andra transporter passade..Alltså ingen bok att läsa och ingen vila, utan man skulle vara skärpt hela tiden, men så är det för många människor i norrland.

Vad konstigt det ska bli för det lilla röda huset att få andra byggnader intill det är verkligen som olika stilar och tider blandas mycket friskt!

Kram Katarina

Miss Marie said...

Tråkigt att det bygg så mycket nytt, men jag förstår att det behövs i Stockholm! Hoppas du hittar nåt bra gym!

Annika said...

Det har alltid rått bostadsbrist i Sthlm. När man läser PA Fogelströms böcker inser man att det var så redan på 1800-talet, och dessförinnan.
När jag skulle flytta hemifrån var det bara andra hand som gällde. DET gick inte att få ett förstahandskontrakt i de förorter (västra) som jag vill bo i.
Det är verkligen SVÅRT med bostäder i Sthlm, och jag undrar om man ngnsin kan bygga sig ur det där. Inte så troligt.
ja, att ha ett gym som ligger nära är verkligen a och o!!
DET får inte vara långt dit.
Det lilla torpet är så sött. Förstår att de inte fick riva det.
Kramar!

Saltistjejen said...

Bostadsbristen i Stockholm beror ju delvis på att man inte vill införa marknadshyror. Detta är ju en stor politisk debatt och ett hett diskussionsämne där folk på bägge sidor kan ha rätt starka åsikter. Segregering där endast rika bor i innerstaden och andra längre ut är ju en av nackdelarna såklart. Men å andra sidan vet jag inte om det är så jättestor skillnad rent praktiskt mot nu då de flesta som bor i innerstaden måste köpa sina bostäder eftersom det finns så få hyresrätter. jag tror att det är bristen på hyresrätter som skapar mycket av de här problemen. Om man skulle införa en mer marknadsanpassad hyressättning skulle det nog även dessutom bli en lite mer "automatsik" omfördelning. På gott och ont. Det är lite som här i New York jämfört med Boston. Här har vi ju liksom i Sverige en åtminstone delvis reglerad hyresmarknad, medan den i Boston är helt fri (marknadshyror). Här är det också svårt att hitta bostad, men jag vet att man i Boston kan få en bostad på ett par dagar. Visserligen får man betala en hög hyra om man vill bo centralt, eller så får man bosätta sig lite utanför centrum, men det GÅR. Till skillnad från här där det kan ta en evighet att få ett hyreskontrakt.... Liksom i Stockholm, där andrahandmarknaden därför är enormt stor.
Det lilla torpet är superfint! Jag minns att jag gillade att promenera förbi där då jag var på KI/KS.
Finns förresten inte Friskis i Solna? Det borde det väl göra? Det känns som om det finns nästan överallt. Som du dsäger är det viktigt att ha ett bra ställe som liksom "ligger på vägen" eller intill jobb eller bostad. Det underlättar så mycket. Jag tränade ofta på Friskis på Kungsholmen eller Hornstull då jag var på KI eftersom jag cyklade förbi där på hemvägen. Ibland även Sveavägen och/eller Skanstull beroende på vilken väg jag tog...
Hoppas du kan hitta ngt bra ställe!
Kram!!

Desiree said...

Katarina, jag tror absolut att det kommer att ordna sig med träningen. Jag har redan blivit tipsat om ett nytt gym som öppnat i Solna som jag ska kolla in. Det kanske blir ännu bättre där. Smidigt att du har gymmet i samma hus och bara kan ta hissen upp eller ned.
Jag blev förvånad över att det var så många som hade kort restid till jobbet. 30% svarade i undersökningen att de hade en kvart eller mindre. Tycker att 30 minuter låter rätt kort. Jag hade nog tippat på att de flesta skulle ha 45 minuter till en timme. Det var lång väg du hade och man inser att avstånden i norra Sverige är betydligt länge än på många andra håll.Skönt att du slipper det nu.
Kram!

Miss Marie, ja det är lite trist att byggandet drar ut så på tiden men förhoppningsvis blir det riktigt bra då det är klart. Jag hoppas också hitta något riktigt bra lösning på träningen.
Kram!

Annika, ja det kanske alltid nästan har varit bostadsbrist i Stockholm. Nej något först hands kontrakt tror jag väldigt få personer får. Man måste ju ha stått i kö över 20 år på många håll. Man förstår att det lätt blir en stor svart marknad här.
Kram!

Desiree said...

Saltis, jag tror det skulle bli mycket bättre om man införde marknadshyror här men det är ett känsligt ämne. Det är ju ändå segregerat som det är och man har den stora svarta marknaden som råder. Hur fick ni tag på er lägenhet i NY? Var det genom kontakter eller något annat sätt?
Det lilla torpet är himla gulligt. Jag tror aldrig man skulle våga riva det. Det får stå kvar och påminna om dagar då detta område låg "långt" utanför stan. En annan tid. Nu växer ju Solna och innerstan ihop mer och mer. Det finns tyvärr inget Friskis i Solna. Detta på KI campus är det enda som finns i Solna. Ända fram tills vi flyttar så cyklar jag ju genom stan och tränar också ibland på Ringen på Söder eller på Skrapan men när vi bor i Försunda kommer jag inte ha vägarna förbi något Friski men det löser sig säkert.
Kramar!