Sunday, April 17, 2011

White Sands


Idag lämnade vi Carlsbad. Vi tog det lite lungt på morgonen och påbörjade sedan våran resa mot White Sands som ligger strax utanför Alamogordo i New Mexico. Det tog ungefär 3 timmar att komma till White Sands. White Sands är ännu en öken men långt ifrån vilken öken som helst. Det är en gipsöken. Den består av pudervit mycket finkorning gipssand. Otroligt vacker och unik. Det är ett väldigt stort område och delar av denna öken andvänds för vapen och missiltester än idag. Ännu en typ av öken men helt annorlunda och helt skild i sin karaktär och sitt utseende med de tidigare som vi besökt. Sanden är mjuk och sval och det är underbart att gå barfota här.

Vi lämnade slätten bakom oss och började komma upp i bergen. Vi passerade en väldigt liten charmig by som hette Cloudcroft. Här uppe i bergen växte rejäl barrskog. Cloudcroft får till och med snö under vintern och fungerar som en skidort. Vi passerade en skidlift. Det var väldigt vackert och grönt här uppe.


När vi sedan kom ner för berget på andra sidan så lyste det och glittrade det plötsligt intensivt i horizonten. Detta var White Sands långt där nere.

Vi såg några som var ute och red här i White Sands. Såg läckert ut.

Det fanns sådana här bänkar vid picknick platser som var uppställda så att man skulle kunna sitta och i lä för vinden. Tyckte de var coolt utformade.




Solen lyste intensivt och allt reflekterades i denna kritvita sand. Det gällde att smörja in sig ordentligt med solskydd och utan solglasögon hade man inte klarat sig.


Mitt i allt det vita och mitt i denna öken så fanns även här vackra ökenväxter som blommade

Vit sand och vita kullar så långt som ögat sträcker sig. Endast C som en liten prick mitt i allt det gnistrande vita. Här är det som sagt lätt att gå vilse. Det finns leder som man kan gå och som är tydligt markerade. På sina håll virvlade den finkorniga sanden upp så pass mycket att sikten blev helt skymd.

Vi hade en GPS med oss och ställde in den så att vi skulle hitta tillbaka till bilen. På detta sättet kunde vi gå rakt ut bland sanddynorna utan att gå vilse.

Sakta sänkte sig solen ned över horizonten. Allt blev om än mer vackert här ute i detta vita landskap.

Solnedgången var helt magiskt vacker. Vi stannade tills det mörknade. Vi lagade mat på vårat lilla campingkök här ute. Det blåste som attan men det gick ändå. Vi satt sedan i baggage luckan i lä för vinden och åt våran middag. Så himla vackert att få se solen sänka sig ner över de kritvita sanddynerna.

9 comments:

Katarina said...

Åh, vilka läckra öken bilder! Sanden ser verklgien len och mjuk ut!

Vilka fräcka picknick platser de hade gjort. Kan tänka mig att det kan blåsa på bra där.

Jag förstår att ni njuter, fortsätt med det!

Kram

Livet enligt Jenny said...

WOW!!! Jag säger bara WOW!!! ÄLSKAR öknar och jag blev blown away av dina bilder. Superläckert och nu måste jag åka dit!!
Kramen

Saltistjejen said...

Häftigt och vackert! Just SÅ är det ju man TÄNKER sig en öken!!! Även om många öknar ju inte alls är just sådana som White Sands.
Kram!!

Petchie75 said...

Wow, vilken häftig kritvit öken!!! Så vit var absolut inte den öken som jag har besökt (i Jordanien - den var RÖD). Jag förstår att det behövdes bra solglasögon och solskydd för att gå omkring i allt det vita.
Härliga semesterbilder Desiree!
Kram

Desiree said...

Katarina, ja det var riktigt läckert här och på sina ställen blåste det som bara den. Man fick hålla i sin keps ordentligt.
Kram!

Livet enligt Jenny, åh vad kul att du gillar mina bilder och att du också tycker om detta karga landskap. Det kan ju tyckas knäppt att vi väljer at semestra på sådana här platser men jag tycker de är så vackra och facinernade på många sätt.Klart du måste åka hit! Det är ännu läckrare och ännu mer coolt i verkligeheten. Vi såg folk som åkte pulka ner för sandsluttningarna. Såg jättekul ut.
Kram!

Saltis, ja det är ju faktiskt precis så här man tänker sig en öken
Kram!

Petra, tack så mycket. Nu när vi har besökt så många olika öknar så inser man mer och mer hur olika de kan se ut och hur olika de är. Varje ställe är unikt i sig med sitt landskap.
Kram!

Annika said...

HELT otroligt vackert!!
Gipsöken!!
Har aldrig hört om det förr.
Desiree!! Dina inlägg väcker längtan.
Dina bilder är helt otroligt läckra.
Kram!!!

Charlie sa ... said...

Otroligt! Wow! SÅ läckert. Säger som Annika, dina inlägg väcker längtan. Jag vill också göra en roadtrip!

Kram!

Suzesan said...

Fantastiskt. Hade ingen aning om att den fanns. Så coolt det dr med GPS. Så där ute i en öken. Jag är helt överväldigad över dina bilder. Skulle vilja se allt irl...visade min son bilderna och han sa WOW.

Kram
/Susanne

Steel City Anna said...

Paradisiskt!