Tuesday, May 29, 2012

Finaste Vackraste Sommar Stockholm


Tog några bilder den kvällen som jag och Anne-Marie träffades efter att vi hade skiljts åt och jag var på väg hem. Det var en sådan vacker sommarkväll. Solen började sakta sänka sig och klockan var över nio på kvällen. Detta var i förra veckan och det var ljummet i luften med ca 19 grader. Även om det blev lite av en omväg så är jag glad att jag stannade och fotade allt detta. Just denna kväll fick det gärna ta lite extra tid att ta sig hem - det gjorde mig inget alls. Att sakta få gå genom stan denna kvällen fyllde mig med lycka och glädje. Stockholm finns allt i mitt hjärta. Kom så får ni följa med på en sväng i sommar Stockholm då skymningen sänker sig.

Jakobs Kyrka vid Kungsträdgården. Jag och A-M hade ätit middag ihop på en av uteserveringarna längst med Kungsträdgården.  Klocktornet som sticker upp bland grönskan är vacker i skymningsljuset.

 De har planterat massor med otroligt vackra tulpaner i alla möjliga färger och former i stora krukor längst med kanten på Kungsträdgården. Det fanns små skyltar med namn så att man kunde få reda på vad varje sort heter. I bakgrunden känner ni säkert igen Slottet.




 Det rådde ganska mycket aktivitet nere vid strömmen. Här stod flera med sina långa metspön och fiskade. Det är något som är underbart med sådana här sommarkvällar. Stan lever, det är folk i rörelse. Alla vill njuta av den vackra kvällen så länge som möjligt.

 Skeppsholmen på andra sidan med Moderna Museet. Vatten, glittrande blått vatten. Man förstår varför Stockholm har fått smeknamnet som Nordens Venedig.



Ångbåtarna som kryssar bland öarna och vikarna är jättefina.
 
Slussen med Gondolen där man har en otrolig utsikt över stan och Gustav Adolf på sin ståtliga häst. Jag brukar varje gång jag passerar här alltid kolla både klockan och temperaturen som alltid visas på display här. 21:13 och 19 grader var det i denna stund då jag stod och fotade här.

 Stan är full av liv och uteserveringarna kvällar som denna är fyllda med folk. Man hör sorlet av glada röster och skratt då man passerar.


 Luftballongerna i skymningskyn är ett annat säkert sommartecken. Stockholm växer också så det knakar och det byggs en hel del så lyftkranarnas siluetter blir något som också hör till. Extra mycket byggen och reparationer så här på sommaren också. Älskar Stockholms alla tinnar och torn.

Idag 13 grader och sol då jag cyklade till jobbet. Inte helt tokigt även om det fortfarande känns lite kyligt. Men så länge solen skiner så är jag glad.

12 comments:

Miss Marie said...

Vilken vacker sommarkväll! :)

Katarina said...

Självklart är det värt en extra tur i den vackra sommarstaden för att fånga dessa vackra bilder!

Kvällsbilderna är förförsikt vackra! Tack!

Kram

Taina said...

Underbara bilder. Jag förstår att många sitter ute och tar vara på ljuset. Och tillsammans med den värmen. Stockholm är verkligen så vacker sommarstad så det nästan svider i ögonen. Förstår att Albert lever upp som en kung då.

19 grader låter inte så dumt. Själva har vi haf en tryckande värme och det är inte kul att sitta ute då.

De här sliuettbilderna är riktigt häftiga. Kanske göra tavlor av dem?

Kram kram

Annika said...

TACK Desiree!
TACK för dessa bildbomber!!
Vet du att det vrider till i mitt bröst av längtan då jag ser dem!
SÅ underbara är de, och jag LÄNGTAR så hem till Sthlm nu.
Mer bilder! FLER!! ÄNNU mera!! Snälla. Jag fullkomligt älskar att klicka mig in här och se alla dessa bilder från "min" stad.
Utan tvekan en av världens allra vackraste städer!!
KRAMAR!!!

Desiree said...

Marie, ja helt otroligt vacker kväll. Sådan lycka och njutning att få sådana här kvällar.
Love it.
Kram!

Katarina, tack så mycket. Jag gillar sista bilden allra mest när alla torn blir till silouetter mot kvällshimmelen.
Kram!

Taina, man får verkligen ta vara på sådana här kvällar och hela denna tidsperiod. Den tyckande fukten och hettan från södern sakar jag inte just nu. Det är nu det är fint här men så varmt hos er därborta. Är ni medlemmar i någon pool förening så att ni kan få lite svalka någonstanns eller har vänner som har pool så betyder det ju det en hel del. I Alabama fanns inte heller några större vattendrag eller vatten hål på nära avstånd från Birmingham och till havet var det för långt att hinna åka på en helg.
Hoppas du får möjlighet att komma hit till Sverige en sväng under sommaren så att du får njuta lite av svalka och fint väder.
Kramar!

Annika, nu ligger fina Stockholm som sagt och bara väntar in dig. Blir så glad över din glädje över bilderna. Hoppas innerligt att vi hinner ses då du är här. Skulle vara så himla kul att hinna ses innan du sticker till Finland.
Kramar!

Saltistjejen said...

Ja Stockholm är en fantastiskt vacker stad. Särskilt på sommarhalvåret!! Underbar! Dina bilder väcker min Stockholmslängtan.
KRAM!!

Desiree said...

Saltis, tack så mycket. Blir så glad åt att alla bilderna blir så uppskattade.
Kram!

Freedomtravel said...

Vackra bilder från en vacker stad!

Victoria said...

Åh, så vackra, underbara Stockholmsbilder!

Anne said...

Älskar dina bilder, har kikat flera gånger idag redan. Känns som att få komma hem lite. Du visar och berättar så bra, jag kan riktigt höra skratten och stimmet från utserveringen, KÄNNA hur det doftar av vatten. Åh, nu är jag allt avis på dig för NU är det verkligen bästa tiden och jag tror benhårt på att just för att det är relativt kort så älskar man det än mer, betyder det än mer.
Säger som övriga, TACK för allt du visar och berättar. Det känns så fint för en utlandsboende få läsa och se allt detta. Mycket uppskattat ska du veta.
psssss som jag sagt förut, gör du en bilderbok om Stockholm nån gång så vill jag köpa den!!!!

annebelle said...

Fantastiska bilder från finaste staden.

Desiree said...

Freedomtravel, tack så mycket.

Victoria, ja det är en härlig och vacker stad.
Kram!

Anne, åh vad du är gullig Anne. :-)
Det är bara kul att dela med sig av sådana här vyeer. Jag vet ju att jag ofta gillade att själv se bilder hemifrån då vi bodde i Alabama. Jag får vara lite av ett Sverigefönster och det är jag mer än gärna.
Kram och ha en fin dag.

Annebelle, kul att du gillade bilderna.
Kram!