Saturday, April 16, 2011

Carlsbad Caverns, New Mexico

Idag besökte vi grottorna. Såååå häftigt!!! De bilder jag visar ger inte rättvisa till hur otroligt vackert och magiskt det var där nere i underjorden. Formationerna är bara helt otroliga. Det är en magisk värld här nere långt under marken. Jag skulle säga att detta är underjordens svar på Grand Canyon. Det finns så otroligt många olika typer av formationer. Dessutom är det så ofantligt stort. I The Big Room så får det plats mer än 14 amerkanska fotbollsfält stod det. Man går kilometer efter kilometer här nere och tappar andan över denna skönhet som bildats under många miljoner år.

Vi började men en bookad tur av Kings Palace som vi hade förbokat. Turen tog ca 1.5 timmar. Vi fortsatte sedan med den självguidade turen av Stora rummet. Men under den bokade turen så släckte guiden ner totallt under iallafall 5 minuter. Mörkret här nere är totallt, så kompakt. Det är omöjligt att se sin egen hand även om man bara håller den någon centimeter från ansiktet. Det finns inget mörker som är så mörkt som nere i underjorden på detta sättet. Guiden släckte inte bara ljuset utan bad oss också vara helt tysta under någon minut. Tystnaden är minst lika påträngande och total som mörkret. Det är sällan man möter en sådan tystnad någonsin. Det går inte många minuter förräns det börjar krypa lite i skinnet på en av både mörkret och tystnaden. Men himla coolt att få uppleva.

Dessa coola kaktusar växte precis utanför den stora öppningen. De verkar knoppas av nya direkt på den stora.

Dessa slingrande höga kaktusar har också blivit mina favoriter. De är så granna med sina intensivt röda blommor.

Efter den guidade turen var avklarad så beslöt vi oss för att gå ner via den stora grottöppningen. Det fanns två sätt att ta sig ner i Carlsbad Caverns. Den ena är genom den stora naturliga öppningen sedan kan man också via Visitors center åka hiss ner direkt.

Jag fotade hur mycket som helst där nere men dessa bilder ger som sagt föga rättvisa till hur vackert och magiskt det var där nere. Jag har fått slänga majoriteten av mina bilder som jag tog idag för att de var oskarpa eller bara dåliga. Ljusförhållandena är inte de bästa eller lättaste här nere.


Denna undre värld var sååå himla cool! Jag minns första gången jag var här med mina föräldrar. Efter besöket här vill jag bli speliolog och ägna mig åt grottforskning. Nästa gång jag kommer till en grotta i denna klassen så bara MÅSTE jag boka in mig på en tur där man på allvar får kräla omkring och få besöka många av de rummen som de större turerna inte kommer till. Detta känner jag bara är en grej jag bara måste få göra i mitt liv.Denna undre värld är både så facinernade.


Det märks som sagt att vi är nära Mexikanska gränsen. Här ser man bilar med registeringskyltar från Mexico. Nu har jag och C precis varit och ätit en jättegod middag på ett steak house. Helt klart bästa måltiden hittills. Jättegott.

11 comments:

Anne-Marie said...

Jaha, så ni har kommit till New Mexico nu. Vilka fantastiska grottor. Det är något speciellt med grottor och om de är tillräckligt stora går det bra. Om man måste krypa, då blir jag klaustrofobisk. Minns fantastiska grottor i Österrike där man kunde promenera och beundra fantastiska formationer. Visst är det märkligt att en i stort sett total tystnad kan vara nästan litet obehaglig. Vi har det aldrig tyst nuförtiden runtomkring oss. Kramar!

Steel City Anna said...

Jättevackra bilder!

Monica said...

Åh så mycket vackert och spännande ni upplever! Vackra bilder!

Desiree said...

Anne-Marie, jepp nu är vi i NM. Carlsbad Caverns är en av de mest dekorativa grottor med flest stlagtiter och stalagmiter. Formationerna är helt fantastiska. Du har så rätt i att total tystnad är något man är så ovan vid att det blir obehagligt. Guiden berättade att de första som utforskade grottorna ofta tyckte att tystnaden var värre än mörkret.
Kram!

Anna, tack!

Monica, tack.

Saltistjejen said...

Å vad häftigt! Hela er resa verkar helt fantastisk!! Jag har läst även om jag inte haft tid att kommentera särskilt mycket. Men det är så roligt att få följa med er! :-)
Kraaam!!

Anne said...

Vad coolt och häftigt! Du låter helt lyrisk :) Vad härligt. Mäktigt med detta underjordiska fenomen. Var det nån av deltagarna som fick panik eller inte riktigt verkade kunna njuta pga klaustrofobiska tendenser? Det ser så vackert och speciellt ut men jag skulle nog inte våga själv....men perfekt få se bilder hos dig.

Magdalena and Co in US said...

Vilka fantastiskt vackra grottor, man blir överväldigad av vad naturen kan skapa på egen hand. Hälsar Magdalena från Columbus Ohio

Unknown said...

det där är SÅ COOLT! jag har en skräckblandad förtjusning till grottor - det är ju så vackert men samtidigt läskigt :=)

Desiree said...

Saltis, resan har varit helt fantastiskt på alla tänkbara sätt. Vi har fått uppleva så otroligt mycket häftiga och fina platser.
Kram!

Anne, ha ha jo jag är helt lyrisk även om det kan tycks konstigt att vara lyrisk över en grotta. Ha ha än än gång är det väl geologidottern i mig som går igång på detta. Det var ingen som fick panik. Guiden frågade innan om det var ok med alla att han släckte. Den turen vi gick på passerade inte några trånga gångar eller ställen där det var lågt i tak utan man kunde gå upprätt hela tiden. Jag skulle som sagt hemskt gärna vilja gå en tur där man får kräla runt lite mer med pannlampa och få lite mer äventyr. Denna turen var ganska tillrättalagt så att även gammla och unga barn kunde hänga med.
Kramis!

Magdalena, tack.

Charlotta, kul att du gillade det. Jag känner precis som du att det är en blandning av skräckblandad förtjusning och facination. Precis, läskigt men samtidigt så vackert!
KRam!

Katarina said...

Visst är det mystist och vackert med grottor! Det ser verkligen häftigt ut på bidlerna.

Kaktusarna är vackra! Naturen är verkligen vacker i området ni besöker!

Kram

Annika said...

Underbart.
Att följa med på din resa så här är som att resa själv.
Jag blir så sugen...
Grottor ÄR coola!!
Kram!