Monday, May 28, 2012

Solig Söndag i Ulriksdal

Firade min mamma på Morsdag genom att tillbringa en solig eftermiddag tillsammans ute i Ulriksdal. Det är väldigt vackert därute. Ett ställe man kan besöka många gånger utan att tröttna. En grön oas och ett riktigt smultronställe i Stockholm. Då vi flyttar till Frösunda kommer vi bo väldigt nära och då kommer man lätt kunna ta sig hit på cykel. Här ovan är bild på det vackra gamla värdshuset. 

 Man befinner sig ett stenkast från city och ändå känns det som om man har kommit långt ut på landet då man kommer hit. Här finns vackra ängar och betande hästar.

 Nu är verkligen syrenernas tid. De blommar för fullt i vitt och olika nyanser av lila. Det doftar alldeles ljuvligt i luften då man går förbi. Man står gärna kvar en liten extra stund och drar några djupa andetag.


 Kring slottet finns vackra promenadslingor där man kan gå längst med vattnet. Har för mig att det är Edsviken som sträcker sig ända in hit. Grönskan är så otroligt maffig och vacker. Här ute kändes det nästan extra grönt. Ibland var det som om man gick i olika gröna tunnlar och rum.


Just denna mörklila nyans på syrener hade jag i min brudbukett tillsammans med liljekonvaljer då vi gifte oss i juni för nästan exakt tio år sedan.


Detta var en underbar dag att strosa runt i parken och njuta. Nog märker man hur mycket folk njuter av att det varit sommar och sol under den gångna veckan. Många som njöt i gräset och som hade picknick med sig.


 Sommarängar med Hundkex då är det sommar på riktigt.


 Så himla fint här nere vid vattnet. Man undrar varför sommaren är så kort i Sverige då allt är som allra vackrast. Varför kan vi inte få liiite liiiite till av detta.

 Även om det var mycket folk i parken så är den så pass stor att alla får plats utan några problem .


 Jag gillar den fina kyrkan som finns därute. Någon gång då vi var här var det bröllop som pågick med finklädda bröllopsgäster som stod utanför. Inget bröllop idag men däremot kan ni kolla in de magnifika syrenbuskarna som blommar riktigt maffigt.

Den fyrfota familjemedlemmen var också med självklart. Även om Emil nu är gammal och ganska trött så njöt han fortfarande av ett dopp. Här är en som inte gillar sommar och sol. För hans del får det gärna vara vargavinter hela året runt. Han skulle nog trivas utmärkt på Grönland eller i Alaska så han tar gärna varje chans och tillfälle till att svalka sig.

 
Vart sommaren och solen tog vägen vet jag inte. Det har helt kommit av sig. Det känns ruskigt kallt nu. Igår när jag cyklade hem var det endast nio grader och det regnade. När jag kom hem var mina fingrar helt stelfrusna. Låter helknäppt men jag hade gärna haft mina vantar just då. Fredag ska det bli mer regn och endast 5-6 grader!!!!! Nu när sommaren är så kort som den är kan vi inte bara få ha sommar i tre månader. Känns väldigt onödigt med regn, rusk och kyla. Idag är det soligt och fint men ingen värme. Tog faktiskt ett par tunna vantar imorse då jag cyklade och det är jag glad att jag gjorde.

10 comments:

Miss Marie said...

Vilket fantastiskt ställe! Älskar Sverige just nu, vi åker hemåt om en vecka o det ska bli så kul, för det är verkligen som vackrast nu!

Katarina said...

Åh, vad vackert! Vilken fin dag att ta med mamma och fira henne lite så där! Ser ut som vovven också gillade det hela!

Kram

Millan said...

Det ser verkligen ut som ett otroligt vackert stalle och vadret var ju perfekt for er utflykt dessutom. Och ja grillat har nog de flesta i bade sverige och england gjort den har helgen :-). Sa aven vi, tva ganger till och med! Men ja... vi har fottfarande varmt och skont, men det ska bli bra mycket kallare i veckan tyvarr.

Kram

Desiree said...

Miss Marie, härligt att ni åker hem till Sverige om en vecka. Du har något riktigt fint att se fram emot för det är som allra finast just nu.
Hur länge stannar ni i Sverige?
Kram!

Katarina, ja det blev verkligen lyckat. En underbar dag och helt perfekt för en utflykt.
Kram!

Millan, åh så ni får också en släng av det kyligare vädret. Det har slagit om rätt rejält här. Hade som sagt vantar på mig imorse då jag cyklade till jobbet. Det blåste rejäl motvind så det blev ganska kallt då man cyklade. Usch vill inte behöva ha vantar nu när det snart är juni.
Kram!

Annika said...

TACK för alla Bilder du visar!!
Herregud så bildskön naturen är därhemma nu. DEM kan faktiskt inte BLI vackrare.
ÅÅÅ...
GUD

FINT!!
Just serener i mängd är som en dröm! För att inte tala om doften!
TACK för alla bildbomber från Sthlm!!
Love them!!!
KRAMAR!!!!

Desiree said...

Annika, det blir en hel del bildbomber denna vecka. Jag tog mycket kort förra veckan då det var så fint och skönt. Har ny bildbomb på gång till imorgon.
Kram!

Anne said...

Det är så vackert, så vackert. Syrener är en av mina favoriter men det har jag bara sett här vid nåt ytterst sällsynt tillfälle. Såg du syrener i Alabama? Älskar syrener, som du säger doften är ju underbar också. Vilket fint val för en brudbukett den här tiden på året, förstår du valde syrener den där gången för nästan tio år sen då ni gifte er.
Vilken mysig helg, Ulriksdal är verkligen naturskönt. Som du säger, så stort också att det känns aldrig packat eller så utan alla får mer än mer plats. Det slår mig igen hur otroligt många fina utflyktspärlor det finns i Stockholm, hur mycket stan har att erbjuda.
En gång i tiden för länge sen, vad som känns för evigheter sen så bodde jag en kortare period i ett korridorsrum i Bergshamra studentbostäder, de ligger ju väldigt nära just Ulriksdal. Minns hu vi ibland promenrade eller cyklade ner med pluggböckerna.
Ha en riktigt fin vecka, nästa vecka har ni väl en röd dag (nationaldagen) så då hoppas jag värmen är tillbaka när ni har lite extra ledig tid att njuta.
KRAM

Saltistjejen said...

Fantastiska Bilder från ett sommarfagert Sverige!!!!! Verkligen. Så roligt att ni kommer bo nära Ulriksdal då ni flyttar till er egen lägenhet! Det är värt väldigt mycket att ha nära till ett fint "rekreationsområde" tycker jag.
Trist att sommarvärmen försvunnit hos er. Jag ahde gärna skickat en del plusgrader härirån för vi har ånbastuvärme nu med runt 30 grader. PUH!!! Enda fördelen med lite kyligare väder då allt är som vackrast ute tycker jag är att blommorna inte blommar över så fort utan att det liksom lugnar ner sig lite så man kan njuta av allt lite längre, Fast 5-6 grader låter lite VÄL kallt! :-/
Som sagt, hoppas ni får tillbaka värmen snart!
KRAM!

Desiree said...

Anne, ja visst är syrenerna otroligt vackra. Jag såg aldrig syrener i Alabama. Det fanns något som hette Crape Myrtle som påminnde lite i formen på blomsterklasarna om syrener men de doftade inte alls. Ja det finns mycket olika små utflyktsmål kring Stockholm och det är något jag gillar mycket. Studentbostäderna vid Bergshamra ligger fortfarande kvar där och jag kan tänka mig att det blev många mysiga promenader för er där en gång i tiden.
Kramar!

Saltis, ja håller med dig om att det känns viktigt att ha tillgång och när till ett rekreationsområde som detta. Hammarbysjöstad har ju också varit toppen i och med att det varit så när till Nacka reservatet. Vi gillar ju båda att komma ut så närheten till sådant här värdesätter vi verkligen. Även om det känns lite väl kallt här så avundast jag dig inte direkt den där fuktiga hettan som ni har just nu och som också brukar hålla på ett bra tag. Jag hoppas ni får det riktigt fint där ni kommer till Sverige och det är alldeles lagom då så att ni får njuta ordentligt.
Kram!

Liz said...

Vilka fina bilder och vilket stalle! Eftersom jag inte ar fran Stockholm ar Ulriksdal helt okant for mig, men vilken byggnad sa vacker! Syrener och liljekonvaljer, vilken fin och valdoftande brudbukett du hade! Har finns inte syrener, men i Kansas hade vi faktiskt en buske i tradgarden, men dom torkade bort efter ett par dagar bara, da det blev sa varmt pa en gang. Fran vinter till sommar och var for ett par dagar bara..Men doften. Andra aret var jag klokare och skar av blomgrenarna (det var en liten buske och kanske bara ett tiotal blomsterklasar) och stallde in dom i vatten. Pa sa satt fick jag njuta av doften till fullo och de holl sig langre inne an ute i hettan!

Maste vara harligt att i fortsattningen bo sa nara detta "pa landet fast i storstan!"

Att se den vita byggnaden och grusgangarna (tycker jag mig se) far mig att tanka pa Madicken filmerna :) Man kan riktigt se dessa damer i langa klanningar med solparaplyer komma spatserandes..:)
Stor kram och hoppas snart varmen kommer tillbaka!