Tuesday, January 4, 2011

Underbara dagar i Sälen

Vi har haft det sååå underbart! Vi har fått njuta av goda vänners sällskap, vackert väder och underbar skidåkning. Även om det inte var första gången jag var i Sälen så hade jag glömt bort hur vackert det är uppe i Svenska fjällen. Utsikten här från toppen var verkligen något man kunde njuta av.

Vi var rädda för att det skulle vara tokkallt så att man inte kunde åka mer än ett par åk men vi hade vädergudarna med oss. Två av fyra skiddagar var det strålande sol och blå himmel. Som jag längtat och saknat sådant väder! Temperaturen höll sig kring ca fem minus grader och det var alldeles lagom.

Våra vänner Sara och Fredrik hade sin stuga i Tandådalen. Backarna var fina och det fanns gott om snö. Alla backarna var öppna och utbudet var rätt stort, fullt tillräckligt för mig iallfall. Jag var som sagt lite orolig till att börja med att jag skulle glömt hur man gjorde då man åkte med tanke på att det var rätt länge sedan jag stått på skidor och också då jag faktiskt inte åkt så många gånger i mitt liv tidigare. Men skidkunskaperna satt där och jag kunde efter att ha värmt upp lite i några gröna backar så kunde jag åka både blå och röda backar. Jag provade faktiskt en svart backe men jag kom inte så långt förräns jag ångrade mig och fick knata med skidorna upp för backen en bit för att kunna övergå till en röd backe.

Vi var som sagt här med vänner som kört hela vägen från Lund med sina två tvillingsöner på 3.5 år. Lille Leo och Felix gjorde dock stora framsteg snabbt på skidorna.



Här får de åka rullband upp med sina skidor och sedan lära sig att försöka både styra och bromsa i den lilla barnbacken. De var hur söta och duktiga som helst. C ställde mer än gärna upp som skidlärare.

Varje dag såg vi till att ta med oss matsäck ut i backen. Det strålande vädret gjorde mackorna ännu godare. Jag kan intyga att man blev både riktigt hungrig och kvällstrött av all skidåkning och all frisk luft man fick.

Här är den söta stugan som vi bodde i. Vi fick som sagt några toppen dagar och det var underbart att få umgås, njuta av skidåkning, god mat och trevligt nyårfirande tillsammans.


Uppe på toppen var utsikten riktigt vacker. Mitt bland de snöklädda granarna så ser man klungor av stugor. Men när man kom högst upp på fjället så blåste det rätt friskt här uppe på toppen. Även om solen sken så värmde den inte speciellt mycket. Vi hade dock ordentligt med kläder på oss i flera lager. Jag hyrde både skidor och pjäxor men också hjälm. Hjälmen var inte bara bra som säkerhet och trygghet den var riktigt go och varm också.


Här ifrån Tandådalen och Hundfjället kunde man se bort till Trysil i Norge. Det var där jag var och åkte skidor sist med C för ca 10 år sedan.

Vi åkte både vanlig ankarlift och sitlift. Sitliften var riktigt skön att åka. Man fick en vilopaus och fick även njuta av utsikten. Jag lyckades bära med mig kameran om halsen för det mesta. Åkte med den innanför jackan och när jag satt i sittliften så kunde jag passa på att ta några fina bilder.

Här nedan under sittliften så fanns puckelpist banan. Jag åkte den INTE. Jag provade som sagt en svart backe men kände att det blev på tok för brant för att det skulle vara kul. Så jag stakade mig tillbaka uppför en bit så att jag kunde byta till en annan backe som var lite mer flack som låg parallelt.



Jag är så glad över att Sara och Fredrik bjöd med oss upp hit. Tack så mycket! Jag inser hur lycklig jag är som har ett sådant rikt liv som jag har. När jag satt där i sittliften slog det mig hur mycket jag och C fått vara med om och får vara med om. Resor både här i Sverige och i södern i USA har berikat vårat liv på så många sätt. Det kändes också underbart att faktiskt få komma iväg så här några dagar och få uppleva något helt annat. Jag känner att jag fått ut mycket mer av min ledighet och fått den att upplevas som längre på det här sättet.

Att få åka skidor har varit sååå kul! Vi körde utförsåkning tre av våra fyra skiddagar men sista dagen så provade jag och C på längdskidor också. Berättar mer om detta längre fram.

5 comments:

Miss Marie said...

Åh, vad härligt det ser ut! Älskar svenska fjällen! Dina bilder gör mig verkligen sugen på att åka dit o får mig att längta hem också! Matsäck smakar ju aldrig så bra som när man kan äta den utomhus efter ett skidpass... mmmums!

Annika said...

Underbara, underbara bilder!!! Jag förstår att ni haft det SÅ fint!
Jag skulle också vilja åka till Sälen. Jag är en usel skidåkare, och vill ha gröna och blåa backar. Tror jag skulle vara för skraj för röda :-)
Och jag har faktikst gråtit av skräck i vissa skidbackar. Nä, snälla backar ska det vara då är det kul.
Ja, nog har ni rest och sett mkt, det tycker jag verkligen!!
KRAM!!!

Victoria said...

Vilken härlig semester ni haft, jättefina bilder!! Kramar/Vic

Desiree said...

Marie, jag hade inte varit i svenska fjällen på så länge så jag blev väldigt glatt överraskad över hur vackert och hur underbart det var. Du har så rätt i att matsäck blir riktigt riktig gott då man åkt skidor flera timmar i kylan.
KRam!

Annika, det är det som är så bra att det finns backar för alla här. Jag gillar nog också de blå och gröna bäst där jag kan koppla av lite mer och njuta av själva skidåkningen. De röda kan jag fixa men då får jag koncentrerar mig mer och de svarta bryr jag mig inte om för de fixar jag inte. Jag kan erkänna att det har hänt att jag gråtit av skräck inför vissa backar tidigare. Hände då vi var i Åre för många år sedan och det var isigt och riktigt brant. Det slutade med att jag tog av mig skidorna och kanade ner på rumpan för hela backen medans C fick ta mina skidor. Det var underbart i Sälen nu och det blev perfekt med det härliga väderet.
KRam!!!

Victoria, jaaaa så skönt och kul. Verkligen lyckat på alla sätt.
KRam!

Anna, Fair and True said...

Smart med rullbanden!