Tuesday, March 27, 2012

Yosemite dag 2

 Ännu en underbar dag i Yosemite. Naturens skådespel slutar aldrig att förundra. Vi började med att stiga upp i ottan för att sticka iväg redan 07 från hotellet då vi skulle vara med på morgonens fotosafari. Vi var en grupp på 15 personer med en guide. Vi gick i några av Ansel Adams fotspår kring på den stora ängen nere i dalen. Guiden berättade om Yosemite och om Ansel. Men vi fick även tips och trix när det gällde fotograferande. Promenaden kring The Medows var mycket givande då man fick info om de bästa ställena och vinklarna för vackra foton under olika tidpunkter på dagen här nere i dalen. Jag tycker det var jättekul att få vara med om fotosafarin.


 Vyeerna är helt fantastiska. Beroende på vart man stod på ägen så ändrades landskapet helt.


 Vattenfall och vattenfall. Man får inte nog av dem här just nu. Jag vet inte hur många bilder på vattenfall jag tagit under dessa dagar. Jag har fått gå igenom mina foton nu och varit hård då jag sorterat.



 Här är det lilla kapellet nere i dalen som är äldsta byggnaden i Yosemite dalen. Det är relativt nymålat och det är därför det inte ser så gammalt ut. Snöklädda toppar och stilla bäckar och åar som rinner fridfullt. Ja tydligen rinner de fridfullt nu men kommer om någon månad att forssa betydligt mer då det runnit till större mängder med smältvatten från bergen.

 Idag provade vi även detta med snöskor. Det var riktigt kul. Ingen av oss hade provat på detta innan. Vi tog en led som de rekomenderade i Badger Pass (som faktiskt gick att köra till idag med våran bil då vägförhållandena hade förbättrats). Leden var ca 6 km och rejält uppför hela vägen ena hållet så nog har vi fått motion idag. Det gick väldigt bra med snöskorna. Inga problem att lära sig att gå med dem iallafall.


 Jag fick köpa mig en mössa igår. Det var riktigt skönt med en varm mössa. Kallare här än vad jag räknade med då jag packade väskan och betydligt mer snö än vad jag någonsin trodde att det skulle vara men ändå så underbart på alla sätt.



 Badger Pass som ligger inne i Yosemite National Park ligger på en betydligt högre höjd än dalen så här uppe låg snön kvar och det fanns rejält med snö. Här kan man även hyra längdskidor liksom åka slalom. Det finns salombackar här med blå nedfarter och tre olika sitliftar men vi körde endast vandringen med snöskorna. Slalombackarna var inte så imponerande för oss som åkt en del innan.

Det fanns också en backe där man kunde hyra dessa stora gummiringar och åka nedför som pulkor. Det såg roligt ut men vi skippade dessa.


Nu har vi en halv dag kvar här i Yosemite innan det är dags för oss att börja färden mot San Fransisco där vi ska stanna i några dagar och hälsa på min kompis A som bor där. Ska bli jättekul att ses. Detta kort tog C igår. Jag tycker det är så snyggt. En egen Ansel Adams bild.


10 comments:

eastcoastmom said...

Åh wow! Vilken fantastisk naturupplevelse. Ansel Adams var enastående.

Anne-Marie said...

Vilka fantastiska bilder Desiree! Båda igår och idag. Har aldrig varit i Yosemite men det ser väldigt mäktigt ut. Mycket mer dramatiskt än vad det gör här i mina trakter.
Ja, ni har fått känna på vinterväder. Bra att du kunde köpa en mössa. :)
Här har det varit rena snöstormen idag. Hoppas att det blir litet bättre framöver.
Kramar!

Marie said...

Tack Desiree, att vi får följa med på er semester så här! Det känns nästan som om jag också är där när du bjuder så frikostigt på bilder o skriver så fint om dom. Tack, tack, tack!

Millan said...

Ah vad roligt att fa se dina reseinlagg. jag sitter har pa jobbet med en kopp kaffe i min vanliga vardag och forundras over att du just nu upplever en massa otroligt spannande saker! Fotona ar magiska och ja det som C tagit idag gar inte av for hackor. Otroligt snyggt! En vit ram runt det ... skulle se fint ut i mitt vardagsrum ;-) haha, skojar bara!

Ser mycket fram emot fler inlagg och hoppas att ni far en fortsatt trevlig resa!

Ar sa glad att jag aven kan kommentera igen har nu.

Kram!

Annika said...

JAG SÄGER OCKSÅ TACK!
Det är underbart att hänga med dig via din blogg. LIKA kul att logga in varje morgon och läsa vad ni gjort.
FANTASTISKA Bilder!!
Ja, den sista är som en Ansel Adams. Otroligt.
OCh naturen, vad storslagen den ÄR!!
Jag blir bara förstummad.
Hoppas dagen idag ska bli jättebra!
Kramar!!

Desiree said...

Eastcoastmom, ja Ansel var verkligen enastående. Vi har njuit av hans foton inne på hans galleri här i Yosemite. Man beundrar de vyeer han fick till men nog förstår man att det fanns gott om inspiration för honom att hämta här.
Kram!

Marie, bara kul att kunna "ta med" er andra på en liten tur också och dela med mig lite av denna fantastiskt vackra natur.
Kram!

Millan, vad bra att det äntligen funkar med kommentarerna för dig. Jag fick bort den där eländig ordveriferingen som jag tror ställde till det. Vad kul att du gillar bilder och inlägg och visst skulle vi kunna se till så att du får en kopia så att du kan ha den i ditt vardagsrum om du vill :-)
Kram!

Annika, ja det är så storslaget här. Man sitter bara och gapar och säger wow så många gånger under en dag. Jag är så glad att jag fick komma hit och njuta av allt detta.
Kram!

Anne-Marie, hi hi ja mössan kändes bra. Det blev skönare med den på. Det talas om att det kanske ska komma en till vinterstorm hit. Vi hinner sticka då vi åker idag. Det är som sagt så vackert här att jag njuter för fullt även om det är mycket mer snö än vad jag räknade med att det skulle vara. SKöt om dig och stay warm.
Kram!

Saltistjejen said...

Otroligt vilken natur! Så storslagen och vacker!!!! Det måste verkligen vara helt fantastiskt att få vara där och uppleva denna storslagenhet!
Vackra foton! Kul med snöskorna också. Det har jag aldrig provat.
KRAM!!!!

Desiree said...

Saltis, det är himla coolt att få vara här. Kanske ska man för allra bästa upplevelsen komma liiite senare på våren för att få lite mer värme men å andra sidan så får man ju inte det coola snölandskapet som har sin tjusning och är mycket vackert på sitt sätt. De stora turistmängderna har jag förstått börjar anlända i mitten/slutet på maj och sedan är det fullt med folk här ända fram till mitten på september.
Kram!

photobyjennie said...

Underbart - vilka magiska bilder! Alla bilderna är jättebra men min favorit är nog den nedersta på ditt Yosemite dag 2 inlägg. Jag får verkligen Ansel adams vibbar ;-)Den bilden måste ni bara förstora (papper eller canvas)!! Just idag har groupon.se en bra deal på canvas (om ni är intresserade). Jag har köpt den dealen!
Den grön färgen på mossan är otroligt fin, underbar färg!
Det är så roligt "att få följa" med er på denna resa!
Jag kan se att du verkligen utvecklats fotografiskt också - du går från klarhet till klarhet!
Kan bara rekomendera att ni fotar i RAW- även om man inte justerar mkt så gör den en hel del för bilden (tex justera vitbalans).
Roligt att du också är en hängiven och glad hobbyfotograf!

Desiree said...

Jennie,tack så mycket. Vad roligt att du tycker mycket om bilderna. Den nedersta bilden i svartvitt har min make tagit. Jag tycker den är helt fantatisk. Vi fotar båda i RAW numer så att man kan förstora bilderna och jobba med dem på ett annat sätt. Vad glad jag blir också för att du tycker att jag har utvecklats. Det är roligt att fota och sådana här semestrar passar oss så himla bra då det finns mycket att fota och vacker miljö/natur att inspireras av.
Kram!