Sunday, May 6, 2012

Sjöstan

Det har varit en skön helg med härligt vårväder. Riktigt friska vindar blåste under lördagen. Det var något jag fick känna på då jag tog cykeln en kort sväng upp på Söder. Oj du milde vilken motvind jag fick smaka på. Lördag ägnade vi dels åt den vanliga veckohandlingen och sedan lite sköna promenader. Vi hann även rensa ur rabatterna kring våran uteplats så nu är det vårfint även där. Här är lite bilder jag tog i slutet på förra veckan men som jag inte hunnit med att visa.

En faktor som vi verkligen gillar med Sjöstan är just närheten till vatten. Vi har ju kanalen praktisk taget utanför dörren. Sover man med fönstret på glänt hör man måsarnas skri. 

Nu är det dessutom en helt otrolig blomsterprakt här. De vita körsbärsträden blommar för fullt på bar kvist. Det är bara såååå vackert!




Men det är fortfarande kyliga nätter och morgnar. Jag tog ett par tunnare handskar i dag när jag cyklade och det är jag tacksam för att jag bestämde mig för.


På ute serveringarna sitter det fullt med folk och njuter av en lunch i solskenet. Gillar att Sjöstan dels är som en egen stadsdel och dels bara ligger ett stenkast från innerstan och Söder. Här får man den där levande känslan då man mixat boende med restauranger, fik och butiker. Ja vi har ju trivts riktigt bra här.

Gillar att gå förbi Bageri Magnus Johansson. De har stora fönster så att man lätt kan kika in och se vad som händer. Här står en tjej och gör choklad-nät som fästs runt tårtorna. Ser väldigt avancerat ut. Inget som jag tror jag skulle klara eller ens våga mig på.


Hela söndagen ägnade vi åt att springa på visningar. Det var ett riktigt maraton schema vi hade lagt upp som började prick 12 och avslutades vid 16:30. Pust! När vi var klara hade vi sett en hel del. Vi tittade på 6 stycken olika lägenheter som låg spridda över stan, så vi fick köra kors och tvärs för att hinna med så många som möjligt. En del ändrade man helt uppfattning om efter att ha sett dem i verkligheten jämfört med nätet och andra som man kanske inte trott så mycket på blev plötsligt riktigt intressanta. Tre stycken kunde vi dissa med en gång och tre stycken gillade vi. Lite småklurigt att ranka dem men i slutändan så föll vi båda för en som låg i Solna lite extra. Vi gillar den båda två en hel del så det känns bra. Men vi håller fortfarande saker och ting öppna. Idag ska vi faktiskt kolla in en andrahandslägenhet innan för tullarna så får vi se om det kan vara något. Det finns både fördelar och nackdelar självklart då det gäller andra hand kontra att investera i något eget. Det som känns viktigt nu är att titta på rätt mycket och få en uppfattning om dels vad som finns och dels för oss att komma fram till vad vi helst vill ha. I will keep you posted. Men det känns otroligt bra att vi båda känner att det finns objekt vi gillar. :-)

9 comments:

Liz said...

Vackra foton som alltid! Sa skont att hora att det gick bra igar och att som du sager att det finns lagenheter som ar intressanta. Tror ni gor alldeles ratt i att titta pa sa mycket som mojligt och visst ar det ofta sa att man maste se pa plats. Pa foton ar det ofta vridet och stylat och taget ur vinklar som ska gora det storre och luftigare och ja du vet vad jag menar...viktigt att se med egna ogon!

Haller tummarna att allt gar som vi vill! Kram!

Miss Marie said...

Ni har iaf fått en bra början när ni hittata några som ni båda gillar, det är ju bra! Hippas ni hittar ett fint boende åt er! :)

Katarina said...

Fina bilder. Det är ett häst jobb att leta bostad i en storstad! hoppas på en positiv lösning för del mycket snabbt!

Kram

eastcoastmom said...

Underbara vackra Stockholm på våren!

Charlie sa ... said...

Underbara bilder och fint att söndagsvisningarna gick bra!

Tack rara för dina värmande ord om Scooby

Kram

Annika said...

bra början med dessa lgh, Desiree.
På Bild kan det ju se så stylat och vidvinklat ut att det nästan ljuger.
Solna är trevligt.
Jag håller alla tummar för er.
De vita körsbärsträden älskar jag mest av alla blommande träd!!
Som en dröm!!
Kram!!

Desiree said...

Liz, tack så mycket. :-) Det är riktigt fint nu. Ja det känns bra att kolla runt mycket och få en bra bild av vad som finns samt vad man kan få för olika summor. Vi kör vidare och ser vad det kan tänkas bli.
Kram!

Marie, det känns positivt att man iallafall hittar saker som man känner att här skulle jag kunna tänka mig att bo. :-)
Det är också skönt att det inte verkar vara lika hysteriska budgivningar nu så som det var för några år sedan med lockpriser. Marknaden verkar ha blivit lite mer stabil.
kram!

Katarina, ja pust man känner att det tar på krafterna. Kände mig helt slut igår kväll dels har man ju åkt/sprungit runt en hel del och sedan har man ju ändå den där känslomässiga faktorn som också gör att man känner sig helt slut. Det gäller ju att vara cool också och inte leva sig in för mycket i boendet med en gång. Utan noga räkna på vad man tycker man har råd med.
Kram!

Eastcoastmom, tackar :-)
Kram!

Lotta, tack och jag hoppas verkligen att det ordnar sig och Scooty mår bättre.
Kram!

Annika, javisst är det så. Ibland kan det som du säger vara fotat i så konstiga vinklar att det ser helt annorlunda ut på bild jämfört med verkligheten. Men jag känner ändå att vi har fått en positiv start på letandet och det känns bra.
Kram!

Saltistjejen said...

Jag gillar verkligen sjöstan. Har vänner som bor där och läget är fantastiskt. Som en lugn oas men ändå så nära city! Vackert med allt vatten. Perfekt särskilt på sommaren! Nu har den ju verkligen levt pp också. Under de åren vi varit borta från Sverige tycker jag det hänt mycket här. I början kändes det lite "dött" men när vi varit i Sjöstan och hälsat på våra vänner de senaste åren har ju massor av restauranger och som du visar här bagerier/caféer öppnat! Härlig stadskänsla mitt i den lugna idyllen.
Vad bra att söndagens visningar bgav resultat, även om det handlar mer om att se på utbudet, jämföra och skapa sig en egen uppfattning. Om allt från olika lägen till själva bostäderna. Sådant är svårt. Många för- och nackdelar som ska vägas in. Och till detta kommer för er även att jämföra köpa eget med andrahandshyra. Jag håller tummarna!!!
Kram!

Millan said...

Ah vackra stockholm! Jag blir sa sugen pa en resa dit. Maste ta med mig Ben dit pa en weekend tror jag.

Vad spannande med alla lagenheterna och valdigt bra att det fanns flera ni tyckte om. Ska bli spannande att hora vad ni beslutar er for i slutandan.

Kram!