Monday, April 11, 2011

Austin, Texas

Vi har nu anlänt till Austin, Texas där jag föddes en gång i tiden som sagt. Jättekul att vara här igen. Jag har inte varit här sedan 1990 då vi hälsade på vänner till mina föräldrar. Jag minns inte jättemycket av stan sedan den gången. Men jag gillar Austin. Det är en vacker och modern stad med en hel del coola stora skyskrapor. Vi började med att kolla in The Capitol Dome som är gjord i rosa granit. Denna är självklart större än The Capitol Dome i Washington D.C. Allt är ju större i Texas, så är det ju bara.


Texas är ju The lone star state. Jag gillar den ensama cowboyen som är ute och rider på nummerplåtarna. Idag hämtade vi också ut våran hyrbil. En stoooor Ford SUV! En rejäl bil behövs här i Texas. Nej skämt åsido så ville vi ha något fyrhjuldrivet då vi ska ut i bushen och nationalparkerna. Sist hade vi ju en vanlig bil då vi var i Utah och Arizona och det hade varit bättre med en SUV där. Så här ser den ut.

Röd och fin! Den är skön att åka i och att köra. Denna gången kommer vi båda att kunna köra. C är himla nöjd. Han har gått runt och varit sååå nyfiken på vilken slags bil vi skulle få.

Sedan har jag också varit i cowboy boots butiken!!!!

Här gick jag runt länge länge. Det fanns så otroligt mycket olika stövlar. Olika färger, mönster, med spetsig tå, med trubbig tå, osv osv.


Det kändes som jag gick runt här i en hel oändlighet. De artige cowboyen som jobbade i butiken och stod till min tjänst måste tyckt jag var en otrolig velpotta som aldrig kunde bestämma mig. Jag bad honom ta fram den ena efter den andra stövlen i min storlek. Men till slut blev det ett par!


Så här är alltså mina cowboy boots!!! Jag är faktiskt helt i extas över dem. C bara skrattar åt mig när jag beundrar dem och går runt och provar dem.

Sedan stannade vi till på en gigantisk outlet mellan San Antonio och Austin. Det var den största outlet vi någonsin varit på. Jepp det blev en del handlat här också. Nike butiken var min första anhalt. Men det blev även ett stop på GAP och några andra butiker.

Verkar som det var jag som shoppade loss här också.


Vi gick in i Capitol Dome. Det var himla häftigt att ställa sig mitt under och kolla upp. Längst upp i taket fanns Texas stjärnan och med små bokstäver Texas kring stjärnan. Vi åkte sedan ner till en del av Univeristy of Texas campus område och strosade runt där. Själva campus är otroligt stort. Men det var vackert och grönt och många av husen och byggnaderna var riktigt fina.


5 comments:

Anne said...

Wow, skiiiiitsnygga cowboy stövlar. Så snygga och coola, du valde helt klart "rätt" par. Var de dyra, vad kostade de?
Texas verkar för coolt och speciellt på många sätt och vis, en speciell del av USA som vore jättekul att upptäcka och utforska desto mer. BLir som vanligt inspirerad av dina reseinlägg :)
Jag gillar Texas bilskylt, en av de finare.
Låter som en gigantisk outlet. Perfekt för er shoppa loss rejält nu med bra dollarkurs (gentemot kronan).
SUV:n kommer säkert passa super när ni ska mer ut i bushen, som du säger.
Hoppas ni inte har jetlag mer utan kommit in i Amerikatid! KRAMAR

Katarina said...

Ha, ha.. Cowboy boots.. De var coola. Men jag hade nog inte trott att det var så mycket cowboy i dig, men kul att jag hade fel.

Vilken härlig resa ni gör! Njut nu i massor och jag ska läsa ikapp din blogga ikväll.

Ha de gott och jag följer din resa, på asiatiskt avstånd.

Kram

Anne-Marie said...

Kul att du köpte cowboy boots! :) Nu kan du glassa på ditt jobb i Sverige. ;) Roligt att se bilder från Texas och läsa dina reseberättelser. Troligen en bra idé att ni har en SUV ute i bushen. Kramar!

Desiree said...

Anne, åh tack ha ha gudarna ska veta att jag verkligen hade beslutsångest i den där butiken. Det var helt ok pris på dem. Betalade 160 dollar för dem. Det verkar finnas i alla priser från under hundra dollar till över 2000 dollar. Det funkar rätt bra med jetlaggen nu. Har kommit över den. Det känns som det är betydligt lättare att ställa om då man åker hit än då man åker hem. Här blir man lite förvånad nu över att det är så mörkt på morgonen. Outletten var hur bra som helst. Jättekul att shoppa där.
Kram!

Katarina, ha ha ja visst var de coola. Jag har nog också blivit förvånad över att det bor en liten cowboy i mig.
Kram!

Anne-Marie, ja SUV tror jag blir toppen ute i bushen som du säger.
Kramis!

Monica said...

Vilken härlig resa du/ni gör:-). Och jobben är glömda för ett tag:-). Så roligt för dig att komma tillbaka där du är född och allt annat intressant ni gör. Så fina foton!