Friday, April 15, 2011

Guadalupe Mountains National Park

Idag steg vi åter upp tidigt och påbörjade våran resa norrut mot Guadalupe Mountains som ligger i allra nordligaste Texas precis på gränsen mot New Mexico. Vi har idag korsat hela Texas från syd till norr. Resan tog ungefär 5 timmar. Något som är bra i Texas är att man får åka betydligt fortare på vägarna än i andra stater. Man skulle kunna säga att "there just is more freedom in Texas".
Vi har alltså åkt från sydligaste spetsen på Texas och nu korsat in i New Mexico som gränsar mot Texas i norr. Vi har dessutom nu lämnat central time zone och kommit in i Mountain time zone.

Vi råkade faktiskt ut för border patrol längst med vägen. Jag antar att de är extra noggranna här i allra sydligaste Texas då det är så otroligt lätt att korsa Rio Grande. Alla bilar stoppas som är på väg norrut. Vi fick svara på frågor som vart ifrån vi kom och vart vi var på väg och om vi hade någon mer person med oss i bilen.Jag antar att vi inte direkt såg ut som fattiga Mexxare så vi fick åka vidare.

Vidderna, det är något speciellt med dem. Jag tycker de är vackra och facinerande på många sätt. De är så otroligt stora. Mil efter mil så är vägen spikrak och det finns inget utom stora slätter med gräs så långt man kan se. Man känner sig som pionjärerna förmodligen gjorde. Man förstår varför Texas kallas för "The Lone Star State". Dessa vidder, den ensama cowboyn på sin häst. Andra åker som sagt till storstäder eller på solsemester men jag älskar det här. Vägen, friheten, äventyret och upptäckarglädjen.


Längst med vägen gick järnvägen hela tiden parallelt. Vi såg faktiskt ett tåg komma.

Till slut nådde vi vårat mål för dagen som var Guadalupe Mountains. Det är en relativt ny nationalpark och en ganska okänd fortfarande som inte får så mycket besökare. Det var dock absolut värt att komma hit. Otroligt vacker natur. Enligt legenden så ska en vacker ung spansk flicka en gång i tiden ha rövats bort av indianerna i trakten och hon gömdes sedan upp i dessa berg. Hennes namn var Guadalupe och det är därför bergen har fått det namnet de bär.

Här fanns många fina leder att välja bland. Vi valde två stycken olika på vardera ca 2 timmar tur och retur med en lunch paus mellan de två.



Man fick hålla utkik efter sådana här små stenformationer som betyder att leden går här. Det är otroligt viktigt att man inte får lämna leden. Dels kan man gå vilse och dels vill man inte heller trampa ut i det okända där det kan finnas både ormar och spindlar.

Det fanns en hel del vacker flora här som dessa gula kaktusblommor. Jag tycker de såg lite roliga ut som små bananklasar längst fram.

Vi stannade till och kollade in ruinerna av det som en gång varit en anhalt för dilligansen som åkte från St. Louis till San Fransisco. Det tog 25 dagar att tillryggalägga denna sträcka och de åkte dygnet runt.



Det finns massor med interessant flora här. Trädet till vänster tappar sin bark och får då en rödaktig färg på den barken som finns under. Kaktusen till höger är en Agavekaktus. Indianerna bryggde bland annat sprit på den genom att fermentera kärnan.

På eftermiddagen gick vi en helt otroligt vacker led i det som heter McKittrick Canyon i Gudalupe National Park. Detta var den vackraste leden vi gått hittills under denna semester. Det var så grönt med en hel del lövträd. Vi korsade flodfåran flera gånger och på sina håll fanns det vatten som sakta porlande och rann. Det är ju extrem torka i år i Texas så vi trodde aldrig att vi skulle få se vatten i någon flodbädd. Men idag fick vi det.


Denna bild tog jag imorse då vi lämnade Terlingua. Solen var på väg upp. Ikväll kommer vi somna som stockar båda två då vi vandrat på olika leder i över fyra timmar idag. Imorgon beger vi oss ner i underjorden och Carlsbad Caverns. Jag ser jättemycket fram emot detta! Ska bli himla kul. Jag älskar grottor. Jag har faktiskt varit i just Carlsbad Caverns en gång tidigare för många år sedan med mina föräldrar. Jag minns dock att jag tyckte det var så häftigt och vackert att jag mer än gärna besöker det igen.

7 comments:

Anne-Marie said...

Tänk det visste inte jag att det går att köra från södra till norra Texas på "bara" 5 timmar. Trodde att det var mycket längre än så. Vad är det för hastighet på vägarna i Texas? Trots att det är öken och kargt är det fantastiskt vackert. Kan tänka mig att det finns många kontroller med tanke på alla som kommer från Mexiko. Skall bli kul att höra hur grottorna var! Kramar!

Suzesan said...

Riktigt riktigt häftigt att följa dig pååå din resa. Wow. Du beskriver så bra så det känns nästan som jag är med...haha lyfte lite på fötterna när du skrev "akta sig för ormar och spindlar"*skojar*

Kaktusblommorna är så vackra. Tänk att de "imiterar" bananer. Tänker på vem de vill locka till sig med dem.

Ha en bra fortsatt resa. Var rädda om er. Läste om att det varit hemska stormar/tornados i Alabama.

Kram
/Susanne

Annika said...

Säger som A-M, visste inte heller att man kune köra så snabbt som på fem timmar från syd till norr i Texas. WOW, ni måste ha legat i :-)
Underbart är det att läsa om din resa, och den väcker sådan längtan till en plats jag itne ens visste att jag ville åka till :-)
Du är så bra på att skriva och plåta!!! Så kul att LÄSA!!!
Hur varmt är det i öknen just nu?
KRAM!!!

Charlie sa ... said...

Gud så sugen jag blir! Jag har varit i Arizona två gånger och jag älskar det här landskapet. Lika mycket som jag tycker om en dag i New York eller sitta på ett cafe i Paris, så är här vidderna och en "lonely road" rakt igenom allt så häftigt. Det ska vara så, mil efter mil med gräs och slätter.

Njuter av dina bilder!

Kram

Desiree said...

Anne-Marie, jag blev också förvånad över att det gick att köra från södra till norra texas på en dag. Hastigheten var på många ställen 80 miles per hour. Öknen är otroligt vacker trots att den är karg.
Kram!

Annika, yes vi låg i. Inte mycket trafik heller på dessa ensliga vägar så här tidigt. Tack så mycket. Jättekul att kunna köra inlägg allt eftersom.
Kram!

Lotta, håller så med dig. Detta är så underbart på sitt sätt.
Det är en underbar känsla av frihet när man befinner sig på dessa vidder och det finns mycket fantastisk natur att njuta av.
Kram!

Suzesan,tack så mycket. Ja det har varit hemska stormar i södern och Alabama. Vi lyckades undgå det vädret med nöd och näppe. Det var många som dog undernatten i dessa stormar. Tror det var ca 18 pers. Jättehemskt!
Kramis!

Marianne said...

Vad roligt det är att du dessutom vet så mycket om platserna ni besöker, både platserna och växterna. Det är jätteintressant att läsa och se, det är nästan som om man fick åka med i ryggsäcken!

Det låter häftigt att ha som mål att besöka ALLA nationalparker! Vet du hur många som finns? Om ni gör det har ni verkligen sett hela USA sedan.

Vad spännande det ska bli att se grottan!

KRAM!

Steel City Anna said...

Älskar kortet på Vägen. Helt klart en symbol för frihetskänslor! Jag vill hemskt gärna åka till Texas nån gång i livet.