Sunday, May 27, 2012

Superskön Helg

 Fantastisk helg och fantastiskt väder. Jag är nog allt en vädermänniska på många sätt. Lite sol och värme gör mig så mycket gladare och lyckligare. Här i Sverige blir man ju näst intill euforisk över sådant här väder som det varit denna vecka. Det är så många andra grå slask dagar som man tvingas ta sig igenom att när solen sedan visar sig så blir man helt till sig. 


Det har blivit många grillkvällar denna helgen. Det har faktiskt grillats fredag, lördag och söndag. Här är C med Britta Bus som vi kallar henne på svägerskans tomt.
 Bakade ananaspaj. Var hemma på middag hos en kollega/kompis i tisdags och hon bjöd mig på en sådan god ananaspaj att jag kände att jag gärna ville ha mer. Så jag bakade denna som blev riktigt god. Hade C´s kompis över i lördags som var gräsänkling på middag. Pajen blev ett perfekt avslut på en god grillmiddag.


 Jag var visst i bakar tagen i lördags för jag bakade även denna raberkaka med jordgubbar och kokos. 


 Vaknade tidigt och satte mig först vid datorn som jag oftast gör och kollade lite bloggar. Men ta mig tusan för jag kände allt lite spring i benen och bestämde mig för en löptur. Sådan känsla när man springer, känner sig pigg och det är sol och vackert. En stilla och lugn söndagmorgon vid halv åtta när det inte är mycket folk ute än och man får njuta av allt det vackra själv. En helt underbar start på en söndagmorgon och på en sommarmorgon som denna. 


 Efter denna toppen start på morgonen med löpturen så blev pricken på i:et att njuta av en lång och god söndagsfrukost ute på altanen i solskenet. 


Sköna söndag pretty much sums it up. Söndagsfrukost och långfrukost ute på altenen i solskenet med tidningen. Just söndagsdelen på DN är nog min favvo på hela veckan. 


Kommer att sakna kanalen med båtarna. Ljudet av båtarna då de kör förbi ute på kanalen då vi sitter på altanen och njuter av solskenet. Ljudet av fiskmåsarna som skriar tidigt på morgonen.Tar tillvara på allt detta och njuter nu när maj månad går mot sitt slut och vi bara har två månader kvar i Sjöstan innan vi flyttar. 


Igår var det också Morsdag här i Sverige. Åkte med mina föräldrar på en liten utflykt till Ulriksdal och tog en fika i solskenet. Tog en hel del bilder där så det tar jag och visar en annan dag istället.


En underbar helg som ger mersmak. Life is good - now. Men underbart är kort för det ska komma in betydligt kyligare vindar i veckan med temperaturer på 10-15 grader. Det kommer nog kännas rätt kallt om temperaturen sjunker tio grader rakt av. Man får bara hoppas på att detta inte var all värme för sommaren utan att det kommer mer.

8 comments:

Miss Marie said...

Sommaren har ju inte ens börjat än, det är ju bara maj! Mer värme kommer absolut, gärna till midsommar! :)

Ni verkar ha haft en fin helg tillsammans, gillar dina pajer, de ser så mumsiga ut! :)

Desiree said...

MissMarie, ja det är sant att sommaren faktiskt officielt ännu inte börjat. Det bara MÅSTE komma fler sådana här dagar. Tack pajerna blev väldigt mumsiga :-)
Kram!

eastcoastmom said...

Men hallå, vad skönt det där såg ut. Och rabarber! Har inte sett några till salu här i Madrid, saknar!!!

Desiree said...

Eastcoastmom, tack så mycket. Detta känns helt klart som bästa helgen på länge. Rabarber kan ju kanske vara lite klurigt att hitta. Jag minns att jag ibland hittade på frysdisken på Publix i Alabama. Nu är det verkligen rabarber tider här. Gott :-)
Kram!

Annika said...

JNDERBART!!
Kommer ni att ha balkong/uteplats på nya stället? Hoppas det!
Skitfina Bilder! SOM ALLTID!!
Fattar om du fruktar att värmen viker hädan för gott. Jag vet hur man tänker...
Men nej, det är klart att det kommer mååååånga fler värmeböljor i sommar!!!
Kramar!!

Desiree said...

Annika, visst nog att du skulle gilla ett riktigt sommrigt inlägg som detta. Håll tummarna för att värmen återvänder. Det måste ju bli fint tills dess att du kommer eller hur :-)
Kram!

Saltistjejen said...

Så härligt med vädret hos er nu!!! Och ja jag förstår att du kommer sakna närheten till vattnet. Det är ju rätt speciellt att bo just SÅ nära vatten som ni gjort i Sjöstaden. :-)
Hoppas et fina vädret bara pausar lite och snart kommer tillbaka igen!
Här är det varmt varmt varmt nu... Puh! Risk för åska varje dag men hittills har vi nog bara haft ett rejält åskväder den gångna veckan.
KRAM!

Desiree said...

Saltis, ja det har varit en toppen vecka. Jag hoppas att värmen kommer tillbaka. Har förstått att både fukten och hettan har slagit till på östkusten nu. Saknar inte de där heta och fuktiga sommrarna vi hade i Alabama.
Kram!