Wednesday, April 13, 2011

Big Bend National Park dag 1

Idag nådde vi fram till Big Bend. Det tog oss ca 1.5 timmar från Alpine. Det är igen mitt ute i ingenstans. Både jag och C tycker att landskapet är så facinerande och vackert. Det är lite lustigt men återigen är vi ute i stenöken på semester. Men är man geologidotter som jag är så kanske det finns en dragning till platser som dessa i generna. Jag finner landskapet facinerande och häftigt på så många sätt. Vi fick en mäktig utsikt här över Santa Elena canyon.

Big Bend är en bland de störst nationalparkerna i USA. Det är dock en av de parker som har minst antal besökare. Här får man njuta av vidderna och naturen på egen hand och det känns både lyxigt och underbart. Ingen trängsel alls både då det gäller trafik eller folk.

Vidderna i Texas är maffiga. Ödemarken sträcker sig hur långt som helst på bägge sidor om vägen. De flesta vägar är otroligt raka. Inga problem att landa med ett flygplan här som ni ser. Känns som om allt verkligen är större i Texas till och med vidderna och landskapet.

Det har varit rätt varmt idag med en temperatur på stax över 30 grader. Solen har också legat på hårt så vi fick smörja in oss med solcreme för att inte bränna oss då vi var ute och trekkade. Upp i bergen är det något svalare men egentligen inte så mycket.

Här befann vi oss vid en utsiktspunkt där man kunde se dessa toppar som kallas för The mule ears, och det förstår man ju varför så fort man ser dem. Det är begskedjan, Chisos mountains som tornar upp sig här i Big Bend.


Otroliga vidder, maffig utsikt på många håll och en hel del coola växter. Floran och faunan här i Big Bend är väldigt speciell på många sätt. Det finns både växter och djur som bara finns här. Är man interesserad av fåglar har man kommit helt rätt om man kommer hit. Många av flyttfåglarna både norr och söder ifrån möts här. Det finns en mycket stor artrikedom här.




Vi tog två olika trek trails idag. Den första var Santa Elena Canyon trail som var ca 4 km och sedan tog vi även en längre trail som hette Lost Miners trail som tog ca 2.5 timmar att gå. Den senare gick även ganska mycket uppför och när vi kollade på GPS:en hade vi också bestigit ca 400 höjd meter. Något annat som man ser här är både soptunnor och förvaringsboxar som är björn säkrade. Det finns gott om björn här och också pumor eller bergslejon.


Santa Elena Canyon var helt otroligt vacker. Det är Rio Grande som flyter fram här. På ena sidan har man Mexico och på andra sidan USA. Man får dock inte korsa Rio Grande även på de ställen där det är fullt möjligt. Det är olagligt och man kan råka ut för både böter och fängelse om man skulle försöka sig på det hela.


Nu under våren är det många av kaktusarna som blommar mycket vackert. Vi såg dessa idag bland annat.


Vi tyckte ju att vi bodde på ett lite märkligt hotel igår i staden Alpine men här bor vi ännu mer ute i ingestanns. Ett enkelt motel strax utanför Terlingua. Det är dock helt och rent. Vi har ju inte kommit hit för att hänga på rummet eller för att sola och bada vid poolen. Vi behöver bara ett ställe för att sova som är schysst och fräsht. Det här stället är helt ok. Våran nattsömn lär inte bli störd av tåg eller annat i natt. Här är knäpptyst. Det enda vi hört är det kvittrande ljudet som fladdermössen för men annars är det såååå tyst.

I natt kommer vi somna som stockar efter att ha gått i flera timmar. Det var otroligt skönt att komma till motelet och få ta en sval och skön dusch. Vi tog sedan fram vårat lilla campingkök och kokade en enkel pasta. Så gott! Vi orkade inte leta rätt på någon resturang och gott om mat har vi med oss. Här på rummet finns det faktiskt både kyl och micro så det går att klara sig jättebra med egen proviant.

Imorgon plannerar vi att åka ut till Big Bend så att vi är där till soluppgången och får njuta av den där. Vi tar med oss frukostmackor och äter dem ute i det fria. Texas är ju väldigt stort och vi har hela tiden fortsatt att åka västerut. Det märks på soluppgång och solnedgång att vi kommit rejält västerut nu jämfört med San Antonio där våran resa började. Nästan hela Texas befinner sig på central time förutom den lilla biten allra längst västerut. Här befinner vi oss fortfarande på central time. Det kan låta mycket tidigt att ge sig ut i parken till soluppgången men det är ingen större fara för solen går inte upp förräns vid 7:30 på morgonen. Däremot är solen uppe till ca 20:20. Det blir ljusa och långa kvällar men mörka morgnar.

10 comments:

Anne-Marie said...

Oj, vad mycket du har skrivit sedan jag var här för ett par dagar sedan. Jättekul att du bloggar "live" från er resa. :) Vilka fina bilder och en sådan vacker natur. Jag får lära mig mycket om Texas - tack för det! Kramar!

Livet enligt Jenny said...

Vilka underbara bilder!! jag kan säga att efter sett 127 timmar så får bergsbilder en HELT annan mening... Ha det så gott imorgon/idag..
Kramen

Miss Marie said...

Vad harligt det ser ut! :)

Annika said...

SÅ läckert, Desiree!
DET är en fröjd att läsa dina inlägg och att se dina bilder!
det får mig att vilja till Texas!
Det ser så häftigt ut, och jag gillar det!
Coolt med Rio Grande, och jag kan TRO att det blir dryyga böter om man försöker korsa floden. Undrar hur många som försöker ta dig över? ja, främst söderifrån då...
Underbart med dina bloggar härifrån!!
säger som jag brukar, NJUUUT!!!
KRAM!!!

Unknown said...

wow, vilka coola bilder! det där är ju en del av USA som jag aldrig varit i, och det är så häftigt att det landet kan se ut på så många sätt.

fortsätt njuta!

Skruttplutt said...

Oh vilka foton! NU vill jag åka till Texas! Tack för en massa inspo!

Anne said...

Vilken härlig resa, äventyr och upplevelser. Njuter av dina inlägg och bilder!
Vägbilden är så cool, den raksträckan.

Marianne said...

Vilken tur ni har att kaktusarna blommar just nu! Det är ju så vackert. Och vilken fantastisk plats. Häftigt att se både Mexico och US på en gång. Får man simma i floden utan att ta sig över gränsen? Haha, det kanske inte är aktuellt i alla fall.

Kramar!

Charlie sa ... said...

Läckert, läckert! Jag vill också se allt det där, uppleva det. Njuter av dina bilder.

Kram!

Desiree said...

Tack så mycket allihop. Jag ska ta och svara på era kommentarer längre fram då jag har lite mer tid. Men just nu måste jag prioritera att hinna med lite sömn. Tack för alla fina kommentarer och jag kan bara intyga att Texas har mycket att erbjuda och ett ställe jag redan tycker mycket om. Det finns så mycket häftigt och vackert att uppleva här.
Kram!