Sunday, April 10, 2011

Landat i Texas

En hälsning från San Antonio i Texas. Nu är jag här i min hemstat. Vi tog röda ögon express flighten från B-ham kl 06:30 imorse. Fick kliva upp 04 för att åka till flygplatsen och lämna igen hyrbilen innan vi hoppade på planet. Vi mellan landade i Houston och fick byta plan där. Höll på att sätta oss i gaten till planet som skulle till Austin så vi var nog lite trötta trots allt. Vi ska till Austin först imorgon. Idag är det San Antonio som gäller.

Texas är soligt, varmt och vackert. Vi började med ett besök på The Alamo.

Slaget vid The Alamo 1836 där Texas armen besegrades av Mexikanerna men som ändå var ett viktigt slag som senare ledde till att Texas blev självständigt och del av USA.




En vacker innergård som var lummig och grön. Skönt att sätta sig här på en bänk och få lite svalka några minuter.




San Antonio är också berömt för sin vackra River Walk. San Antonio River rinner genom staden och längst med floden så finns ett långt promendstråk med massor av små butiker och trevliga resturanger med uteserveringar.


Det finns gott om gamla vackra byggnader och överallt vajjar Texasflaggan stolt.


Detta är en promenad vänlig stad och det är inga problem att ta sig runt till fots. Jag hamnade rätt som det var på Market Square som är en gigantisk marknad. Det kändes helt plötsligt som jag befann mig i Mexico snarare än i Texas. Luften var fylld av musik, sorl och en doft av Taccos.



Nog rådde det Fiesta stämning här.

Det märks att man befinner sig i Tex-Mex land. Det finns gott om cowboys också. Nu hoppas jag snart få tag på ett par cowboyboots så att jag kan smälta in och se ut som den Texastjej jag är. Imorgon bär det av till min födelsestad, Austin. Här började min story en gång för länge länge sedan ;-)

10 comments:

Charlie sa ... said...

Det ser så exotiskt ut! Jag vill också åka till Texas. Superfina bilder. Så skönt att er road trip börjar nu, perfekt. You guys are off to a good start.

Kramar!
Lotta

Taina said...

Åh Desiree, jag har läst dina inlägg och förstått att du njuter i fulla drag av att vara tillbaka. På ett sätt skrämmer det mig med tanke på att vi också (troligtvis) måste dra snart. Men det går ju alltid att komma tillbaka.

Jaha så Austin är din födelsestad? Kul. Är pappa eller mamma amerikan?

Njut av er road trip nu!!!

KRAMAR!!

Skruttplutt said...

Oh vad vackert!Jag säger som Lotta, det ser exotiskt ut!

Desiree said...

Lotta, tack. Jag kan varmt rekomendera Texas. Coolt ställe hittills.
Kram!

Taina, well... ja det är väl så att man måste pröva sig fram här i världen för att komma under fund med vad man gillar bäst och vad man är villig att uppoffra. Det är inte lätt att veta på förhand men det går alltid att komma tillbaka som du säger. Jag och C trivs riktigt bra just nu. Bara detta med lite sol och värme gör en enorm skillnad.
Ja Austin är min födelsestad. Ingen av mina föräldrar är amerikan utan det är bara jag :-)
Mamma och pappa träffades på Univeristy of Austin där de båda pluggade en gång i tiden och bodde där några år och i den vevan kom jag till världen.
Kram!

Linnéa, tack :-)
Jag håller på att kolla upp vart jag ska hitta boots nu. Oj så mycket det verkar finnas att välja på.
Ses snart igen.
Kram!

Anne-Marie said...

Får bli en "kombinationskommentar" ;) eftersom jag inte hunnit kommentera dina tidigare USA-inlägg. Det känns hur roligt du tycker det är att vara tillbaka i dina gamla hemtrakter. Det verkar ju också vara en perfekt tid nu innan det blivit för hett. Kul att du fick litet tid i din födelsestat. Vad fint San Antonio ser ut. Ser fram emot fler resebilder. :) Kramar!

Desiree said...

Anne-Marie, tack. Det känns jättekul att vara tillbaka. Även om jag trodde att det var lite tidigt för fukten så hann den ikapp oss i Alabama men även det var helt ok för efter en lång vinter är man glad bara det är soligt och varmt. San Antonio är en mycket vacker stad.
Kram!

Annika said...

Man rikigt känner genom dina inlägg hur glad du är över att vara tillbaka!!
Underbart att läsa.
Texas har jag aldrig varit i, men jag har hört mkt gott om San Antonio och Austin.
Förstår att det är en upplevelse att se allt.
NJUT allt vad du kan nu!!
Kram!!

Desiree said...

Annika, jag trodde inte att jag skulle känna så starkt som jag gör. Att vara i Birmingham var väldigt mycket som att komma hem på många sätt. Tack så mycket. Vi ska fortsätta njuta av Texas nu.
Kram!

Steel City Anna said...

Jättefina bilder :) Ser härligt ut!

Anonymous said...

I think the admin of this web site is actually working
hard in support of his web page, as here every stuff
is quality based material.

My weblog: iphone 5c otterboxes