Thursday, May 24, 2012

Sweet Friday

 Sommar och fredag. Kan det bli mycket bättre? Känns toppen på alla sätt. Tror jag tar denna fredag i punkt form.

Sommar Feelings: Det kan man inte låta bli att känna just nu. Det strålande vackra vädret har pågått hela veckan. Jag älskar detta. Stockholm visar upp sin allra vackraste sida nu som sagt. Just nu skulle jag inte vilja vara på någon annan plats än just här.  


Konstig Klädsel: Ser man på en och annan person i den här staden. Vissa människor verkar ha svårt att släppa greppet om vintern. Jag ser folk som cyklar runt i både vantar och toppluva eller folk som går i tjocka jackor när jag själv cyklar i shorts och t-shirt och ändå hinner bli lite varm och småsvettig under färden till jobbet. Nog kunde man se folk i konstiga kläder i Alabama ibland men det finns minst lika märkliga typer här också.


Köttbullar och hurbullar: Det har pågått en artikelserie i DN som handlat om att svensken bli allt mer tjock. Den svenske mannen har lagt på sig 7 kg i genomsnitt de senaste 10 åren. Det har stått att det är fara och färde med vikten för folket. Men själv måste jag säga att jag tycker att jag ser väldigt mycket hurtbullar ute när jag är på väg till jobbet. Folk som är ute och springer, cyklar, går power walks. Det är överallt, det är fullt med folk som ställer upp i olika lopp och tränar på gym.


Bloggträff: Jag fick en jättetrevlig kväll igår med Anne-Marie från lilla Weed i norra Kalifornien. Vi träffades på kvällen och strosade mot Kungsträdgården där vi hittade en mysig uteservering och åt middag ihop. Vi njöt av en underbar kväll och hade åter igen mycket att prata om. Tre timmar försvann i ett nafs. Jättekul att vi fick chansen att ses igen.


Sommargarderob: Den har fått åka fram i ett nafs. Har grävt fram alla mina sommarkjolar och mina shorts.


Maj Månad:Är på många sätt som en enda lång fredag. Man har hela sommaren framför sig. Man har alla förväntningar. Det är en månad som ofta går snabbt då det är mycket kul som händer. Här på jobbet har vi precis planerat in en Boule kväll i nästnästa vecka. 


Just nu: Vill jag helst vara ute och bara njuta. Sitta på en uteservering och njuta av långa ljusa sommarkvällar med ett glas vin. Äta glass. Fotografera.


Grillkvällar: Blir det många av nu och det är något jag gillar så det får mer än gärna bli många sådana. Vi kommer nog att hitta något att slänga på grillen själva imorgon. Ikväll är vi inbjudna på grillkväll hos svägerskan i Tullinge.



 En liten äppelkvist i en skål med vatten. Hittade den på jobbet i lunchrummet. Så vackert i all sin enkelhet. Undrar om äppelkvisten färgat vattnet?


Nu är sommarkvällarna alldeles ljuvliga. Det  nordiska sommarnätter med sitt magiska ljus. Hela stan lever och blommar upp. Det är fullt på uteserveringarna och folk låter sig ryckas med av sommarkänslan. Sakta jag går genom stan är en melodi man gärna nynnar på en sådan här sommarkväll när man är på väg hem.

9 comments:

Katarina said...

Fina bilder och ett fint blogg inlägg. Kul att få träffa AM, kan tro att ni hade mycket att prata om. Ha en fin fredag och njuter av dina bilder!

Kram

Millan said...

Ja vilken harlig fredag det ar! Sa aven har i Bristol dar vi har solig och runt 25 grader. har haft hela veckan faktiskt .. har du hort! Otroligt nastan :-). Sa harligt och jag kanner att jag sakta men sakert tinar upp fran den laaaaanga vintern.

Vilka harliga nysommarfoton pa din blogg. Later som en valdigt trevlig kvall med bloggtraff!

Ha en fin helg vannen! Kram

Miss Marie said...

Du beskriver maj perfekt, det känns som en lång fredag med massa att se fram emot! :)

Trodde det här med konstiga kläder var en tysk grej, här klär sig folk fortfarande i täckjacka o mössa! ;)

Charlie sa ... said...

Maj är verkligen ljuvlig! Fredagskänsla rakt igenom låter så bra ;) Fint att du och Anne-Marie träffades igår!

Nu är det Stockholm igen...dock bara en vecka (tyvärr). Längtar! Hoppas vi hinner ses, vore så roligt.

Kram!

Taina said...

Kul med bloggträff!

Stockholm måste vara en av de vackraste sommarstäderna som finns. Jag har en gymkompis som ska dit snart. Tips om vad hon kan göra/se i Stockholm? Hon är ca 55 år och intresserad av konst (tror jag).

Kram kram och ha en underbar sommarhelg!

Annika said...

Å vad KLOKT och BRA sagt: hela maj är som en enda lång fredag.
GUD vad jag gillar dina ord. Just så ÄR det ju.
BRA sagt!!
KUL att du träffade AM igår, roligt.
Ja, nu är Sthlm så vackert. OH de viiita nätterna som allra finast.
Stort!!
Jag kan knappt bärga mig över att komma hem och kolla in trender och annat. SÅ kul!!
Sakta vi gå genom stan, det är en sång jag ÄLSKAR också!!
LUSTIGT att bi bägge två skrev i punkt idag :-)
Men vi brukar ju göra saker lika ;)
KRAMAR!!

Saltistjejen said...

Vilken ljuvlig "lista"! Precis vad jag behöver idag när jag fortfarande känner mig helt omskakad och väldigt sorgsen av det som hände min vän igår. Jag behövde lite vackra bilder och glädje!
Maj är verkligen en underbar månad i Sverige (Stockholm och neråt iallafall) och det var en av mina favoritmånader då jag bodde i Sverige.
Vad roligt att du fått träffa Anne-Marie!!! Jättekul!
Stor Kram och fortsätt njut av livet!

Desiree said...

Katarina, tack. Det var jättekul att få träffa AM igen och nog har man mycket att prata om varje gång.
Kramar!

Millan, det är du så värd att få njuta av riktigt skönt väder. Jag hoppas det håller i sig ett tag till och att sommaren blir riktigt fin. Hi hi instämmer till fullo att äntligen känner man att man börjar tina upp lite efter en lång vinter.
Kram och trevlig helg.

MissMarie, verkar som om det både finns konstiga svenskar och konstiga tyskar alltså. Märkligt hur vissa inte alls pejlar av vädret utan bara kör vidare på sina varma kläder. De måste ju svettas floder tänker man. Ja jag vet inte men konstigt är det.
Kram!

Lotta, välkommen hit, välkommen hem till ditt andra hem här i Stockholm. Jag hoppas det fina vädret håller i sig. Bättre och vackrare än så här blir det inte. Jag vill väldigt gärna träffa dig då du är här. Hör av dig på bloggen, mailen eller fejjan så hittar vi på något mysigt ihop.
Kram och ha en trevlig och safe trip.

Taina, ja Stockholm är otroligt vackert under sommaren. Det finns många bra museer för din vän. Nationalmuseum brukar ha fina utställningar med svenska konstnärer. En skärgårdstur bör hon ta. Vasaskeppet är ju en sådan där musee klassiker om man kommer hit första gången. Fotografiska är också väldigt trevligt om man gillar konst. Kungliga Slottet. Promenader i Gamla Stan och ut på Djurgården är otroligt mysigt så här års för din vän. Lite tips. Kan maila fler om du vill.
Kram!

Annika, hi hi vi kanske allt har en portion tvillingsjälar som båda skrev i punktform idag. Nu väntar Stockholm på dig. Håll tummarna för att det blir en riktigt fin sommar. Den har iallafall börjat riktigt bra. :-)
Kram!

Saltis, det är så tragiskt och smärtsamt det som hände din vän. Så otroligt sorgligt.
Jag är glad att jag och AM fick chansen att träffas för det var en lång och trevlig kväll vi fick vid Kungsträdgården men en hel del att prata om. Jag njuter till fullo av allt vackert och den sköna sommaren som infunnit sig. Så underbart just nu.
En stor kram!

Charlotta said...

Det ÄR verkligen alldeles ljuvligt när Sverige är sådär sommarvarmt. Älskar det.

Du, jag har glömt att fråga dig - visst brukar ni köpa amerikansk SIM-kort när ni kommer dit? Jag har för mig att du har skrivit om det men jag kommer inte riktigt ihåg.

Kram!