Thursday, March 29, 2012

San Fransisco

 Lämnade bergen och Yosemitie och tog Mustangen och körde sedan väster ut mot San Fransisco. Körde över Bay Bridge in mot stan. Tog oss ca 3.5 timmar att köra hit.


 SF är en underbar stad. Coola skyskrapor och vacker arkitektur. Jag var här sist då jag och C precis hade träffats 1999. C bodde några månader här och jag kom och hälsade på honom. Jag har alltid gillat SF. Det är en stad som har personlighet och charm. 


 Här bor vi hos min kompis A och hennes make K. Även om de bott här ett tag är det första gången vi ses här. Jag och A har känt varandra länge och hon är en av mina bästa vänner så det är jättekul att vara här. Vi började med att ta en härlig långpromenad längst med marinan och strandstråket mot vattnet.


 Här från strandstråket hade man helt fantstiska vyeer över både Alcatraz som ni ser här på bilden och sedan Golden Gate bron.


 A och C som är ute och går på våran promenad.

 Så vackert här nere längst med strand promenaden som sagt. Mycket folk som var aktiva och sprang, cyklade, var ute och gick med sina hundar. SF är en hurtig stad med många aktiva invånare.



När man vände sig om kunde man blicka tillbaka mot staden. Tycker om SF för att det bland annat ligger vackert till vid vattenkanten. 

Vi tog en kaffe här på Warming Hut och slog och sedan ner och pratade om allt möjligt. Just här visade sig vara en liten mini national park vid strandstråket och foten av Golden Gate bron som jag inte hade en aning om att det var. På Warming Hut finns därför national parks symbolen.

 Det är en väldigt vacker och charmig del av stan som A och K bor på här något kvarter från vattnet bara. Alla husen här är jättefina, färgglada och och byggda i vacker gammal stil.


Medan vi satt och drack vårt kaffe hann dimman rulla in över bukten och bron. Tycker själv att det blev nästan ännu vackrare och coolare att fota bron nu delvis insvept i dimma som här nedan. När dimman kom började också mistlurarna ljuda vilket blir ett välbekant ljud som man lär sig trivas med om man bor här enligt A. När dimman rullade in blev det också genast kyligare. Här i SF får man alltid se till att ha med sig en tröja/jacka. Vi kände under våran promenad att temperaturen skiftade ganska mycket. Jackan tog man gärna av sig då man gick i solen och sedan då dimman svepte in blev det mer av en rå kyla som den drog med sig och då fick man åter ta på sig igen.

  Det känns underbart att vara här i denna vackra och härliga stad igen och dessutom få chansen att hälsa på A och K. Dagens planer involverar en liten utflykt upp mot vindistriktet Sonoma eller Napa. Det ser jag mycket fram emot då jag aldrig varit där tidigare. 


12 comments:

Marie said...

Återigen, tack för att i får följa med! San Fransisco har alltid varit en stad som fascinerat mig o jag skulle gärna besöka den nån dag!

Annika said...

Ja, vad fint!!
SF är en av världens vackraste städer. Vet att Conde Naste har listat den bland de fem vackraste (Sthlm var i topp-5 också, yay).
Men det är himla fint i SF!
Jag har bara varit där en enda ggn, men gissa om jag skulle vilja åka dit igen.
TACK för alla vackra bilder!
Underbart!
Kramar!!

Anne said...

Härligt när kommit till SF nu, jag hakar på :)
Älskar SF, underbar stad. En av min absoluta favoritstäder. Den känns inte så amerikansk heller, gillar man kan promenera överallt, gillar atmosfären. Men stan är väl känd för att vara väldigt liberal.
Vi spenderade vår bröllopsresa där -04, det var första gången jag besökte stan men blev direkt kär.
Det där med att ständigt ha med jacka, så upplevde jag det också. Det kunde skifta snabbt från varmt och skönt till rått och fruset. Men sånt får man ta, tycker fördelarna med stan överväger.

Sonoma tyckte jag bättre om än Napa. Får se vad du tycker. Jag är ju ingen expert och har inte sett så mycket i områdena, men jag upplevde Sonoma som mindre turistigt, mer personligt medan Napa kändes mer kommerserialiserat och större.
Gillar du förresten Ghirardelli choklad? Jag tycker den är riktigt god, minns att den är från SF och att de väl har en butik/fabrik precis vid vattnet. Minns ej stadsdelen, var det kanske Marina Bay eller nåt sånt.
Fortsätt njuta och så roligt du bloggar!

Annika said...

Härligt! Vi var där för ca. 10 dar sen! China Town är en riktig höjdare som jag kan rekommendera, speciellt Chinese-American Historical Society. Hayes Valley var också väldigt bra - massor med fantastiska restauranger. Och drick kaffe på Blue Bottle Stand - bästa kaffet i SF. Fast för oss regnade det HELA semestern - lite väl mycket råkyla och dimma :S.

Charlie sa ... said...

SF är på min lista! Jag är så helsugen på att åka dit. Tycker dina bilder är enormt fina. Just dimman skapar en speciell stämning. Vilken lycka att få vara där och så vidare till Napa. Jag skulle vilja göra exakt samma tur!

Njut!!!

Stor kram

Lotta

Katarina said...

Åh, vad roligt att få se bilder från ert SF.. Intressant att läsa om att du gillar SF.. jag själv är väl den som inte har denna stad på min "finlista",,Men SF har många olika ansikten och mycket att erbjuda! Härligt att jag nu får följa er resa och framöver göra nya utflykter då vi besöker SF nästa fång, kanske redan i augusti månad, då L. föräldrar har 50 års bröllopsdag i Monterey..

Så roligt att träffa gamla vänner igen! Bilden med husen som vetter mot bukten var verkligen charmigt!

Kram

Taina said...

Jag har aldrig varit till SF men vill så gärna! Ni verkar ha det riktigt bra på er semester. Bilderna i dina inlägg är så otroligt vackra, häftiga och fina!

Njut Desiree. Njut!

Kram

Desiree said...

Marie, åk hit någon gång. Detta är en mycket vacker och underbar stad på så många sätt. Det är en av mina favoritstäder i hela USA.
Kram!

Annika, det förstår man att SF platsar på listan över en av de vackraste städerna. Den har en charm och personlighet som gör den oemotståndlig.
Ha det toppen nu på alla sätt på kryssnigen.
Kram!

Anne, jag håller med dig till fullo. Jag känner också med en gång att jag gillar den här staden mycket. Den känns modern och härlig, ligger vackert till vid kusten och har mycket att se och erbjuda. Det är en stad man kan åka till många gånger och alltid hitta nya saker att göra och uppleva.
Girardelli choklad gillar jag så vi får se till att bege oss dit.
Kram!

Annika, tack för kaffe tipset. Synd att det regnade på er hela tiden ni var här. Även om det har varit dimmigt så har det inte regnat. Jag kan till och med tycka att dimman är vacker.
Kram!

Lotta, klart du måste hit. Du kommer att bli kär i denna härliga stad.
Kram!

Anne-Marie said...

Visst är San Francisco en vacker och mysig stad. Har varit där några gånger under årens lopp.
Känner mycket väl igen det där med att behöva en jacka. Min pappa och jag var där en gång mitt i sommaren och hade ingen aning om att det kunde vara så kyligt i juni.
Tack för vackra bilder. :)
Kramar!
P.S. Här blåser det och regnar. Har inte sett till berget alls idag.

Fröken Anki said...

Å vad härligt att se och läsa om er resa. SF ör en av mina favoritstäder också. Och roligt att du får träffa din kompis igen.
Kan rekommendera Sonoma jag med. Gillade det bättre än Napa. Mer genuint kändes det som. Några av ställen som vi verkligen gillade där var B R Cohn, både vin och olivoljor, Ravenswood, och så det biodynamiska Benziger. Ni kommer säke få en jättebra dag där. Många härliga ställen och man kan även äta gott där. Många har picnic-platser på vingårdarna där man kan sitta.
Jätteroligt Att du bloggar från resan. Ha det så gott och njut av semestern.
Kram

Charlotta said...

Det ser ju alldeles underbart ut! Ser så fram emot att åka dit, och det är ju alldeles perfekt att snika tips från er!

Millan said...

Ah jattefint. Det ser verkligen coolt ut med dimman. Tycker att man far en riktigt kansla for hur det maste ha varit att sta dar och ta kortet nar man ser fotot.

Vad skoj for er att uppleava Sf igen och sarksilt roligt att fa umgas med era nara vanner. Hur lange ska ni stanna kvar har?

Kram!
Millan