Tuesday, August 30, 2011

Grasse - Perfume Capital of the World

Grasse is known as the perfume capital of the world. It was here that Channel once upon a time created her classic "No 5". It's said that it is the Cote d'Azur's climate that nurtures the the flowers that thrive here. It is almost as you can feel the scent of orange blossom, jasmine, lavender and roses lingering in the air from the gardens and fields that surround this city.

We visited the Fragonard house belonging to the grand old Fragonard family of Grasse since the 17th century. Here you could see how perfume is made. But the real crowd was in the small shop. Here there was a heavy mix of scents in the air from perfume, soaps and candles. You could if you wished create your very own perfume by mixing different essential oils. In the shop you could get unique perfumes only sold here.


In the past the flower blossoms were laid face down in a lard-smeared tray, then soaked the essence away in alcohol. Today the scents are condensed in large copper stills. Only the essential oils are kept except for rose and orange water that is still kept. The scents are then blended by a professional "nose" who must be able to distinguish some 500 distinct scents and may be able to identify up to 3,000. The products then get to carry the big names of perfume houses like Guerlain, Chanel and Dior. Grasse has set up three factories that create simple blends and demonstrate some of the techniques used in the making of perfume.



There was a Jasmine festival going on as we arrived to Grasse. Everywhere a long the cozy narrow streets you could see these purple and yellow flyers about the festival. They had also set up cables of air diffusers that actually sprayed out Jasmin scent every five minutes or something like that.


We also visited the Musée International de la Perfumerie. Here you could learn about how new perfumes are created as well as getting the general history of Grasse and many of the famous brands. You also get the entire history of perfume making that started almost 4,000 years ago already by the Egyptians. You are guided trough the steps of production. You get to use your own nose at various stations to test the scents of many flowers, spices, and plants used in the making and blending of the perfumes.

It was fun to look at all those famous perfume bottles. They had divided them up into different decades. I recognized bottles that had been favorites of my parents and later on perfumes I had gotten and loved.


Besides perfumes there were also some lovley soap shops like this one. It is really hard to just choose one or two soaps once you enter a place like this shop.



There were also of course all kinds of perfume stores selling their own perfume and brands not found elsewhere like this store. Here you picked your favorite and then you decided on the size of bottle you wanted and they would pour it into your chosen bottle directly from these large glass containers.


I loved Grasse that was a very pretty and lush city. Yes the climate here does seem great. I am sure that I would also thrive here. It is true that everywhere you go there are flowers of different kinds. The inspiration to create new scents is everywhere.My nose really got to practice distinguishing many different smells this day.

10 comments:

Millan said...

Vilken jattefin stad och vad kul att ga pa parfymmuseum! Just Chanel no 5 ar valdigt poppis i england o jag har manga vanner som har den parfymen. Sjalv har jag faktiskt lite svart for den. Den ar for tung for mig.

Vackra foton som alltid! Kram

Miss Marie said...

Jag håller med Millan, Chanel no 5 är ingen favorit hos mig. Kanske för att svärmor har den och alltid tar en smula för mycket parfym? :D Grasse måste vara en otroligt intressant stad att besöka. Den får jag sätta upp på min lista över städer att besöka!

Desiree said...

Millan, jag håller med dig angående Channel No 5. Den tycker jag också är för tung. Tog upp den mest eftersom det blivit en sådan stor klasiker.
Tack kul att du gillade fotona.
Kram!

Marie,inte min favorit heller. Den är lite för tung och damig för mig som sagt. Men Grasse skulle du gilla liksom parfym museet. Många jättefina flaskor båda antika och moderna att beskåda och massor att lukta på. En vacker stad och massor med shopping på de olika parfymerierna. Det säljs som sagt en hel del här som inte säljs någon annanstans. Man kan göra unika fynd här eller skräddarsy sin egen doft.
Kram!

Charlie sa ... said...

Grasse är verkligen värt ett besök. Minns staden och allt vi gjorde med värme. Så fint du skriver och har fotat!

Jag handlar all parfym numera på Marshalls ;) Just nu har jag snöat in på Burberry weekend

Kramar!

Anne said...

Kul att få läsa mer om just parfym. Dofter är ju så otroligt personligt, det där att en doft som doftar gott på en annan doftar blä på en själv har man ju upplevt många gånger. Grasse känner jag till rätt mycket, aldrig varit där men pappas fru bodde närmare 30 år i Grasse och jobbade just inom parfymbranschen. Hennes vuxna barn och numera även barnbarn bor kvar i trakterna så pappa och hon åker dit några ggr/år, så har sett en del bilder och hört en del om just Grasse. Kram!

Annika said...

VAD jag också skulle vilja åka dit!!
Underbart.
Sant, en parfym som doftar gott på ngn annan kan lukta gamla strumpor på en själv. Jag älskar tex doften av Estee Lauders Private Collection, men jag jan INTE ha den själv.
Fint inlägg!
KRAAM!!!

Saltistjejen said...

Kul! Jag var i Grasse och vi var på samam ställe som ni tror jag. Men det är lääänge sedan! Minns dock att jag köpte en hel del parfymer.
:-)
Kram!!

Anne-Marie said...

Tror aldrig att vi var i Grasse när jag vari Frankrike. Låter som en jättemysig och fin stad. Parfymtillverkning är något speciellt. Kan tyvärr inte ha parfymer själv pga allergi men jag kan nästan känna dofterna här på bloggen. :) Kramar!

Desiree said...

Lotta, vad kul att du också varit här. Nu fick du mig på nya spår, har nog aldrig riktigt tänkt på att man kan fynda parfym på Marshalls. Får kolla nästa gång jag åker till USA. Helst gillar jag att köpa parfym på lite mindre flaskor. Tycker att 50mL är max. Då hinner man inte tröttna på doften. Oftast kör jag ändå med två eller tre olika som jag har hemma och varierar mellan.
Kram

Anne, ja det stämmer verkligen att en doft kan lukta så annorlunda från person till person. Det är så personligt med just doft. Åh kul att din pappas fru bott här länge och även jobbat inom parfymbranchen men jag antar att de flesta som bor här har kanske någon anknytning till parfym branchen. Då hoppas jag att din pappa åker hit flera gånger per år. Det är ju underbart vackert här nere och klimatet är ju toppen. Jag skulle älska ett sådant här klimat.
KRam!

Annika, ja verkligen interessant det där med dofter. Jag har nog inte varit med om att hitta en doft som jag gillar men som jag inte kan ha. Men nog finns det säkert sådana. Du får njuta av den då du går förbi andra som har den på sig.
Kram!

Saltis, kul att du också varit här. Det är nog mycket möjligt att du varit på just detta ställe. Det är ett av de största och mest kända parfymhusen i Grasse.
Kram!

Anne-Marie, ja det är många som har parfym allergi. Du får njuta av andra dofter. Är det just parfym som man har på sig direkt du är känslig mot eller även parfym som finns i tvättmedel och sådant också?
Kram!

online pharmacy said...

Den är lite för tung och damig för mig som sagt. Men Grasse skulle du gilla liksom parfym museet. Åh kul att din pappas fru bott här länge och även jobbat inom parfymbranchen men jag antar att de flesta som bor här har kanske någon anknytning till parfym branchen.