Monday, November 22, 2010

Snökanonen

Nu ska det formligen spruta in snö över Sverige.Snökanonen laddar upp kan man läsa i DN. Så här beskrivs detta väderfenomen.

"Väderfenomenet brukar kallas snökanon. Det inträffar oftast under förvintern när arktisk luft från Ishavet och norra Ryssland med kraftiga nordostvindar drivs ner åt sydväst och vattnet i Östersjön och Bottenhavet fortfarande är relativt varmt.Den iskalla luften hämtar upp fukt från havet, och nederbördsmoln bildas snabbt som tömmer sitt innehåll just innanför kusten. Bara någon mil längre inåt land kan det vara uppehållsväder och rent av klart."

Jag hoppas att det inte blir allt för besvärligt att ta sig till och från jobbet. SL har ju förvisso sagt att de ska vara redo i år så att det inte blir likadant snökaos som förra året men vi får som sagt hoppas på att de verkligen är det. Idag har det inte kommit så mycket men det väntas snöfall resten av veckan och på fredag ska det bli ner mot minus 12 grader!!!! Shit det är man ju inte direkt van vid. Det är nästan så att jag får lite vinterskräck men man får klä sig varmt och hoppas att solen kanske visar sig lite mer framöver.

Så här fint lyser det om fler och fler balkonger här i Sjöstaden numer. Jag tycker det ser fint ut med all julbelysning. Det skulle dock tyckas fjuttigt i USA där man verkligen klär in allt med juleljus. Men jag tycker det är fint också med mer lagom.


Med tanke på snön som kommer och kylan med den så kanske det lär bli en vit jul i år också. En vit första advent iallfall och det blir ju fint.

8 comments:

Saltistjejen said...

Oj ni lär få en vit och vacker adventshelg då!!! Det låter ju mysigt! men 12 minus lät kallt redan i november!!!!!
Kram!

SweFlo said...

Vad spännande! Här hade vi 30 grader varmt idag, så kan tänka mig att det är lite ovant för dig!

Desiree said...

Saltis, ja det lär helt klart bli en vit advent. Minus 12 tycker jag också låter rätt fasanfullt för att vara så här tidigt på året. Här blir man härdad med en gång ;-)
Kram!

Sweflo, 30 grader kanske är lite väl varmt för denna tiden på året men något mellanting hade jag helst velat ha. Tänk om vi kunde dela på den varma och kalla luften från Sverige respektive Florida då hade det varit perfekt. :-)
Kram!

Miss Marie said...

Snökanon? Det har jag aldrig hört talats om! Funkar det inte att ta sig till jobbet så får du göra som engelsmännan och ta en snow day de dagar det snöar o är svårt väglag! Tänk vad många lediga dagar vi i Sverige kunde få... ;)

Annika said...

Snökanan. ETT helt nytt ord och väderfenomen för mig. Precis som ordet Fallvind som jag fick lära mig i somras.
Det är mkt vi vädernördar har kvar att lära, eller hur Desiree ;-)?
Jag tycker det låter spännande med snökanonen. COOLT!!
Gillar extremt väder (om ingen blir skadad).
en vit Advent får ni väl, alla ggr!!
Ja, jag ör AVIS!!
Kram!!!!

Desiree said...

Marie, det hade jag inte heller gjort förräns jag läste om det i DN. Ha ha det hade varit underbart att kunna ta en och annan snowday men tyvärr funkar det nog inte här.
Kramis!

Desiree said...

Annika, ja ha ha det är en hel del nya termer att lära sig då man flyttat till nordligare bredgrader. Happy Thanksgivning och Advent till dig.
Kram!

Anna, Fair and True said...

Snökanonen hade jag aldrig hört talas om :) Hur gick det på kollektivtrafiken? De jag pratade med hade kommit fram som de skulle utan problem. Själv går jag ju till jobbet fast ibland önskar jag att det gick en buss (jag har 15 minuters promenad och bussen kanske går första 5 min, resten måste jag ändå gå), särskilt när snön yr. Men på hemvägen fick jag i alla fall skjuts av en kollega!