Saturday, November 20, 2010

Ändrade planer


Det blev ingen Thanksgiving med våra vänner som bott i South Carolina. Det blev inställt med kort varsel då en av de övriga inbjudna hade fått magsjuka. Vi vågade helt enkelt inte ta någon risk att utsätta oss för umgänge med några som kommer från ett hushåll där en person ligger sjuk. Sådant här smittar otroligt snabbt. Istället så blev det en mysig familjemiddag hos svägerskan ute i Tullinge med familj. C bestämde sig för att göra en cheese cake och den blev riktigt god men en vacker blåbärsripple.


Igårmorse då jag först tittade ut så var det flera centimeter med snö som hade kommit under natten. Men det smälte ganska snabbt bort under dagen. Det har varit ännu en sådan där riktigt grå novemberdag med duggregn. En sådan där dag då man bara vill kura upp sig i soffan med ett stort gosigt täcke och inte gå ut alls. Men vi åkte bort till Sickla centrum och klarade av veckans mathandling. Jag fick chansen att prova ut mina nya gummistövlar som jag hade handlat i fredags. Jag har insett att man behöver ett par sådana här när det regnar och slaskar så mycket som det gör. Nu börjar det dock tindra på allt fler uteplatser och balkonger. Det är många som redan har hängt upp sin julbelysning. Det tycker jag bara är positivt. Man behöver alla små hjälpmedel man kan få att förgylla det grå november.


November är tydligen den stora "längta bort månaden" även för inbitna svenskar som inte bott på sydligare bredgrader som vi har gjort under de senaste fyra åren. I DN hade någon skrivit att det är nästan synd om november som är så grått och trist att folk bara längtar bort. Jag själv sällar mig till skaran som längtar bort. Däremot är jag väldigt nöjd med mina nya gummistövlar.

7 comments:

Miss Marie said...

vad tråkigt, men ni gjorde rätt att ställa in. Magsjuka är inte kul! Jag har haft det två ggr i år o det räcker för resten av livet!

November är ju en tråkig månad, grått o trist o alla längtar bara efter att december ska ta vid! :)

Desiree said...

Marie, stackare har du redan haft det två gånger i år. Usch hoppas du får slippa det på länge nu. Jag förstår helt klart att det räcker för resten av livet. Ja även om det var trist att det inte blev någon t-givning middag så tar vi som sagt det säkra för det osäkra. Det får bli en annan gång.
Kram!

Saltistjejen said...

Vad trist att det blev inställt p g a sjukdom. Men jag förstår att ni inte ville riskera magsjuka! Hu!!!!
november ÄR en tung månad i Sverige. Tyvärr tycker jag att även typ februari kan kännas likadan. Då är det visserligen ljusare igen men man har haft vinter så länge och än vet man att det är ett bra tag kvar till våren så jag minns att jag ibland tyckte februari och början av mars var mentalt ännu jobbigare...
Gummistövlarna var jättefina!!! Jag fudnerar på att skaffa stövlar även här eftersom höst och vinter här kan vara väldigt blöta periodvis.
Kram!!

Desiree said...

Saltis, kul att du gillade gummistövlarna för de är riktigt praktiska iallfall. Jag vet precis vad du menar med att februari och mars kan vara tunga på sitt sätt då man är evigt trött på vinter vid det laget. Jag hoppas dock att vi kan sticka iväg på en resa i mars så att man kommer ifrån vinten lite och får något att se fram emot och ta sikte på. Det är min plan att komma till något soligt och nice ställe och få komma bort från vintern ett par veckor. Jag har redan lite uppslag jag funderar på.
Kram!

Anna, Fair and True said...

Vad tråkigt att det inte blev någon middag. Ska ni ändå äta kalkon på torsdag eller i helgen? Cheesecaken så jättegod ut!

Annika said...

Helt rätt att inte utsätta sig för vinterkräket i onödan.
URK!!
Bra att ni fick en fin middag på annat håll. OCH på lördag kör ni ju lite tgiving också. Härligt!!
Kram!!

Desiree said...

Anna, jag tror att jag och C fixar en egen liten thanksgivning i helgen. Cheesecaken blev himla smarrig. Inte illa for maken som inte har bakat pa aslange men anda att lyckas sa val.
Kram!

Annika, nejdu nar det galler magsjukor sa springer jag langt och haller mig undan. Det far bli en egen liten t-givning till helgen som sagt. Men det blir ju sakert ocksa bra.
Kram!