Monday, April 16, 2012

Vår Lycka

Åh så lycklig jag blev då söndagen bjöd på vackert vårväder jämfört med lördagens katastrofväder. Kände att jag fick riktig vårlycka i kroppen. Vi åkte ut en sväng till Drottningholms slott för att njuta av vädret. Det är riktigt fint här ute. Ett ställe man alltid kan återkomma till och njuta av en skön promenad. Flaggan var hissad i topp så vi antog att Kungen och Drottningen var hemma denna söndag. Kanske satt de där inne och njöt av en söndagsbrunch, vem vet?

 Lite snöfläckar som låg kvar här och var från gårdagen men annars kring tio sköna plusgrader.


 Detta lejon tyckte jag såg lite roligt ut. Han ser ut att vara ett snällt lejon. Kameran och jag i jakt på vårtecken. Fina påskliljor planterade i en stooor kruka tillsammans med några lila Penséer.

 Vi upptäckte att det fanns gott om fyrfota vänner som också njöt i fulla drag av slottsparken. Det var riktigt kul att kolla in alla hundarna som lekte och jagade varandra. Alla möjliga raser och storlekar. Den svarta labradoren här kunde naturligtvis inte låta bli att bada lite i smyg när husse inte tittade. Är man labrador går det ju inte motstå vattenpölar som denna.

 Runt runt for de, fyra ben med mycket spring i. Massor med lek och bus att kolla in. Väldigt underhållande som sagt.


 Ytterligare ett vårtecken. Här har det laddats för majbrasa. En rejäl hög med ris och grenar att elda upp.


 Sedan några fina gula Tussilago som stack upp bland gräset där snön smält bort.


 Vi promenerade bort till Kinaslott och tog en fika i vårsolen utomhus. 

 Några blåsippor och några andra fina gula småblommor. En härlig portion med vårlycka på det här sättet var precis det jag behövde.


 På det här trädet spanade jag in de stora knopparna längst ut. Så det börjar iallafall knoppas även om det känns som om det är en bra bit kvar innan träden kommer att slå ut. Jag skulle önska att våren fick vara lite länge så man fick njuta mer av den då den är så vacker. När det varit kallt så här länge känns det som om det inte blir så mycket vår utan vips så kommer allt slå ut i blom på en gång och man känner nästan att det går från vinter till sommar på ett ögonblick. Men detta var en riktigt härlig vårdag.


C och jag åkte sedan till några goda vänner som vi inte träffat på länge och det fick bli en andra fika också den i vårsolen. Vi satt utomhus och njöt hos K och E. Älskar dagar som denna då man i stort sett kan vara ute hela långa dagen och bara få njuta av sol och ljus. Man är verkligen svältfödd på just detta efter en lång och mörk vinter. En riktigt skön söndag.

Kylan håller fortfarande ett ganska hårt grepp om Sverige. Det är ganska kallt när jag cyklar på morgonen. Idag endast en ynka plusgrad. Inte mycket att hurra för. Det lär nog dröja för träden att slå ut om det inte kommer in någon värmefront snart. Well well, så länge det inte kommer mer snö så får man vara tacksam för det.

10 comments:

Miss Marie said...

Msyigt! :)

Charlie sa ... said...

Drottningholm! Vilken pärla med vackra omgivningar och värdshuset som har god mat. Vilka ljuvliga vårtecken du hittar. Här har nästan allt slagit ut nu. Det går för snabbt. Det blir en mini vår - det går från varmare till a/c-läge och fullt utslaget i ett nafs.

Fika med vänner i vårsolen låter underbart!

Kram!

Katarina said...

Åh, vilka fina vårbilder du bjuder på från Drottningholm med omnejd, nu blir jag sugen än mer på sommar Stockholm.Få se om jag kan få tid till det med i sommar, det är så mycket man ska hinna med när man är hemma. Kram

Annika said...

På Drottningholm är det fint.
OJ vad många frilusftsdagar och pic-nickar jag har haft i den parken! SÅ många!
Du har verkligen fångar fina vårtecken.
Det känns så underligt att vi har kommit så långt med våren jämfört med er. VI var tvungna att dra på AC:n i huset igårkväll.
Vad fint att söndagen blev så vacker.
Kram!

Saltistjejen said...

Underbart! Just SÅ är våren hemma i Sverige så härlig! Jag kan ändå sakna det lite här där det ofta säger PANG och så är det supervarmt på en gång. Jag gillar den där lite försiktiga våren också. Med kyla, lite regn och sedan sol och ett par grader varmare. :-) Man hinner längta och man hinner "känna in" våren. DET gillar jag.
Ni fick ju en riktigt fin söndag!
Kram!

Saltistjejen said...

Underbart! Just SÅ är våren hemma i Sverige så härlig! Jag kan ändå sakna det lite här där det ofta säger PANG och så är det supervarmt på en gång. Jag gillar den där lite försiktiga våren också. Med kyla, lite regn och sedan sol och ett par grader varmare. :-) Man hinner längta och man hinner "känna in" våren. DET gillar jag.
Ni fick ju en riktigt fin söndag!
Kram!

Desiree said...

Miss Marie, ja det var det verkligen :-)
Kram!

Lotta, lätt att glömma bort att det finns sådana här fina pärlor i Stockholm att besöka med jämna mellanrum. Så glad att vi åkte ut hit. Ja inte så bra om det blir för mycket värme heller med en gång för då blir också våren väldigt kort.
Kramis!

Katarina, jag känner igen det där att det är så mycket man gärna vill hinna med då man är hemma på semester i Sverige. Men jag hoppas du hinner med några dagar i Stockholm för det är en fantastisk vacker stad som har mycket smultronställen som dessa att erbjuda.
Kram!

Annika, ja detta är ett perfekt ställe att åka ut då man vill strosa och njuta av en picknick. Nu är det ju ännu lite tidigt och kallt men när våren kommit lite lägre så är det underbart pickickställe som du säger.
Kram!

Saltis, jag blev så glad över att det blev ett sådant fint väderomslag till söndagen så man fick njuta en del av vårväder. Men det får gärna bli lite varmare nu än bara någon plusgrad. 10-15 grader hade varit nice, hoppas på det.
Kram!

Anne said...

Ååååhhh, tussilago och blåsippor. Jag älskar de vårblommorna, de är ju oftast först och ger verkligen den där hoppfulla, sprittande lyckoglädjen inombords. Jag har aldrig sett de blommorna här. Har inte hört nån annan utlandssvensk sett dem i andra delar i USA heller och jag är nästan säker på att du aldrig såg de blommorna i Alabama heller.
FÖrresten, Desiree. Nu slår det mig en sak. Kommer du ihåg precis efter att ni flyttat, månderna efter flytten och hur ni reagerade på att svennarna tyckte det var varmt och läge för utomhusfika osv medan ni tänkte va? varmt? det här är ju typ vintertemperaturer. Lite överdrivet, men du kanske minns vad jag menar.
Tycker du ni återanpassat er på det sättet och definierat om vad som är vår, sommar, vinter osv? Att ni precis som alla andra svenskar tycker det är skönt och en fin vårdag när det är 10 grader, eller hur? Medan ni i Alabama skulle känt att fin vårdag med bara tio grader, don´t think so ;)
KRAM

Desiree said...

Anne, ja både tussilago och blåsippor är så himla fina och dem såg jag aldrig i AL. Hi hi du har så rätt i att vi anpassat oss till temperaturen här nu när vi tycker att tio grader är en skön och varm vårdag. Efter en lång och kall vinter tycker man helt plötsligt att det är varmt vid tio grader :-)
Kramar!

Anne said...

Hihi, misstänkte det :)
Men så är det ju, man anpassar sig. På precis samma sätt som ni anpassade er till hettan i Alabama också. Även om man kanske aldrig helt kommer gilla eller anpassa sig helt hundra till allting (typ som du säkert aldrig helt kommer anpassa dig til svenska vädret eller den värsta extram Alabama-hettan) men man vänjer sig som sagt och anpassar sig hyggligt.