Monday, April 30, 2012

Valborg

Det var en helt otroligt vacker kväll igår som ni ser när skymingen började sänka sig över Stockholm. En perfekt kväll för att njuta av Valborg och fira in våren med eldar som tänds och vårsånger som sprids i kvällsluften.

Då vi var ute och promenerade i Drottningholm för några veckor sedan så hade vi ju sett att de sammlat in matrial till en stor och fin majbrasa så vi bestämde oss för att åka dit. 

Det var någon slags hembyggsförening som höll i anordnandet men det blev visst lite annorlunda för dem i år. Det klev fram en man från föreningen och berättade att han inte riktigt visste hur det skulle gå med eleden som skulle tändas klockan nio som det var sagt för de hade tydligen antigen glömt att köpa tändvätska eller ta med sig den. Det ledde till en del spridda skratt bland folk som stod runt brasan. Men det löste sig ändå som tur var. Med hjälp av många frivilliga tändare en en del torra grankvistar så blev det efter en stund god fyr på brasan.

 Folk hjälpe till så att brasan fick ordentlig fyr i ena hörnet. Kören presenterades och vi fick reda på att det var en "spontankör" den bildades varje år precis vid Valborg och om man kände för det kunde man bara gå fram och ställa sig där om man gärna ville sjunga med. Det är ju väldigt trevligt med en livekör och med vårsånger. Men oj vad jag fnissade då de började sjunga för det var någon gammal dam som tog över helt och som dessutom måste stått placerad precis vid en bra microfon. Hon kunde verkligen inte sjunga. Jag brukar inte vara speciellt kritisk då jag själv inte alls är något vidare på att sjunga. Men trots den gammla damen som inte kunde sjunga och som dessutom sjöng högst av alla blev det ändå både trevligt och roligt att höra kören sjunga de klassiska svenska vårsångerna.


 Det tog en stund för brasan att ta sig jämt. Här brinner den från tre olika håll allt eftersom den jobbar sig in mot mitten. Man fick hålla sig på lagom avstånd från brasan för att få tillräckligt med värme men inte bli för varm. En sådan här brasa värmer ganska bra. 


Det blev också fyrverkerier vid brasan. Ett väldigt fint och ganska maffigt fyrvekerispel.




 Brasan tog sig till slut och brann rejält med stora vackra flammor som spreds mot den mörka vårhimmeln. Det är något vackert och väldigt rogivande med att stå och titta in mot en eld. Här kan man liksom stå länge och bara njuta.


Vid tiotiden lämnade vi brasan och bestämde oss för att åka hem. Här ser ni den lite mer på håll med folk som står runt omkring och fortsätter njuta av vårelden. Det blev en fin Valborg och ett härligt vårfirande.

6 comments:

Annika said...

HAHA, låter lite hipp som happ det där!
Men det blev ju till det allra bästa till slut iallafall både med brasa och med sång.
Hade de textblad så att de visste vad de skulle sjunga?
OCH vad bra att de fick fyr på bålet. Inte helt lätt det heller utan tändvätska etc.
Men det gick ju!!!
Fyrverkerierna på valborg brukade jag älska. Ja, sången också...
Härligt väder hade ni!!
Solnedgångsbilden är alldeles underbart fin.
Kram!!

Millan said...

Ser harligt ut! Valborg och forsta maj firas inte har alls egentligen o ar nagot jag knappast reflekterar over langre. Ni ser ut att ha fatt riktigt fint varvader dessutom era lyckostar. har fortsatter det vedervardiga vadret ... tre dagar kvar till camping och det ser INTE ut att bli fint vader.

Kram!

Desiree said...

Annika, hi hi ja det kändes verkligen som om detta var väldigt oplannerat och smått förvirrat. Lite hipp som happ helt klart men de fick ju fyr på brasan annans hade vi åkt vidare till någon annan brasa. De hade sångtexter men gammeltanten som sjöng sämst var också den som sjöng absolut högst och det var inte vackert men som sagt ganska skoj emellanåt.
Kram!

Millan, det har varit underbart vårväder här så det har varit en väldigt fin och skön långhelg på alla sätt. Men du jag fortsätter att hålla tummarna för att vädret ska ordna upp sig för er del. De kan ju ha fel med sin prognos och mycket kan hända än. Här känns det som de ofta inte har mycket koll på prognosen när det gäller flera dygn utan ändrar sig ofta dygnet innan. Än borde det finnas en gnutta hopp ska du se.
Kram!

Saltistjejen said...

Jag kan sakna just att gå och se på elden när det är Valborg. Här går den ju oobemärkt förbi och jag tänker oftast inte ens på att det är Valborg utom när jag ser eller läser/hör om andra svenskar som skriver om Valbrogsfirandet. Men som sagt, eldarna saknar jag. Det var så mysigt både som barn och senare att vara vid en Valborgseld, grilla lite korv och känna hettan från den samtidigt som kvällen ofta var lite småkylig.
ROLIGT att kören var så spontan. Haha extra krydda att damen tog i för fullt men utan att kunna sjunga. Lite gulligt! ;-)
Ni verkar haft en härlig Valborg! Nu är väl våren kommen på riktigt även till er?! :-)
Kram!

Liz said...

Tack Desiree att jag fick fira Valborg genom dig! Harliga bilder, vackert vader och underbar solnedgang! Visst ar det mysigt att bara stirra in i en eld, hora hur det knakar och det ar nagot magiskt over det hela.

Roligt med tanten som sjong...:) Sant livar ju upp lite och hon var sakert overlycklig. En spontankor dar vem som helst kunde delta var kanske hennes enda chans till att nagonsin sta i "rampljuset" och hon tog tydligen tillvara pa ogonblicket till fullo!!

Jag har antligen haft tid att svara pa dina 11 fragor och skrev mina nya pa min blogg. Jag nominerade aven dig om du har lust att svara pa lite fler fragor. Man behover ju inte skicka vidare igen...:)

Kram och ha en fin forsta maj!!

Desiree said...

Liz, tack så mycket. Hi hi jag det är nog precis som du säger vad gäller tanten att detta var hennes enda chans att sjunga loss ordentligt och hon tog i från tårna och sparade inte på krafterna :-)
Jag kollar gärna in frågorna och kollar gärna in svaren på de frågor jag skickade till dig första omgången.
Kram!