Tuesday, April 3, 2012

Monterey

Framme på västkusten igen. Vi är nu i Monteray. Åter igen hos havets brusande vilda vågor med sitt vita skumm. Det finns inget så vackert som att se solen sänka sig ner bortom havets horizont. Vi stod kvar på stranden igår kvälls tills solen hade sänkt sig helt och det hann bli ganska kyligt i luften. Under dagen hade det varit relativt varmt med ca 20 grader men kvällarna blir snabbt kyliga med ca 10-12 grader endast.

 Här finns mil efter mil av vacker strand att njuta av. Vi kommer att köra Hwy 1 söder ut hela vägen härifrån Monteray ner till LA.


 Tång som har sköljts upp med vågorna på stranden.


 Vågorna är vilda men vackra även här. Man får helt klart se upp för dem då man står och fotar och är koncentrerad på att få till rätta bilden. Detta fick C erfara då en våg slog in som var extra stor och han inte hann upptäcka den i tid. Han blev blöt både om skorna och nedre delen på byxorna.


 Spring i vattenbrynet och jakt undan vågorna som sköljer upp på stranden är nog lekar vi alla lekt.


På dagens agenda finns ett besök på Monterays Akvarium som är världsberömt och anses vara en av de allra bästa akvarium som finns. Vi ser båda mycket fram emot detta.


10 comments:

Katarina said...

Monterey,, som är så fint med havet och vägen längsefter.. Jag har varit där i april månad då var det riktigt kallt. Vackra bilder och ni ser ut att ha det gott. Kram

Anne said...

aaah, Monterey är jättetrevligt. Akvariumet tyckte jag om, det var väldigt stort och sevärt. Är det Best Western-hotellet precis vid stranden? Det ser misstänkt likt ut de bilder jag själv har. Vi bodde på ett Best Western som låg precis vid vattnet, ser ut som det och den stranden på dina bilder.
17 mile drive som utgick från Monterey (den parken) tyckte vi om. Det var rätt trevligt köra runt den loopen, fina utsikter. Vet inte hur det är den här tiden på året, men i december låg det fullt med sjölejon och andra stora, fina krabater på stränderna.
Jätteroligt IGEN se dina bilder.

Anne said...

Förresten, om jag inte minns fel är bland de bästa partierna av Highway:en de sträckor ni senare komma att köra från Monterey och sen ner söderut. Kurvigt värre på sina partier och räkna med tid för dels stopp men också för långsam körning (speciellt om det är dimma). Samt tid för alla stopp. Jag vet inte hur många gånger vi hoppade ur bilen med kameran i högsta hugg. Läckra broar att boa också.

Anne said...

Läckra broat att fota ska det stå (ej boa..).

Desiree said...

Katarina, det är som sagt småkyligt på kvällarna men på dagen igår var det rätt skönt och varmt. Imorse var jag ute på stranden och sprang och då kändes det inte heller så kallt. Jättefint här.
Kram!

Anne, åh vad kul att ni också har varit här. Jag har varit här med mina föräldrar tidigare men det var så länge sedan att det är så mycket man har glömt bort. Jag ser otroligt mycket fram emot att köra kuststräckan söderut på Hwy 1. Vi bor inte på det Best Western Hotel du nämner men vi stannade till där och fotade så det är helt korrekt om du känner igen stranden och vyeerna därifrån. Vi bor i Marina på ett Comfort Inn som ligger väldigt nära beachen så jag var ute på en löprunda på stranden idag som sagt och fick se soluppgången. Underbart sätt att starta dagen. Jag hoppas att vi får skymta lite sjölejon.
Kram!

eastcoastmom said...

Underbar resa ni gör! Och Monterey är så himla vackert, Highway 1, wow, brings back menories...

Marie said...

Jag har nu läst ikapp mig på de senaste dagarnas inlägg o ni verkar verklien ha det hur mysigt som helst! Härligt!

Saltistjejen said...

Så underbart!!!

Desiree said...

Eastcoastmom, tack så mycket. Ja detta är verkligen en helt underbar resa på så många sätt. Jag är otroligt nöjd med allt.
Kram!

Saltis, yeeees! Det är det.
Kram!

Marie, det hade inte kunnat vara bättre :-)
Kram!

Annika said...

JAG vill också!
Om två och ett halvt år
r det meningen att vi ska dit!
Kram!