Sunday, April 22, 2012

The Hunger Games

Nu har jag köpt både andra och tredje boken och ska sätta igång och läsa dem. Såg dem plötsligt i skyltfönstret på Pocket Shop då jag var på väg till jobbet och stannade samma eftermiddag och köpte båda. Jag ville självklart fortsätta läsa dem på Engelska. Kan man läsa böcker på orginalspråket så är det det allra bästa.


Jag fick faktiskt C att läsa första boken också i helgen. Han sträckläste verkligen ettan. Började läsa vid åtta tiden på fredag kväll och sedan satt han uppe till 2 på morgonen för han ville läsa ut boken. 


Idag har det varit riktigt ruggit väder. Kallt och rått med duggregn i luften hela dagen. Hade det inte varit för ljuset och att man ser att det börjar knoppas smått på träden så hade man haft svårt att veta att det är vår. Den gångna veckan har känts väldigt höstaktig med jämna mellanrum.


Men när det är dåligt väder ute så får man se till att hitta på något mysigt inomhus istället. Vi bestämde oss för att gå på bio och se just Hunger Games filmen. 


Jag tyckte mycket om filmen. Men jag är otroligt glad att jag såg till att läsa boken innan jag såg filmen för man fick ut bra mycket mer av filmen om man läst boken. Det är ju alltid så att en film aldrig kan få med allt som finns i boken. Men genom att ha läst boken först så fick man en helt annan filmupplevelse än om man inte hade gjort det. Jag tror jag tyckte mer om filmen just för att jag läst boken innan.

Nu har C även börjat läsa andra boken. Han läser så mycket snabbare än vad jag gör så jag tyckte han kunde få läsa denna innan mig. Men jag ser väldigt mycket fram emot att få sätta tänderna i tvåan. 

6 comments:

Katarina said...

Min kommentar vill inte fastn ahos dig, så här prövar jag igen.

du inspirerar mig att lägga dessa böcker på läs listan, men det får bli i sommar, eftesom bordet dångnar med olästa böcker just nu.

Jag har inte förstått storheten med denna bok och film, men så är man väl "ute".. Däremot fick L´s bror (som arbetar inom film/musik) boken signerad av författaren, när de jobbade ihop.. Jag förstod inte varför han var så "mallig"..

Det är härligt att hitta böcker som man liksom dyker in och avslutar då det inte finns mer blad i boken,,

Kram

Miss Marie said...

Jag måste också se till att läsa boken så jag kan gå o titta på filmen sen! :)

Annika said...

KUL att du gillar den, Desiree.
Jag slukade alla tre böckerna på minre än en månad. Tror det var i sept.
Tycker de är SÅ bra, på så många plan.
Filmen är också bra, även om de lämnat en del som jag tycker är viktigt. Tex att madge gav Katniss broschen med the mockingjay. Tycker också att man dragit ner relationerna väldigt. Hatet mellan Haymitch och Katniss tex. Även det romantiska. MEN det är en jädra bra film. OCH Jennifer Lawrence ÄR verkligen Katniss, tycker du inte?
VILL se om den!
Kram!

Desiree said...

Katarina, jag måste erkänna att jag också var skeptisk innan. Jag vet att alla lovordade dessa böcker men jag fattade inte heller storheten i dem förrän jag själv började läsa boken då var jag med en gång helt fast. Jag trailern till filmen och kände att jag skulle vilja se den. Filmen är bra men boken är ÄNNU bättre.
Prefekt att ha en boklista som du kan ta fram och fylla på när det behövs.
Kram!

Annika, jag tycker att hon spelar rollen så himla bra men sedan håller jag helt med dig om att det är mycket som ändå går förlorat och inte kommer med i filmen bland annat detta om brochen. Jag tror inte heller att man fattar storyn om hur Pieeta hjälpte henne genom att kasta brödet till henne om man inte först läst boken. Jag ser som sagt fram emot att hugga tag i och läsa tvåan och trean nu.
Kramar!

Marie, yes absolut :-)
Kram!

Charlie sa ... said...

Jag vill se filmen och läsa böckerna! Imorgon kanske det blir av...jag är så sugen! Roligt att det är en så bra läsupplevelse.

Mysigt med bio.

Kram!

Desiree said...

Lotta, det tycker jag du ska göra.
Kram!