Sunday, April 8, 2012

LA and Santa Monica

 
We drove up from San Diego to LA on our last morning. Our flight from LA was not leaving until the evening so we had a few hours once arriving in LA to do a little bit of sightseeing. We decided to head out towards Santa Monica Beach as this was not too far from the air port.

The beach here at Santa Monica Pier and what is Venice Beach is a really large beach. I guess that is great as there are lots of people here wanting to enjoy the beach. There is enough beach for everyone this way.

Lot's of beautiful and expensive homes. We did a couple of wrong turns around here and suddenly ended up in a very very nice residencial neighborhood with absolutely stunning houses. I would not even dream of what a home here in the hills over the Santa Monica Beach would cost.

 Something you do see around here are surfing gear. That feels so Californian but it is true around LA and San Diego people do a lot of surfing.



 Beautiful tall palm trees swaying a little in the ocean breeze. Another sunny day at the beach. Love, love, love this climate.


 There was a park with a view over the beach so I got this great over view of the beach from there.

We are back in Sweden now. Our own home sweet home. It always feels good to be home in your own home but I am sure going to miss California. 


The flight home went really smooth. Getting on a night flight has some great advantages. I actually slept for about 5 hours on that flight. We had dinner on the plane, some red wine with our dinner and then I fell asleep at about 11 pm CA time and slept the entire flight until the turned the lights on in the cabin and started serving breakfast. So this time I did not even see a single movie on the plane. I don't care much about that, feels like a much better thing to get some sleep. We flew Swiss to Zurich from LA and I must say I really liked flying Swiss. Then we had a very short lay over of about an hour in Zurich before we boarded the plane to Stockholm. 


Arrive home to our own home at about 8:30 pm and had time to unwind a bit, grabbing a bite with some tea and sandwiches and unpacking our suitcases. 

13 comments:

Charlotta said...

Det har varit så otroligt kul att följa er resa i CA! Har läst varenda inlägg men tyvärr inte orkar skriva så mkt pga ovälkommen magsjuka. VÄLKOMNA HEM!

Desiree said...

Charlotta, tack så mycket. Det har varit en fantastisk resa på ALLA sätt. Som sagt avis på att ni har det stora härliga äventyret framför er. Hoppas du mår bättre nu. Magsjuka är hemskt. Krya på dig.
Kram!

Annika said...

NU ska jag läsa igenom de inlägg jag missat från er resa.
Du har verkligen varit flitig på att uppdatera. Det var fantastiskt att följa din resa i real-time.
San Diego lär vara den stad i USA som har erkänt "perfekt" klimat.
Kramar i massor från mig som ska läsa vidare nu bland dina inlägg från resan!

Katarina said...

Vad roligt att få följa er resa.. Men i sanningens namn så ser palmerna inget vidare trevliga ut:)Ha, ha..

Vilka fina minnen ni har med er hem nu och det känns som jag varit med er på er fina resa. Tack!

Kram

Saltistjejen said...

Välkomna hem igen! VILKEN RESA!! otroligt! Fantastiskt. Gissar att det kommer ta en liten tid för er att smälta alla intryck. Ibland kan det ju vara så när man varit borta ett tag och verkligen gjort och upplevt många olika saker så som ni gjort nu.
Tack för att du delat med dig också. Dina vackra bilder och allt du berättat om de ställen ni varit på. Så himla kul att "fått vara med på ett hörn". :-)
Kramar och hoppas inte jetlagen blir alltför svår!

Miss Marie said...

Slut på en härlig resa! Återigen tack för att du har varit så flitig på att uppdatera, det känns verkligen som om vi har fått följa med på er resa. Tack så mycket! :)

Desiree said...

Annika, jag ser fram emot att få höra ALLT om din kryssning också :-)
Kul att vi kommit hem nästan samtidigt. Åh San Diego har ju det PERFEKTA klimatet. Jag hade lätt kunnat stanna där och rivit den där returbiljetten hem.
Kram och välkommen hem Annika.

Katarina, ha ha jag kan tänka mig att dessa palmer ser rätt fjösiga ut i jämförelse med de palmer som finns i Asien. Nej, jag håller med dig, dessa är inte så snygga palmer. :-)
Kramar!

Saltis, tack själv. Det har varit jättekul att blogga och uppdatera allt eftersom speciellt då jag fått så många härliga kommentarer. Jo du har nog rätt i att det kommer ta ett tag att smälta alla intryck för det har ju blivit en hel del sådana. Jag känner mig väldigt lyckligt skattad som fått uppleva allt detta. Jetlagen har hittills gått rätt bra måste jag säga.
Kram!

Marie, tack själv. Som sagt jättekul att blogga också då man fått så mycket positiv feedback.
Kram!

Anne said...

Som jag sagt flera gånger nu men det har uppriktigt och ärligt varit helt fantastiskt få ta del av dina inlägg under resans gång. Du har gett mig några riktigt härliga studner framför datorn varje dag. Din blogg innehåller ju nu ett helt fantastiskt register över resor och utflykter, den känns som en resekatalog och man skulle lätt kunna planera in en egen resa utgående från era resor, bläddra igenom arkivet från alla era utflykter, resor och platser nu gjort såväl i USA men också i Sverige, övriga Europa.

Apropå LA annars, vi har också varit runt de trakterna du nämner här. Kan inte påstå vi utforskat LA så mycket, kanske orättvist dissa alltför mycket just därför men av det jag sett så tycker jag nog att just LA kanske inte känns sådär jättekul. Men som sagt, kanske orättvist då jag sett för lite. Älskar CA överlag, tycker det finns massor med härligt där. Men LA har jag inte blivit kär i.
Santa Barbara gillar jag, SF förstås. NU vill jag se San Diego också, efter att ha läst hos dig.

Är det tillbaka på jobb imorgon tisdag?

Förresten, så skönt flygresan gick smidigt och att du kunde sova. Kan man sova känns det ju verkligen som man lägger timmar bakom sig rätt snabbt. Nattflyg är inte dumt.

KRAM

Suzesan said...

Välkomna hem. Oj oj oj vilken resa. Jag är alldeles UTMATTAD;) av resan. Av alla vackra foton. Nåt jag aldrig säkerligen får se irl. Tack för att jag fick följa med. Cyberåka med.

Kram
/Susanne

Desiree said...

Anne, åh tack så mycket vännen. Vilken komplimang du ger mig :-)
Detta har varit en helt fantastisk road trip. Jag är så nöjd med allt vi hunnit med. Jag håller helt med dig angående LA. Det är inte min stad alls känner jag och har känt tidigare också då jag varit där men fått det bekräftat igen. Jag kan mycket väl tänka mig både SF och San Diego. Skulle gärna bo i någon av dessa men inte i LA. Resten av CA tyckte jag väldigt mycket om både norra och södra delarna.

Ja imorgon blir det jobb igen men det känns skönt och bra att det iallafall är kort vecka pga av annandag påsk som var idag.
Kram och tack!

Suzesan, tack så mycket. Ha ha kanske blivit mycket men jag har lagt ut allt eftersom. Hade nog haft svårt att börja berätta om allt om jag spart allt tills vi kommit hem.
Den här typen av resor passar mig och C alldels utmärkt. Vi blir alldeles för rastlösa om vi skulle behöva sitta i en solstol i en hel vecka. Vi kör gärna nya äventyr varje dag som under denna resa.
Kram!

Christina said...

Hej!
Hittade din blogg genom Annikas. Har suttit och kollat igenom dina inlägg från CA. Känner igen en hel del (vi flyttade hit för ett år sedan) men jag fick några nya tips! Tack för dom! Underbar resa ni haft!

Charlie sa ... said...

Välkomna hem!!

Å vilken resa ni haft. Jag har tittat flera gånger på alla fina bilder och inser att jag bara måste till CA framöver. Så många härliga naturupplevelser, olika klimat och mycket vackert i en och samma stat.

Jag är SÅ impad att du uppdaterat så flitigt. Din kamera har fotat massor av vackra bilder. Du skulle kunna ha en egen utställning! Apropå på utställning- Fotografiska är nog mitt nya favoritmuseum här i Stockholm. Nästa gång får vi ta en fika där ;)

Jag är jätteglad att ni hade en sådan underbar resa!

Stor kram

Ps. Reser imorgon bitt

Desiree said...

Christina, kul att du kunde få några nya tips om platser. Låter underbart att du fått chansen att flytta till CA. Skulle gärna själv flytta dit. Det fanns mycket jag gillade med CA.

Lotta, hi hi jajemensan, kameran har gått flitigt varm. Känns som jag har burit runt på den konstant närmaste veckorna. Detta har varit en toppen resa på alla sätt. Haft det så himla bra!
Jag gillar fotografiska jättemycket. Tar hemskt gärna en fika där med dig nästa gång du kommer till Stockholm. Gillar att de ofta byter utställningar. Det är ett mysigt, trevligt och väldigt nice museum på alla sätt. Helt klart ett smultronställe.
Jag hoppas du har haft det riktigt bra och fått njuta ordentligt under din tid här.
Kram!