Wednesday, April 18, 2012

Trafiklösningar

 Under våran Kalifornien resa passerade vi några av de stora städerna som LA, San Diego och San Francisco. Alla tre innebär MYCKET trafik. Här gäller det att ha full uppmärksamhet och hålla tungan rätt i mun. Det är i princip alltid fem till sex olika filer i vardera riktningen. Man måste hålla uppsikt på vägskyltar och avfarter. Ständigt finns filer som svänger av eller svänger vänster-höger. Även om vi hade navigator med oss så kändes det som om vi båda behövde koncentera oss och även ha koll med kartan. 


Priset när det gällde trafik och köbildning tog utan tvekan LA. Här började det köra ihop sig redan 10 mil eller mer innan man nått fram till stan. Även om vi bara skulle passera LA och inte köra in i staden så fick man sitta länge länge i kö. Det tar flera timmar att bara passera denna stad. Det verkar som om det också ständigt finns köbildningar här. Spelar ingen roll vilken tid på dygnet nästintill du åker. 


 För att underlätta för trafiken hade de ändå kommit på en del smarta lösningar som denna med speciella "car-pool lanes". För att få åka i denna fil måste man vara minst två i bilen eller fler. Det finns speciella påfarter där man svänger på filen och speciella avfarter där man sedan kan svänga av filen men där emellan är det heldragen markering och man håller sig till denna filen. Det leder till att det är färre bilar i denna fil, mer effektiv trafik i och med att man kan köra fortare. Man behöver inte ta hänsyn till eller koncentera sig på filbyten när man ligger här utan det är bara att köra på och hålla trafik rytmen. 


Detta med speciella car pool lanes kanske är väldigt vanligt i alla större Amerikanska städer. I Birmingham, Alabama fanns det inte då detta räknas som en mindre stad. Atlanta minns jag inte om jag såg detta. Men jag gillade denna lösning. Tror att det även kunde vara något för Stockholm tex på Essingeleden skulle det ju funka fint med car pool lane. Finns detta där du bor? Vad tycker du? Andra smarta trafiklösningar?



11 comments:

Annika said...

Jo, Denver, Boston, Atlanta, DC, NYC, Chicago har dom iallafall, och dom ÄR smarta. Fast bäst är ändå om det finns ett commuter train så man kan ta tåget in istället :) .

Katarina said...

Jo , det där med car pool kommer jag ihåg från Atlanta..En bra lösning. Jag kan bi stressad att köra bil i kaoset, men vips så är man där. Utan GPS hde det varit än värre. Kram

Annika said...

Här hos oss finns HOV (high occupancy vehcle)-laner på de flesta stora vägar runt DC. Ett måste eftersom trafiken är så omfattande.
De är i effekt under rusningstid morgon och kväll. Ofta måste man vara 2 i bilen för att kunna använda dem, ibland måste det vara 4. jag undviker alla stora vägar om jag kan. Jag tar mig gärna runt på småvägar istället, fast det tar längre tid. Längtar tills vi i Reston frå tunnelbana in till DC. DEN kommer nästa år!!! YIPPIEYYY!!!

Desiree said...

Annika, bra att det finns på så många ställen. Känns verkligen som om detta behövs i dessa storstäder. Comuter Train såg jag att det fanns både i LA och i SF. Men det verkade inte vara så mycket folk vid perrongerna men kanske körde vi förbi vid udda tider.
Kram!

Katarina, jag håller helt med dig om att man blir stressad av att köra i denna trafik vare sig man har GPS eller inte men utan GPS hade man varit helt lost. Både jag och C kände oss helt matta efter att ha kört förbi eller igenom dessa storstäder. LA skulle jag som sagt inte vilja bo i. Ska man bo i SF eller SD så får man se till att bo hyfsat när jobbet så att man inte har så lång sträcka och sedan försöka hålla sig i sin lilla suburb för det mesta.
Kram!

Annika, jag förstår att du längtar tills ni får tunnelbana för det skulle underlätta mycket. Usch jag gillar inte heller att köra på dessa stora vägar med riktigt många filer. Blir stressad bara av att sitta som co-pilot. Jag tar också helst gärna småvägar istället.
Kram!

Saltistjejen said...

Jag tycker car-pool lanes är super! Vi kör ju sällan bil här men de gånger vi gjort det så är det otroligt bra om det finns just sådana. Mest har vi stött på dem på typ Long Island. Inte så mycket i Jersey tror jag. Fast jag tycker det är lite roligt att de kallas car-pool, trots att man endast behöver vara 2 personer i samma bil. MEN här i landet är det ju otroligt vanligt att man kör ensam i sin bil, så visst är det bra och förhoppningsvis kan det uppmuntra till samkörning?!
Kram!

Desiree said...

Saltis, håller helt med dig om att det i början kan kännsa konstigt att det kallas just för car pool även om man bara är två i bilen men som du säger så är det absolut vanligast att man kör ensam i USA. Men jag tycker att man också ofta ser samma fenomen i Sverige. Tydligen kunde man få åka vissa tider i car pool lane även om man var ensam på visst sträckor men då kostade det extra stod det på skyltar uppsatta längst med vägen. Kan ju vara smart sätt om man har extra bråttom någon morgon att kosta på sig detta.
Men det bästa är ju att uppmuntra till samkörning och även se till att det finns vettiga alternativ som comuter trains i sådana här storstäder.
Kram!

Jane said...

car pool lanes är räddaren i nöden:) Även hybrids och motorcyklister får köra i den.
När man åker 405:an mot LA så har man helt plötsligt 8 filer som står stilla, helt sjukt!

Charlie sa ... said...

Japp, jag har samma erfarenhet som Saltis. Har inte sett car pool lanes annat än på Long Island.

Trafiken här är tuff. Det blir så lätt köbildning pga vägarbeten, olyckor eller väderomständigheter. Att köra till flygplatsen tar lite mer än 1 1/2 timme. Jag tyckte det var som en dröm att åka till Arlanda på ca 25 -30 min!

Kram

Desiree said...

Jane &Gavin, jag tycker det var en väldigt smart idé för kring LA behöver man verkligen tänka till kring trafiken och komma på smarta lösningar som underlättar så gott det går. Helt sjukt som du säger när 8 filer i vardera riktningen står helt still! Då fattar man att det är mycket trafik och mycket folk.Kring LA är det ju också galet mycket motorvägar och samt interstates som möts och splittas vilket gör att det blir en sjukt mängd med trafik.


Lotta, ändå rätt intressant att det mest finns car pool lanes kring och längst med Long Island. Jag antar att NY är en sådan stad där det finns mycket andra alternativ som gör att många väljer tunnelbana eller comuter train vilket är väldigt positivt. Men NY är ju väldigt speciellt på det sättet att de har en fungerande kollektivtrafik som många utnyttjar.
Kram!

Millan said...

Sadana sarskilda korfalt finns har i England ocksa. Det kallas for bus lanes och dar aker bussar, taxis eller car pools. Faktiskt sa finns de aven pa sina stallen i Goteborg nu. Vagen fran goteborg till Torslanda har ett sadant. Behovs nog med tanke pa att den stora Volvofabriken ligger dar!

Jag hade ALDRIG vagat kora pa en vag med 6 filer i vardera riktiningen.

Kram

Anne said...

LA var helt hemskt, precis som du säger tog det ju evigheter bara köra förbi stan. Finns det inte nån film med Michael Douglas där har flippar ur mitt i motorvägen, i en trafikstockning och bara lämnar sin bil, knallar ut och får nog. Ja, den känslan skulle man ju helt klart få om man skulle behöva spendera varje dag i de där vansinniga köerna och filerna som just LA verkar ha så mycket av.
Luftkvalitén måste ju vara usel också.

Car pool lanes är super, jag försöker tänka om vi har det i Portland. Inte där jag brukar köra, men håller mig mest inom olika suburbs. Men tror det finns. I Seattle vet jag att det finns för där har vi t.om. använt dem. Smart system som sagt.
Det blir ju annars så, tycker jag, att man hänger i förorterna här. Förorterna har lite annat liv och fungerar olika än de svenska. När vi bodde i Solna kan jag ju inte påstå jag hängde i downtown Solna direkt. Det var in till city (Stockholm alltså) man åkte om man ville strosa, äta, göra nåt osv. Men här i USA tycker jag förortslivet är annorlunda, de känns mer som småstäder istället än trista förorter på nåt sätt.

Det som annars finns överallt i Portland och även de flesta suburbs är cykelfiler, det känns inte så amerikanskt tycker jag utan mer Stockholm men dessa cykelfiler finns överallt och många cykependlar till en tågstation och så tar de tåget vidare där de nu jobbar.
Sen har många större företag också shuttle bussar, eller snarare minivans som kör mellan säg Intel och närmaste pendeltågsstation. Det känns också rätt vettigt, för tågstationen kanske ligger för långt borta för att gå, och kollektivtrafik a´la buss är ju obefintlig men finns då dessa shuttle bussar (som företaget står för) så kan folk ändå ta pendeltåget, hoppa på en shuttlebuss till jobbet och på detta viset slippa sitta i biltrafik dagarna iända, miljövänligt också.

Vet annars en kille här som hade riktiga problem med sk road rage. Hans blodtryck var i skyarna varje morgon och kväll då han skulle genom rusningstrafik till/från jobbet, han blev helt uppe i varv timmar efteråt. Det låter som ett skämt men han eldade upp sig över allting i trafiken så mycket att han mentalt inte orkade köra bil så han började pendla med pendeltåg och cykel istället, bosatte sig närmare jobbet och han blev mycket mer harmonisk, för den här killen var det otroligt stressande vistas i trafiken och han blev helt aggressiv.
Jaja, lång parentes. Kul inlägg annars, detta med trafik och lösningar.