Thursday, April 26, 2012

Fredagstema





Sista fredagstemat för april månad. Får passa på att tacka Pettas Karin på Åland för roliga teman. Sista temat ut är Choklad.

Jag har en djup kärleksrelation med choklad. Bästa chokladen är riktigt mörk choklad av hög kvalité i min smak. Äter nästan aldrig choklad som inte är minst 70% kakao. 80-85% är riktiga favoriter. En god lyx är att ibland kosta på sig handgjorda fina och väldigt goda chokladtryfflar. Handlar ibland från Chokladfabriken som har mycket gott. 



 Lite mörk choklad gör sig bäst tillsammans med lite portvin eller något annat dessert vin som passar bra men kan även funka med ett gott vanligt rödvin. Godiva var ett av mina favoritmärken i USA. Det finns så mycket god choklad att man verkligen kan välja och vraka. Tycker att utbudet har ökat enormt de senaste tio åren.


Choklad efterrätter är alltid något jag spanar på om jag är ute och äter på en god restaurang. Lava cakes eller molten hot chocolate cake är en av mina absoluta favoriter. När man sätter skeden i dessa ljuvligheter så rinner chokladen fram som tjock gudomlig lava från kakans mitt. Farligt gott.


 Cholklad med en gnutta salt är också något som jag tycker är en riktigt god kombination. Förra helgen bakade jag dessa salty chocolate chip cookeis. Jag fick till dem helt perfekt så att jag fick den där alldeles lagoma brytpunkten mellan söt och salt.



M&M Peanut gillar jag. Choklad med lite salt och crunchy från jordnötterna är också en sådan där perfekt kombination. 


Ha en riktigt bra fredag med eller utan choklad men själv blev jag otroligt chokladsugen efter att ha knåpat ihop detta inlägg. 

Idag skiner solen över Stockholm igen och man känner verkligen hur våren ligger i luften. Det hade regnat under natten och när jag cyklade imorse kändes hela staden nytvättad i solljuset. Här stundar dessutom långhelg med Valborg och första maj så det ligger extra mycket fredagskänsla och lite extra vårkänslor nu när solen skiner så vackert.
 

11 comments:

Millan said...

Mmm ja choklad ar sa gott! Godis kan jag skippa men choklad kan jag INTE saga nej till. Jag blev valdigt sugen pa att prova de dar cookisen som du bakade. Finns receptet pa natet?

Kram!

Gnuttan said...

skriver under på allt flera gånger om. Minus kanske M&Msena. Har inte helt blivit kompis med nöten i dem. ;-) Trevlig helg!

Nilla said...

Bra inlägg och som sagt, man blir sugen :-) M&M Peanut är en favorit här med. Ja, jag hade väl med det på temat om mina laster... Fin helg!

Desiree said...

Millan, det där stämmer också för mig. Jag äter mycket hellre choklad än godis. Receptet på kakorna hittade jag hos Miss Marie. Hon kan ju detta med bakning och goda grejer.
Kram!

Gnuttan, det är tur att det finns både M&Ms med och utan nötter om det är så att du känner att du inte riktigt är kompis med nöten :-)
Trevlig helg.

Nilla, låter som en bra last att ha just dessa. Väl värda att ha som last :-)
Trevlig helg.

Annika said...

Godiva...Underbart!
OCH tom JAG älskar deras mörka choklad. Tycker den är så god!
Annars är jag inte helt kompis med mörk choklad.

Peanut M&M är goda!

JA!! Chocolate lava cake är farligt gott!
Jag vill baka de där chocolate chipsen. Var det Maries recept?

NU pausar vi temat. har precis skrivit ett inlägg på min blogg om det som du kan titta på.
Men, jag bloggar gärna på tema på annat sätt.

Kramar!!

Anne said...

Åh, vilka smarriga bilder alltså. Jag blir så sugen. Helgen står inför dörren=ät gott så efter nästan en veckas icke-sött-ätande triggas jag extra mycket av dina bilder :)
Vet du, jag är även väldigt svag för mjölkchoklad. Det får inte vara för sött men lagom söt och god mjölkchoklad tycker jag så mycket om. Men mörk choklad också, mums! Absolut. Men jag tror du kanske är en mer mörkchokladtjej, medan jag inte kommit dit än i min utvecklign. Men för varje år som går tycker jag att mina smaklökar vill ha godsaker mindre söta och just föredrar mer och mer mörk choklad.
Håller annars med, på de senaste 10 åren eller så har massor hänt på just chokladfronten.
Aaaah, Godiva är så gott.
Vad gillar du svenska Åre chokladfabrik? Vi åt flera smaker under julhelgerna och jag tycker det var god choklad.
Just brytningen choklad och salt annars, det gillar jag också. Även det är ju numera en poppis kombo.
Vitchoklad, tycker du om det numera?
Jag har ett så smarrigt recept på hallon/jordgubbspaj med vitchoklad jag fått av dig, det var länge sen jag gjorde det nu men gott är det.
KRAM

Desiree said...

Annika, ja chocolate chip cookies kom från Marie. Många av hennes recept ser så himla smarriga ut att jag inte kan stå emot dem.
Alright med paus på fredagstemat. Kanske blir lagom att pausa nu inför sommaren.
Ha en underbart skön fredag.
Kram!

Anne, ja just det jag minns faktiskt den där pajen så du fått receptet av. Den var god minns jag. Jag får gräva fram mitt recept och göra den för det var länge sedan. Jag kan tycka att vit choklad kan bli väldigt gott ibland. Jag åt en vit choklad mousse med hallon i Italien som var helt gudomligt god. C beställde en breadpudding med vit choklad och passionfrukt nu när vi var i CA som också var helt to die for.
Åre Chokladfabrik känner jag till och jag gillar absolut deras choklad. De har många riktigt goda smaker att välja bland. Vissa sorters mjölkchoklad kan jag tycka är minst lika goda som mörk choklad också.
Kram och trevlig helg.

Nina said...

Eh, gissa om man blev ofantligt sugen nu? Jag älskar choklad. M & M är en favoritfavorit. Fy så gott. Vill ha NU!

Charlie sa ... said...

Vi har exakt samma chokladsmak!

Och passion. Kärlekspassion.

Dina bilder är perfekta. Det vattnas i munnen på mig.

70% ska det vara för mig, minst. 70 och upp ;)

Jag ska ha choklad den här helgen!

Kram och njut av er långledighet.

Desiree said...

Nina,ja de är otroligt goda.

Lotta, då är vi lika barn på chokladfronten. Jag hopps du får en härlig helg också.
Kram!

Karin said...

Farligt fina bilder! Och choklad med lite extra salt kan man äta mycket av!