Saturday, April 7, 2012

Goodbye California

 Nu lämnar vi Kalifornien för denna gången. Denna road trip har varit helt fantastisk. Här är lite bilder jag tog en tidig morgon då vi bodde strax norr om Monteray in en liten stad alldeles vid stranden som heter Marina. 


Jag tycker det är något magiskt med både havet och med soluppgångar. Det kändes så underbart att få smyga iväg och springa ensam längst med havet och få se solen gå upp. Höra vågornas brus och känna doften av salt och tång i luften.  Känna spring i benen, känna frihet och total lycka.


 Hela stranden alldeles för mig själv. Endast mina egna fotsteg i sanden. De varade inte länge för inom kort sköljdes mina spår av vågorna som krashade in mot stranden.

 Solen som sedan sakta smyger sig över horizonten och får himmlen att färgas i skirt rosa.


 Långt borta kan jag se någon annan som också är ute tidigt och går längst strandkanten med sin hund.




 Denna road trip har som sagt varit helt underbar på alla tänkbara sätt. Den blev väldigt lyckad och både jag och C är otroligt nöjda. Vi har fått se och njuta av hela Kalifornien. Vi har hunnit med betydligt mer än vad vi trodde. Vi har fått se höga berg liksom hav. Vi har fått se snö och varm och karg öken. Vi har fått följa hela långa kuststräckan på denna stat genom att köra Hwy 1 (i en härlig Mustang Cab vilket måste vara det bästa sättet att njuta av denna otroligt vackra kuststräcka).    Ungefär 100 svenska mil utgör Hwy 1. Sedan har vi även fått se 4 av 6 nationalparker som finns i CA. Lassen Volcanic National Park i norr skippade vi då det var för dåligt väder på väg in och Channel islands hann vi inte med. Men å andra sidan fick vi see Joshua Tree som vi inte tagit med in i planneringen. 


Vi har fått se de centrala delarna av denna stat med sina stora frukt-grönsaks liksom vin odlingar. Landskapet har skiftat mycket mellan de norra och södra delarna. Vi har fått se vilka otroligt höga bergskedjor som finns här. Hwy 1 har varit en höjdpunkt att få köra hela vägen längst med kusten. Både den norra och den södra delen har varit så vackra på väldigt olika sätt.


Vi har under denna resa verkligen fått se HELA Kalifornien då vi kört en loop som en 8 genom denna stora stat. Vi tippar på att vi kört ca 5000 amerikanska miles som motsvarar ca 8000 Km. Det blir en del en del. Kollade just avståndet mellan Stockholm och Madrid och det är bara 3000 Km. Men Mustang caben har varit skön att både åka i och köra så vi har njutit av att sitta i den.


Även om Kalifornien är en av de stater där det bor mest folk så bor de flesta kring storstäderna. Det finns gott om både ödemark och vildmark här liksom riktiga småbyar där det bara bor ett eller ett par hundra personer. Minst stället vi passerade bodde det bara 50 personer på. Man har en stor variation på det mesta här. 

Vi känner oss som sagt otroligt nöjda och väldigt lyckliga som har fått göra denna underbara road trip och uppleva så mycket. Känns som vi har varit borta i minst en månad eller två istället för bara 2.5 veckor just för att man har hunnit med att uppleva så mycket. Jag tycker det är så berikande att resa på det här sättet. Man lära sig så mycket nytt genom att få se och uppleva saker. CA är underbart vacker och har en spektakulär natur med stora vidder.


6 comments:

Anne said...

Vad fint du skriver! Jag har tänkt precis detsamma som du skriver att du känner, att det känns som ni varit borta längre än 2.5 veckor med tanke på allt ni hunnit se och uppleva. Ja, många mil har ni kört!!! Det har som sagt varit jättekul få följa med och se alla dina bilder och text, tusen tack för att du bloggade så flitigt under hela semestern. Det har varit ett sant nöje. Nu ser jag framemot vårbilder från Stockholm :)

Katarina said...

Åh, vad härligt att läsa! Jag känner hur super nöjda ni varit med resan! Det är som en kärleksförklaring till CA! Tack för alla underbara bilder som du aktivt förmedlat och snabbare än jag hunnit ta del av dina blogg inlägg, men jag ska gå tillbaka till dina bilder och njuta av dem!

Ha en fin resa hem och hoppas ni hinner vila ut innan det är dags att återgå till vardagen i Stockholm.

Kram

Marie said...

Jag förstår verkligen att ni är nöjda med er semester, ni har ju hunnit med så mycket och sett så många olika saker. Tack för att du har varit en så flitigt bloggare, det känns verkligen som om vi har fått vara med på er resa också! Hoppas resan hem går bra nu! Bilderna här är verkligen vackra, förstår att du njöt av den morgonen! :)

Desiree said...

Anne, jag är glad att jag ändå tog med datorn och kunde blogga allt eftersom. Känns roligare att kunna ta det allt eftersom. Ja känns som om vi varit borta riktigt länge med tanke på allt vi upplevt. Nu hoppas jag att våren i Sverige kommer tillbaka för den verkar ha kommit av sig lite.
Kramis!

Katarina,tack så mycket. Jag är övertygad om att ni kommer få en härlig tid här då ni ska hit till hösten för att fira dina svärföräldrar.
Kram!

Marie, tackar.
Kramar!

Annika said...

Ja, ni har kört mycket, och sett mkt.
JAG vill göra er road.trip också. UNDERBARA miljöer! OCH så OLIKA.
Kram!!

Liz said...

Sa underbart du skriver och det ar ju sa det ar, det ar otroligt vackert och jag blir helt fangslad av dina vackra foton! Jattefina verkligen!!

Ni har verkligen hunnit med att se mycket, och det ar ju sa otroligt olika delar av Kalifornien och sa annorlunda vart man befinner sig. Det lilla jag hann se nu nar vi var ivag, gjorde mersmak och jag langtar tills vi kan aka igen!

Det har varit jatteroligt att fa "folja med" pa er resa tack vare dina underbara inlagg med fina foton, underhallande text och informativa inlagg! Imponerad att du "orkade" pa kvallarna pa hotellet att gora allt jobb som det ar att ladda ner och skriva..underbart for oss lasare!

Stor kram!