Monday, April 23, 2012

Deklarationstider och Listor


Det lackar mot deklarationstider. För oss blir det både en här i Sverige och en i USA att fylla i. Detta tror jag är enda nackdelen med dubbelt medborgarskap att man måste fylla i två deklarationer i respektive land.


Något betydligt roligare var denna utmaning och lista jag fick från Linnéa i USA. Man ska svara på frågorna och sedan hitta på 11 nya frågor och skicka vidare utmaningen till 11 nya personer.

Vad är det bästa som har hänt idag?

Att solen lyste. Kan verka trivialt men med tanke på den sega start som våren haft samt efter en lång vinter så betyder alla små solglimtar mycket. Helt underbart att cykla genom Stockholm en morgon som denna.
Vad är det mest romantiska du gjort för någon annan?
Klurigt. Hi hi jag köpte morgongåva till min man i form av en fin klocka som han fortfarande gillar mycket.
Vad önskar du att du hade ogjort?
Egentligen ingenting jag tror faktiskt på att nästan alla erfarenheter i livet berikar på något sätt i slutet. Visst finns det ett och annat som man ångrat men som sagt även misstag berikar och ger en viktig erfarenhet.
Vad är din absolut måltid (inkludera recept för tusan)?
Jag är en frukostälskare. Som en god blogvän skrev på sin blogg så är det en måltid då man kan äta nästan vad som helst och som också har en flexibel tidpunkt. Långfrulle på helgen är det allra bästa.
Har du några tvångstankar?
Inte några just nu tack o lov.
På vilket sätt är du fördomsfull?
Ibland känner jag att jag kanske bestämt mig i förväg för en viss åskit utan att verkligen ha gett det hela chansen.
Är det moraliskt försvarbart att döda i krig?
Nej tycker inte att krig löser några problem utan bara skapar mer problem. Men hade jag tvingats ut i krig så hade jag dödat endast i nödvärn.
Är det ok att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger? Varför?
Ja det tycker jag. Droger har en mycket mer permanent och djupare effekt än vad tex alcohol har. Jag tycker att ett samhälle måste ha vissa regler där det är viktigt att visa vad som är ok och inte. Droger är något som påverkar så mycket mer av omgivningen också förutom den som tar drogerna.
Skulle du hellre bära mörk lipliner och ljust läppstift i en månad eller en 80-tals permanent?
Pest eller kolera frågan. Liplinern vara ”bara” en månad men permanenten sitter ju i betydligt länge så jag väljer liplinern.
Finns det något som du alltid blir irriterad på?
Ja att min man aldrig kan ställa sina skor på plats då han kommer hem utan de ligger alltid mitt i hallen. Det är lika säkert om amen i kyrkan att de kommer ligga mitt i halen om man inte säger något. Helt otroligt hur man kan glömma samma sak dag ut och dag in år efter år ;-)

Jag utmanar följande personer/bloggar:

Mina 11 frågor till er blir:

1. Vad gör du helst en fredagkväll?
2. Favorit skor?
3. Senaste plagget du köpte?
4. Skulle du kunna tänka dig att bli vegetarian? Varför/varför inte?
5. Läser du någon bok just nu, om ja vilken?
6. Bästa filmen du sett i år?
7. Om du fick bli av med en tråkig vardagssyssla vilken skulle du välja?
8. Vart drömmer du om att resa?
9. Om du fick äta vad som helst idag vad skulle du beställa?
10. Vin, öl eller en drink, vad beställer du helst på en bar/restaurang?
11. Vilken flygplats är världens tråkigaste respektive bästa  enligt dig?



9 comments:

eastcoastmom said...

Och det räcker med att man har Green Card i USA, vi måste också fortsatt deklarera i USA. Dessutom äger vi ju hus i CT, så...

Desiree said...

Eastcoastmom, aha så då får ni också köra dubbla deklarationer eller blir det till och med trippla då ni kanske måste deklarera i Spanien också?
Kram!

Annika said...

Hey, intressant det där med listan...
Man hittar alltså på sina egna frågor?
PUST!
OK, men det kan bli lite kul.
Jag är med. Tar det lite senare denna vecka...
Gillar dina frågor!
Bökigt det där med deklarationer.
Kramar!!

Desiree said...

Annika, yepp när du svarat på mina frågor hittar du på 11 nya och skickar vidare. Visst att du skulle gilla en lista :-)
Ta det senare i veckan då du har tid. Ingen brådska.
Kram!

Liz said...

Hej, kul med lista. Jag aterkommer ocksa lite senare i veckan, vill klura lite pa mina fragor, man vill ju helst lara kanna personerna lite mer genom detta! Kul att du tankte pa mig!
Kram

Liz said...

Maste har fraga Marie i Tyskland om hon eventuellt kikade in pa min blogg igar efter att vi bada stod pa listan. Jag hade helt plotsligt massa aktivitet fran Tyskland i statestiken och ville garna kolla var den kom ifran! Ifall sa ar fallt lamna garna en kommentar! :) Kul att genom dessa listor hitta andra utlandssvenskar! Jag har ju sjalv bott 8 ar i Tyskland sa det ar ju lite kul!

Desiree said...

Liz, kul att du vill vara med och antar utmaningen :-)
Kram!

Charlie sa ... said...

Du hann före mig!
Orkar du med 11 frågor till ;)

Jag har nu 22 frågor att svara på, kul!
Gillar dina frågor.

Ja deklarera ja...puh! Skönt att ha det gjort.

Kram!

Desiree said...

Lotta, hi hi ibland blir det så. Jag orkar med 11 frågor till.
Kram!