Tuesday, April 10, 2012

New dots on the map

 After this grand road trip me and C have been able to add quite a few new red dots to our US map. We have added dots pretty much all over CA. We have different colors we use. The red dots mark where we have both been and then C has blue dots for the places he has been where I have not been and I have green dots for those places when it comes to me.


Even if we have been to quite a number of states and places in the US you can see there are still many places left to go even if we don't feel it necessary to visit every single state. We have our Bucket List doing all the national parks in the lower 48 to start with and then if there is time also do the ones in Alaska. On the West coast we still have Oregon and Washington state left. On the East coast we have plenty to cover and see. Next on my dream and wish list are the Rocky Mountains with Colorado, Wyoming and South Dakota. There are quite some grand and great national parks there that I would love to set foot in. 


I think the world is such an amazing and fantastic place in general. There are just so many wonderful places to see and visit. I think travel is such a great way to learn new things. As you travel you learn about the culture, the people, history, geography and it sticks to your mind so much better than just reading about things in a book or seeing something on tv. As we travel I like to keep the guide book handy and read things about the places we pass by. Something else that is always right by my side and very often spread out on my lap is a map. I love maps. I want to see both where I am and where I am going. I love being on the go. We have realized that we are both way too restless to sit the the very same beach for an entire week or more.


I love the freedom you also have when going on road trips. We make a general plan but we don't book more than a night or two before we leave and then as we start we figure out how far we want to go each day and where we want to stop and what we want to see. But yes it does require quite a lot of planing and reading before you go. To me making the plans is at least half the fun of the trip. 

Today Wednesday. Feels good to already have reached midweek. The rain has been pouring down the past day and night. I miss the sunshine a lot already but they say it is going to be better and dry up for tomorrow. Today I am so sore. Went to this Kettlebell workout yesterday that I have never been to before and boy those Kettlebells sure give you one hell of a good workout. Felt so stiff it was even hard to bend down to tie my shoes this morning. 

12 comments:

Katarina said...

Å, vilken härlig karta med dessa röda dots,, Jag älskar kartor, det är så rogivande att kolla in berg, vatten drag, var gränserna går osv.. Vips, så tar en ny resplan fart och nya mål. Ska ni kvala in till den där state klubben, jag vet inte vad den heter, men man samlar väl märken för varje stat..? Kul ide om inte annars. ni är ju på god väg.

Kram

Charlie sa ... said...

Så många dots! Jag blir inspirerad av er. Rocky Mountains vore fantastiskt och Alaska. Det vore toppen att ha drygt tre veckor som paret bredvid mig på flyget hit. De skulle kombinera flyga och bila både på öst- och västkusten och mellanlanda i Memphis.

Den generösa semestern i Sverige möjliggör att man kan stanna riktigt länge.

Jag hoppas min jet lag är mild för nu drar allt igång med rivstart. Projekt och möten stannar inte upp.

Vore härligt att ses på Fotografiska nästa gång!

Kramar

Blog of Ice said...

This is very nice, but do you only have a map of the US? My sister recently gave us one with the whole world and we need to do loads of traveling before we can say we have seen a representative part...

Annika said...

Kartor är underbara. Jag är som du, jag älskar dem!
OCH vad mkt ni sett i USA, och vad mkt mer ni HAR kvar att se!
Jag älskar också road-trips!
Älskar att åka bil, snacket flyter så bra i bilen, nya upptäckter etc.
Jag vill också se de stora nationalparkerna i väster. MÄKTIGT!!
Kramar!!

Desiree said...

Katarina, jag precis som du älskar kartor. Tycker att de är både dekorativa och underbara att kolla in. Alltid hittar man nya detaljer man inte lagt märke till innan. State klubben? Låter intressant. Får googla på det och kolla in vad det handlar om. Låter som något för oss.
Kram!

Lotta, ja den generösa semestern i Sverige är toppen. Man hinner med både det ena och andra så det är en fantastisk bonus att ha tillgång till den. Låter ambitöst att köra både bilande på båda kusterna med mellan landning i Memphis av paret du träffat. Då får man nog vara borta ett tag för att hinna med.
Ser fram emot att få träffa dig nästa gång i Stockholm.
Kram!

Blog of ice, no we do have a world map as well and even if we love travelling we have also realized that there is quite some you need to do before you can claim to have seen a representive part of each continent. But it is fun to add dots like these ones and get a general picture of what you have seen and what you have left.

Annika, jag minns att du nämde innan att ni skulle på road trip på västkusten innan Karolina börjar på collage och då kommer ni ha massvis att se fram emot. Jag blir faktiskt allt lite avis på att ni har det framför er. Det kommer bli en helt underbar road trip.
Kramar!

Millan said...

Ah nu har jag varit inne och last ikapp om er resa. Vilken helt otroligt underbar resa ni fick!! Precis sa bra och rolig som det lat som om den skulle bli. Att fa uppleva allt det ni gjrot maste vara fantastiskt!! Och det var inte daligt med pluppar pa kartan heller :-). Min varldskarta skulle se skral ut i jamforelse ;-). Men innebara en valdigt massa pluppar mellan sverige och england ...

Sa Hunger Games ar bra alltsa? jag har varit nyfiken pa den sen Annika skrev om den men inte varit saker pa om det ar min grej. Later lite laskig tycker jag ... Men jag kanske maste prova trots allt...!?

Nu maste jag springa ...

Kram!

Desiree said...

Millan, ah resan är jag så himla nöjd över. Helt lycklig. Känns som sagt som vi varit borta mycket längre än vad vi har med tanke på allt vi upplevt.
Du MÅSTE läsa Hungergames. Den ryckte tag i mig med en gång och jag kunde inte låta bli att sluka boken så nu ska jag beställa bok två och tre också och se filmen. Jag tänkte först att det kanske inte var något för mig men jag är så glad att jag läste första boken. Så himla bra!
Ha det gott.
Kram!

Saltistjejen said...

Ni har verkligen hunnit med stora delar av USA!! Så kukl! Själv känner jag att vi tyvärr nästan inte semestrat alls här trots att vi bott i landet i drygt 6 år!!! Men jag tror det blir annorlunda för oss som inte har bil. Att hyra bil är ett så mycket större projekt och kostar pengar så det blir inte riktigt av. Sedan efter att vi fick Ella så blir resandet lite mer krångligt och v har inte alls prioriterat att resa här då utan att ta oss hem till Sverige med henne. Något som ibland kan kännas lite tråkigt också. Inte att få se familj och vänner såklart, men att aldrig riktigt ha tid eller råd att få en riktig semester här bara vi. Senaste gången det skedde var nog i december 2009 då vi fick en långhelg i Miami. All annan semester har vi tillbringat i Sverige. Helt klart en av baksidorna med att vara utlandssvensk (om man inte är snorrik eller så....) ;-)
Er senaste resa verkar varit otroligt lyckad och det måste vara så roligt och lite spännande för er att komma tillbaka hit till USA sedan ni lämnade landet. Så mycket som är sig likt, och annat som är annorlunda (beroende att ni reste till olika ställen än just Alabama där ni bodde).
KRAM!!

Anne said...

Bara vår tjej blivit lite större om några år och vi har lite mer frihet och inte så bundna så hoppas jag att vi ska kunna bjuda in er hit och visa er lite av Pacific Northwest :)
Älskar annars er variant att ha pluppar på en karta. Som jag vet du skrivit förut, kartor i sig är underbara (håller helt med!) och att bara studera, titta och förlora sig i kartor är ju faktiskt ett nöje...
Kul du nämnde just Wyoming, ett av mina önskemål också. Just nu körs det ganska mycket turistreklam på tv, antar det är den tiden på året då folk börjar fundera vad de ska göra inkommande sommar så inspirerande med reklam. Just Wyoming, dess skönt och natur lockar helt klart.
Min grannes mamma bor i Montana och efter att ha sett bider därifrån och hört henne prata mycket om Montana har jag faktiskt blivit lite sugen även på den delstaten.
Sen var det en Martins kollega som prisade Alaska, så varför inte...det skulle nog vara en upplevelse det också.
South Dakota nämnde du också, nu blev jag nyfiken, finns det nån nationalpark där? Kommer inte på nån på rak arm.
Hur är det med Asien? Nåt som lockar er? Eller Australien, New Zeeland?
Asien i form av Japan lockar mycket. På Martins jobb finns det massor med asiater från olika länder och när vi frågat "om man bara ska och kan åka till ETT land i Asien, vilket ska man då välja". Det är många som sagt Japan (ingen kommer dock därifrån), att Japan är otroligt häftigt. Så det lockar mig. Australien också...
Sen vill jag till NYC och DC, överhuvudtaget östkusten som egentligen är delar av USA jag sett lite av.
Men du, nu fick du igång mig. Finns ju hur mycket som helst.
Sen har vi ju härliga Europa också!!!! Allt där.
De resorna ni gjorde i Europa förra året är nåt jag också skulle vilja.
Apropå resor nu, finns det redan planer (om än inget konkret, men kanske i huvudet....) för sommaren och kommande semestrar????
KRAM

Liz said...

Hej Desiree,
vilken harlig syn och vilken bra ide och harlig konst att ha hangande pa vaggen, for det antar jag att ni har. Passa pa att resa massor nu, nar ni har/om ni har tankt att skaffa barn, blir resandet mycket mer begransat...
Jag har inte hunnit kommentera allt pa dina senaste inlagg fran er resa, men jag laser ifatt och det ar sa kul att ni just var i San Diego, nar vi ocksa precis varit dar..fint och underbar natur och vilka strander...
Laste att ni latt kunnat bosatta er dar, vi kommer fohoppningsvis att kunna gora det om min man blir stationerad pa basen dar efter Yuma, aterstar att se. Men det jag sett hittills gillar jag - mycket!
Kram sa lange!

Desiree said...

Saltis, jag känner så väl igen det där dilemmat med att antigen resa hem till Sverige eller få egen semster i USA. Man vill ju gärna hinna med båda eller lite av varje men det blir extra svårt då man har så lite semester i USA. Vi hade ju bil som du säger och passade på att resa runt i USA då det var helgdagar och långhelger där för det mesta. Jag är glad att vi såg till att se en del av det landet också medan vi bodde där. Det finns ju massor kvar att se. Det är roligt att jämföra hur olika delar av USA skiljer sig och på vilka punkter de är lika.
Kram!

Anne, jag skulle väldigt gärna se Pacific north west. Det finns ju massor med väldigt vacker natur i både Oregon och Washington state. Flera nationalparker här. Montana skulle jag mycket gärna se också. Sedan har vi hela östkusten kvar. Skulle gärna flyga till Washington D.C och sedan bila upp hela vägen till Maine.
Japan skulle jag någon dag väldigt gärna åka till. Det ter sig så annorlunda och exoiskt mot något ställe man någonsin varit på. Australien och Nya Zeeland lika så. Det är väl den otroligt låååånga flygresan till just Nya Zeeland och Australien som tar emot lite. Som du säger finns mycket härligt kvar i Europa också. Hi hi man behöver helt enkelt mycket mer både tid och pengar till resande ;-)
Kram!

Liz, tack så mycket. Kikade in på din blogg häromdagen och såg dina underbara bilder från San Diego och Sea World. Kul att ni fick see och uppleva detta. Om ni får chansen att bo i San Diego skulle jag inte tveka en sekund.
Kram!

Meg@SomethingSwedish said...

How wonderful, now that I live in Sweden I think about how easy and nice it will be to see other countries. I guess I never considered going to other States so interesting until recently as well, each one is very different, almost like its own country with its own culture. I wish I had traveled within the U.S when I was there, maybe some day.