Sunday, April 15, 2012

Deppig start men gott slut på helgen

 Ni anar inte chocken då jag vaknade på lördag morgon och såg detta när jag kikade ut. Speciellt inte då det var mindre sedan en vecka då man lämnat det soliga och underbara San Diego. Även om alla rycker på axlarna och säger, typiskt april väder så kändes det rätt deppigt denna lördag morgon. Jag vill ju ha vår och sol nu och inte någon vinter tillbaka. Som tur var så bjöd söndagen på betydligt bättre vårväder.


 Jag kröp ner i sägen igen då jag tittat och bestämde mig för att iallafall tillfälligt gå i ide.


 Skulle det vara snö och rusk ute bestämde jag mig för att ta in lite tropisk bris i mitt hem genom att laga Amerikanska pankakor med just lite tropisk fruktsallad med ananas, passionfrukt och kokos. Blev jättegott. Blev så himla sugen på pankakor med anans efter att ha läst om denna smarriga kombo hos Grrringo.


 Min vårlängtan tog inte slut efter frukosten så därför drog jag in lite mer vår inomhus genom att göra en jordgubbs och rabarberpaj.


Jag kom in i ett nytt projekt som jag har jobbat med ganska mycket under helgen. Härom natten kunde jag inte sova av någon anledning och gick därför upp en sväng och började bläddra i mina My Publisher böcker som jag gjort och fick åter lust att skapa en om våran California road trip. Sådana här projekt kan sluka mig helt och hållet när jag väl har kommit in i dem. Nu är boken nästan klar så det känns jättekul. Jag ska kolla igenom allt och lägga till lite text. Insåg att jag också har en som jag påbörjade om våran road trip till Texas och New Mexico som vi gjorde förra året som jag också skulle vilja göra klart. Tycker att det är väl värt att sammanställa resorna på det här sättet. Detta blir alltså något jag gärna fortsätter på under veckan när man får stunder över här och där.

Söndagen bjöd som sagt på betydligt bättre väder. Åh vad lycklig jag blev då solen lyste och blå himmel strålade vackert. Återigen fick jag hopp om våren. C och jag åkte under lördagen ut till mina föräldrar och åt en god middag där och söndag eftermiddag åkte vi först ut till Drottningholm en sväng och sedan åkte vi ett sponanbesök hos vänner vi inte träffat på länge. Det blev ett gott slut på en helg som inte startade något vidare.

Idag måndag skiner solen ute. Morgonen har varit kylig men vacker. C bytte däck på min cykel igår så idag var det premiär tur med sommardäcken på och det kändes riktigt bra.

8 comments:

Miss Marie said...

Idag har vi snöblandat regn här, usch! Hoppas det inte blir snö som ligger kvar iaf. Skönt att er helg blev bättre på slutet! :)

Desiree said...

MissMarie, jag tänkte på dig och önskade att det skulle vara bättre väder än vad det var nu när du var på väg till Sverige. Men nu känns det bättre igen då solen åter skiner.
Hoppas det är lite sol hos dig också.
Kram!

Charlie sa ... said...

Många kom av sig av snön - mina föräldrar hade ett vitt täcke utanför altanen. Helt rätt att ta in lite varmare och exotiska inslag till frukost och så en god paj på det. Här blev det jordgubbs- och persikopaj igår ;)

Skönt att söndagen bjöd på sol. Jag förstår om du blir uppslukad av bokprojektet. Det är roligt att fixa och planera bilder och speciellt för något så fint som en bok!

Kram

Annika said...

Ja, jag läste att ni fick mkt också...INTE KUL.
men, ja det är väl helt normalt väder hos er.
Trist ändå förstås.
Här ska vi få osedvanligt varmt idag, 30 grader.

KUL med bokprojektet. Jag ska också göra en bok från kryssningen via MP. Är det MP du använder dig av också? Eller har du upptäckt ngt svenskt förlag?
DE böckerna blir så fina. OCH det är så roligt att ha dem, men tid tar det!!
KRAMAR!!

Saltistjejen said...

Oj, ja jag blev också förvånad då jag såg många status på FB i helgen! Men jag vet ju att snö i april i Stockholm faktiskt är helt normalt och rätt vanligt också. Inte för inte kallas ju sådant här fram-o-tillbaka-väder för just "aprilväder". Men jag hoppas naturligtvis att ni ska få vårvärmen tillbaka snart!
Här är det galet varmt nu. Våren har försvunnit och nu idag är det sommar! Det ska bli nära 30 grader idag plus sol! Lite för mycket för min smak om man nu ska gnälla lite, men jag ska inte göra det eftersom jag vet att du längtar mycket efter värmen. Om jag kunde skulle jag mer än gärna skicka sisådär en 7-10 grader till er!
:-)
Kram!

Desiree said...

Lotta, mums, jordgubbs och persikopaj lät ju himla smarrigt. Nu är jag helt inne i att fixa klart denna boken. Blev ett riktigt kul projekt. Lite som att lägga ett pussel med att välja ut vilka bilder man ska ha med osv.
Kram!

Annika, jag förstår att du inte är direkt exalterad över att ha +30 grader redan nu. Det bästa vore om jag kunde skicka lite kall luft till dig och du lite varm luft till mig så skulle vi båda få helt lagom :-)

Yes det är fortfarande My Publisher som jag kör med. Har letat efter något bra svenskt förlag men jag har inte hittat något som motsvarar kvalité och pris hos My Publisher så jag kommer att fortsätta beställa därifrån. Klart du ska göra en bok från kryssningen. Det är jättekul att ha och att visa för andra. Har man alla kort på sin laptop blir det ju inte av att man bara bläddrar igenom gamla kort på samma sätt. Gillar att välja ut de bästa och göra en fin sammanfattning genom att just göra en bok.Du har ju massor med superfina foton att välja och vraka bland.
Kram!

Saltis, jo det är ju normalt med aprilväder som bjuder på lite snö. Men jag har fortfarande inte vant mig vid de låååånga vintrarna här i Sverige efter våra år i södern. Har egentligen aldrig varit en vinterälskare och har nu ännu svårare att acceptera vintern efter Alabama. Skulle tycka det vore toppen med helt snöfria vintrar i Stockholm och gärna vår som börjar redan i mars. Det har varit så kallt hittills att det känns som om man knappt hinner få vår innan det slår om till sommar i bästa fall. Skulle gärna vilja ha en lång skön vår. Ja som jag sa till Annika så skulle det vara toppen om ni på östkusten kunde skicka lite värme hit och jag kunde skicka lite kall luft så att ni får lite mer svalka och normala vårtemperaturer hos er. :-)
Kram!

Anne said...

Förstår chocken.... Som du säger, även om folk säger det är typiskt aprilväder och sånt man får räkna med så känns det inte mer kul för det. Speciellt inte då det är helg. Vi hade superfint väder hela helgen (våren har ju varit så sen här), idag regnar det och är trist. Men jag är glad helgen blev så fin, hellre regn en måndag.

Jag förstår vad du menar med att bli helt uppslukad, jag blir också helt fast då jag påbörjar ett fotoboksprojekt. Du måste nästan fota alla dina fotoböcker, omslagen/pärmarna. Jag blev nyfiken på hur många du har i dagsläget!
Jag håller själv på med en fotobok just nu om Stellas första år.

Ananas och pannkakor, intressant kombi. Äter oftast med bär, men ska testa ananas.

KRAM

Desiree said...

Anne, åh vad kul att du gör en fotobok om Stellas första år. Det är nog en bok ni kommer att ta fram med jämna mellanrum och ha mycket glädje över både du och Stella. Jag får fota omslagen på mina fotoböcker. Har för mig att jag gjort fyra stycken hittills. Det är kul att ha något sådant här projekt att ägna sig åt helhjärtat emellanåt.

Skönt att ni fick njuta av lite härligt vårväder. Det är lustigt att våren är så sen på västkusten men redan så varm och het på östkusten.
Kram!