Tuesday, April 17, 2012

Monterey Canning Company


När jag skrev om Monterey då vi var på resande fot skrev jag nog mest om akvariet där. Detta är en riktigt trevlig liten stad precis vid kusten för att vara en av Kaliforniens kända turist magneter. Det är Steinbecks "Cannery Row" som för alltid satte lilla Montrey på kartan. Boken är ju väldigt känd och handlar om folket som jobbade på sardinfabriken här. Steinbeck föddes ju själv i Monterey county under 20-talet och vann sedan nobelpriset i literatur 1962. Jag har läst delar av några av hans böcker i skolan men känner att jag kanske borde läsa mer efter våran road trip här i Kalifornien.

 
 Nog är han fortfarande den stora litterära figuren i stan även idag som ni ser.Monterey har all anledning att vara stolta över sin författar fader.


 På akvariet fanns en avdelning där man kunde få en inblick i hur sardin industrin tagit fart i staden och här fanns en utställning om hur arbetet gick till i fabriken. Jag har nog aldrig riktigt funderat på hur sardiner hamnar i sina burkar innan jag gick här och kollade in denna utställning. Bland annat lärde jag mig att sardinerna i sina plåtaskar genomgår två huvudsteg. Först ska de förkokas med öppet lock och sedan försluts burkarna och tyckkokas förslutna. Det var enorma mängder sardiner som fiskades upp här i Monterey och togs hand om.


Men allra finast och roligast var ju förstås de levande organsimerna från havets djup som bodde här. Sjöstjärnorna i alla dess olika färger och storlekar blev några av mina favoriter. Så söta och fina.


 De har en öppen avdelning där man kan få plocka upp olika havsdjur eller bara smeka dem lite försiktigt med pekfingret. Anställda på akvariet står och svarar på alla möjliga frågor och berättar gärna intressanta detaljer som man gärna tar del av. Här klämde jag mig in bland barnen och stod här rätt länge och kollade och kände på en och annan sjöstjärna. Några hade skrovlig yta medan andra hade en helt slät och nästan lite slemmig yta. 

Akvariet är helt underbart och passar både stora som små. Jag tror alla har lika kul här. Man tar fram sin nyfikna och barnsliga sida som här då jag fick posera som den lilla sjöjungfrun i den gigantiska blå snäckan. Kanske var den nog i första hand tänkt för barnen men jag tyckte ju att den passade mig perfekt ;-)

Jag hittade även lite andra foton som C tagit under road trippen. Här uppe i nordligaste Kalifornien i Red Wood National Park

 Oj vad liten jag är mellan dessa båda jättar.


Här står jag inne i fotens stamm på ett av träden som urholkats förmodligen av en brand en gång i tiden. Så otroligt häftigt och coolt att dessa träd kan bli så här jättelika. Man känner sig som sagt som en mycket liten myra på marken. Ett nytt och mycket intressant perspektiv vad gäller både storlek och tid väcker återigen nyfikenhet och förundran.

Sedan avslutar jag med ett kort som C tog på mig i San Diego som jag tycker blev riktigt bra med beachen och havet som bakgrund.




Dagens temperatur då jag cyklade till jobbet idag var 0 grader. Lite dimma vilade över stan och kanalen också. Fick lite San Francisco vibbar.  

12 comments:

Katarina said...

Åh, fina Monterey! Vad spännande att få besöka denna konservationsfabrik. Ni har verkligen besökt många häftiga och fina ställen. Vilka vackra stora bamse träd! Usch, säger jag samtidigt, jag tänker på alla de oväder som drar över USA och ett stort jätteträd bryts sönder när det är folk omkring..

Vad roligt att du bjuder på fina bilder på dig själv. Du är jättefin på den sisita bilden!

Kram

Millan said...

Det later som om ni fick en himla fin helg trots det kassa vadret i lordags. Jag kande likadant nar det vrakte ner sno i goteborg pa langfredagen. Bara nagra veckor tidigare hade vi ju suttit ute och fikat i kortarmat ... Men som sagt, nagon gang maste det ju sluta snoa och varen ta vid?!

Harliga foton i det har inlagget ocksa. Det akvariet hade mina barn alskat tror jag!

Kram

Annika said...

Vad roligt att se så många foton av dig!!
Du är så snygg och söt på bilderna!
Härlig plats. OCH vilket akvarium. DET hade jag gillat.
Ja, klart de är stolta över sin Steinbeck i Monterey!
DE där träden är ju bara för MÄKTIGA!!!
Otroligt hur de kan växa!
jag längtar tills vår road trip till CA!!
Kram!!

Desiree said...

Katarina, ja Monterey är verkligen en pärla. Mycket fint och charmigt. Det är tur att dessa jätteträd växer på så få ställen och där de växer så bor det ju inte många då området kring utgörs av nationalparker och man kanske inte skulle vara ute och gå bland träden om det stormade rejält. Tack så mycket, gillar sista bilden.
Kram!

Millan, håller verkligen med dig. Nu är man ju så less på snö och kyla. Man vill ha lite värme, lite vår med mycket blommor, kunna njuta av att sitta vid en uteservering utan att frysa. Vi får allt hejja på våren lite eller hur så att den kommer igång :-)
Kram!

Annika, tack vännen du är så snäll. Men sista kortet tycker jag c fick till. Det är inte så ofta man känner sig helt nöjd med bilder på sig själv men denna gillar jag. Avis att du har CA road trippen framför dig ännu. Ni har verkligen något att både se fram emot och att längta efter.
Kramar!

Saltistjejen said...

Jag har heller aldrig funderat över hur sardiner egentligen konserveras. Det är alltid intressant när man får veta mer om hur saker och ting blir som de "är och ser ut i affären" tycker jag.
:-)
Akvariet verkar super och jag gillar verkligen de där små "bassängerna" där man kan se och känna på sjöstjärnor etc!!
Härligt med SF-känsla i Stockholm också. Nu hoppas jag snart att vårvärmen kommer till er också!
Kram!!

Liz said...

Passande bilder i detta inlagg till vad som hander hemma hos oss just nu. Barnen ater frukost och tittar pa Ariel, och vad ser jag har hos dig, du som Ariel i snackskalet!! :) Jattefin!

Den sista bilden ar verkligen jattefin, kul att se lite mer hur du ser ut, ser lika trevlig och mysig ut som jag trodde att du skulle gora! Annars har jag ju bara sett nagot foto har och dar men inte sa close up!

Det ar inte ofta man sjalv tycker att man blir bra pa bild, iallafall ar det sa hos mig, sa ofta far man bjuda pa ett par bilder anda, pga slakt och vanner...men da man sjalv oftast ar bakom kameran sa blir det inte manga bilder. Iallafall blir det sa for mig..Men du blir ju jattebra pa bild och den sista var jattevacker och fint ljus i!

Kram!

Suzesan said...

Intressant. Bra ni gör saker som jag aldrig skulle komma på så det blir som ett äventyr för mig med. Snygg du är. Sista bilden är väldigt fin och jag gillade den som sjöjungfru. Passade dig som "i ett snäckskal"

Haha varför ska barnen ha monopol på allt roligt. Go for it.


När jag var liten samlade jag på små söta sjöstjärnor. De pluppsmå man kan hitta här på Västkusten.

Mysiga.

De gigantiska träden är så HÄRLIGA. Ofattabrt att det finns så gamla och så stora. TÄNK OM TRÄD kunde prata. Berätta sin historia.

Hihihi.


Kram
/Susanne

Anne said...

Allra först, du är verkligen jättefin på sista bilden. Det fotot tycker jag du ska spara och ha lättillgängligt ifalla du behöver nya personbilder för nån presentation på jobbet eller i nåt sammanhang bara behöver en bild på dig själv att bifoga. Du ser så otroligt fin ut på bilden och bakgrunden, ljuset lyfter ju bilden ytterligare ett snäpp. Verkligen en superfin bild på dig, du har så fin utstrålning tycker jag.
Gillar akvarium som är sådär interaktiva, tyckte också om det i Monterey. Hehe, som du säger, barnet i oss alla kommer fram och även vi vuxna trivs.
Torsdag när du läser det här, nästan helg. Jippie!!!

Charlie sa ... said...

Ja, du är fantastisk fin på sista bilden. Den är underbar! Allt är bra med bilden, kudos till C!

Vilket härligt akvarium. Roligt att du visade lite mer bilder.

Stor kram

Desiree said...

Saltis, hi hi ja det finns så mycket man aldrig funderar på som hur sardiner tillverkas och hamnar i sina burkar och rätt intressant när man kan få reda på sådant här kuriosa :-)
Nästan alla akvarier är fina ställen. De finns ett kanon akvarium i TN i Chattanooga som är hur bra och pedagogiskt som helst som jag också tycker mycket om.
Kram!

Liz, tack så mycket :-)
Jag håller med dig angående bilder på sig själv. Det är inte så ofta man är nöjd. Denna bilden tror jag C tog när jag var ute och gick på stranden och han liksom ropade på mig så att jag bara vände mig om men inte var beredd på att han skulle ta bilden. Ja this is me :-)
Kramis!

Suzesan, jag tror vi alla kommer på olika saker vilket gör bloggens värld så bra och intressant. Att man lär sig mycket genom andras bloggar och även får upp ögonen för sådant som man själv inte skulle tänkt på. Jag har fått så mycket inspiration och tips från er andra som verkligen har varit bra. Åh sammlade du på små söta sjöstjärnor alltså, wow vad kul och coolt.
Kram !

Anne, tack så mycket vännen. Ja det var en jättebra idé du kom med att spara bilden så att jag kan ha den även i andra sammanhang som på jobbet. Usch här på jobbet tog de bilder på oss när vi började och alla de bilderna har blivit jättekonstiga. De måste haft någon typ fish eye inställning eller konstigt objektiv på sin kamera för många ser ut som om de stod framför någon konstig spegel på lustigahuset. Då är det ju mycket bättre om man har någon bra bild själv.
Kramar!

Lotta, tack så mycket :-)
Kram!

anna of sweden said...

Oj, så många fina bilder. Vilken resa!

Och du, sista bilden på dig är otroligt bra. Sedan gillar jag ju sjöjungfrubilden också. :)

Charlotta said...

Monterey! Har älskat namnet sedan jag var yngre och lyssnade på Frank Sinatra. Ååååh. Tyvärr kommer vi inte dit på vår resa, men kanske nästa gång!

Vilken UNDERBAR bild på dig! SUPERFIN!