Thursday, May 12, 2011

Vitsippor

Idag har det faktiskt varit fortsatt fint och varmt. Men under eftermiddagen har det börjat torna upp mörka moln på himlen. Kanske blir det åska? Verkar svårt att spå väderet för jag tycker prognosen ändras för närmaste dagarna för var dag som går. Jag tog några fina bilder på vitsippor här för någon helg sedan då vi var ute i Tyresta nationalpark på Tyresö. Det var väldigt vackert här ute. Vitsippor är något jag har längtat efter. Det var länge sedan jag fick uppleva dem då vi inte varit hemma under våren då de blommar någon gång under de senaste fyra åren. Men nu i år har jag fått njuta av dessa söta små vita blommor.

Vi visste inte att det fanns en nationalpark här ute. Det var som sagt väldigt vackert så det lär bli fler besök här. Det tog inte speciellt lång tid att köra hit för oss heller.


Några små väldigt omogna blåbär hittade jag också. Hoppas det blir ett bra bär år i sommar.
Så vackert med stora områden som täcks av just vitsippor. Det gäller att passa på att njuta av våren för den känns väldigt kort här i Sverige. Det är nästan så att det övergår från vinter till sommar ganska direkt. Våran häck kring altanen har slagit ut helt nu och det är riktigt grönt.

Idag har det varit ganska stressigt på jobbet men dagen har ändå slutat bra. C har bokat in lite semster till oss i sommar. Det blir mot La France vi styr kosan i augusti. Ska bli underbart. Det ska ätas gott och drickas gott och sedan har vi även hittat en fantastisk canyon att besöka eftersom vi är facinerade av stenformationer i naturen.

Även om dagen har varit stressig på jobbet så har den iallfall fått ett riktigt bra avslut. C har bokat in lite semester till oss. Det blir mot La France vi styr kosan i augusti. Det ska både ätas gott och drickas gott och sedan har vi även hittat en vacker canyon att besöka. Vi är ju facinerade av stenformationer så när vi såg bilder från denna så ville vi dit. Vi flyger till Nice och kommer där att hyra bil och åka runt på egen hand. Ska bli underbart.

Imorgon ska vi träffa kompisar från Alabama som just nu är i Stockholm. E är från Sverige och hans fru som vars namn också börjar på E är amerikanska. Det ska bli jättekul att ses igen.

5 comments:

Skruttplutt said...

Vad roligt med Alabamians i Sverige! Vilken perfekt tid att vara i Sverige nu! Åter igen, så vackra foton!

Saltistjejen said...

Fint! Jag älskar vitsippor. Det saknar jag här borta.
Tyresta är underbart tycker jag. Kände ni alltså inte alls till den Nationalparken. Det var ju här det var en enorm skogsbrand i slutet av 1990-talet. Det stod rätt mycket om det i tidningarna då. En av mina bästa vänner från universitetstiden kom hit för att inspektera. Hennes doktorandprojekt handlade nämligen om just skogsbränder och hur marken förändras vid brand.
Kul med era Alabamakompisar!!!!
Kram!

Anne said...

Tyresta nationalpark har jag aldrig besökt, men verkar ju helt klart vara en pärla, dit ska ni helt klart åka fler gånger. Precis som Saltis nämner det här med skogsbranden, det är nog det enda jag förknippar med parken. Aldrig varit där som sagt men minns skriverierna om branden. Vitsippor, markerna fulla av vitsippor och den vårkänslan och upplevelsen kan jag sakna. Oj förresten har ni haft så varmt som 25, det är ju inte alltid det ens blir så varmt mitt på sommaren... Njut!!! Nice förresten med inbokad Frankrikeresa i sommar. Låter som ett bra upplägg med flyg till Nice och hyrbil. Skulle gärna själv se mer av just Frankrike. Kram

Desiree said...

Linnea, ja ska bli kul att ses igen. Det är Erik och Elizabeth som är här.
Kram!

Saltis, nej Tyresta var nytt för oss men en underbar upptäckt. Det kommer bli fler besök där som sagt. Det är först nu när vi bor söder om stan som vi faktiskt börjat utforska dessa delar mycket mer än tidigare. Fast det är ju dumt att man väntat så länge på att hitta dessa fina smultronställe.
Kram!

Anne, ja det har varit riktigt skönt nu med dessa temperaturer. Äntligen. Helt lagom. För min del skulle det vara perfekt om det här höll i sig i flera månader. Jag bara hoppas på att detta inte blir alla fina dagar som kom nu och att resten av sommaren inte blir nåt vidare. Men man får vara optimitisk och hoppas på att det blir mer av det fina vädret.
Det ska bli jättekul att åka till Frankrike och bila runt där en del. Nu får man passa på då man bor på den Europeiska kontinenten att också åka runt här. Det finns ju mycket vackert att se.
Kram!

Petchie75 said...

Vitsippor är så fina! Du kanske kommer ihåg att jag hittade vitsippor i en trädgård förra våren när vi besökte olika husvisningar. Tänk att ha vitsippor hemma, det hade varit mysigt! Men nu blev det ju inte det huset och inte något annat heller... O sitter här bredvid och titta på husannonser non-stop ;-) Får se om det blir något annars HYR jag en större lägenhet nästa månad!
Kul med Frankrike i sommar, var i det stora landet ska ni?
Kram