Thursday, May 19, 2011

Fredagstema - Gott just nu

Redan fredag och dags för nytt fredagstema. Jag antar att denna veckan har gått extra snabbt för mig som var hemma och kurerade mig från förkylning i måndags. Det mesta av förkylningen är borta nu. Känner mig kanske lite tröttare men annars nästintill helt återställd.

Temat för idag är " Gott just nu". So here goes:


Jag tycker att grillat är gott just nu. Nog känner man att det ligger sommar i luften här i Stockholm och att det därmed är grillsäsong. Det kommer nya grilltips i varje tidning och bland reklam man får hem. Grillade majskolvar är gott.

Det mesta man sätter på grillen är faktiskt väldigt gott. Vi grillar allt möjligt, både fisk, fågel och kött.
Bild från nätet.


Sparris är gott. Nu är det verkligen sparristider. Stekt eller grillad med lite hyvlad parmesan på är nog min favorit.

Bild från nätet.

Färskpotatisen börjar komma nu och finns att köpa. Det är otroligt gott. Det var något man aldrig kunde köpa eller få tag på i Alabama. Idag ska vi faktiskt njuta just av färskpotatis och sill till middag. Mer svenskt än så kan det ju knappas bli.

Underbart med helg. Vädret fortsätter att vara instabilt. Det är solsken varvat med regnskurar och temperaturen ligger parkerad mellan 15 och 20 grader. Det är iallfall ok temperatur och mellan regnskurarna är det riktigt vackert. Grönt blir det av regnet.

Ha en underbar helg.

14 comments:

Nilla said...

Vilka härliga bilder. Det ser verkligen gott ut! Man blir ju sugen på att grilla i helgen :-)

olgakatt said...

Måste ta en tur till affären och se om dom har svensk färskpotatis! Mina egna är nyss kupade och håller vädret i sig så har vi till midsommar!

Desiree said...

Nilla, tack så mycket. Man blir verkligen grillsugen och grilla ska vi ta och göra under helgen också . Nu har vi ju äntligen skaffat gasol till våran grill.
Ha en fin helg.

Olgakatt, jag såg förra veckan att det fanns men det var ganska dyrt fortfarande med den svenska färskpotatisen. Däremot hade de färskpotatis från Turkiet har jag för mig som var billigare och den är säkert god den också.
Kram!

Grekland nu said...

Grillade majskolvar är inte dumt! och inte sparris heller...Sen är det lurt med färskpotatis: varför är den svenska så god och den grekiska inte ALLS god? Måste väl vara olika sorter, kan jag tro. Trevlig helg!

Saltistjejen said...

Jag saknar verkligen svensk färskpotatis. Sådan potatis finns ju inte här. Alls. Så trist för det är verkligen bland det godaste jag vet.
Och grilla är så gott!
Hoppas nu helgen blir fin!
Kramar!

Annika said...

Ja, grillar är verkligen tidens melodi!
Nästa helg är det Memorial Day så då får vi verkligen sparka igång säsongen!
Nej, färskpotatis finns INTE här!!! OCH det kan man sakna. Njut av den!
Ska äta den då jag kommer hem direkt från landet...
Ha en fin helg!!!
KRAM!!!

Katarina said...

Oh, vad du får en att längta hem! Med dessa fina och smarriga bilder, det är så man nästan kan förnimma grill doften också!

Kram och krya på dig!

Äventyret framtiden said...

Att äta grillat är alltid gott, sparris är vår, nypotatis midsommar fastän man naturligtvis kan få tag på utländsk potatis innan dess. Vi brukar börja med svensk/skånsk nypotatis innan vi får egen.
ha en fin helg!:)

Desiree said...

Grekland nu, jag vet inte varför den svenska potatisen anses mycket godare. Jag tror mycket väl att det bara kan vara en myt. Något som man gärna går på att svenska potatisar och jordgubbar skulle vara godare. Skulle kanske vara ganska interssant att göra ett blindtest och se om folk verkligen kunde känna skillnad på svenskt och icke-svenskt.
Kram!

Saltis, jag håller med dig. Vi letade också i Alabama efter färskpotatis men det fanns inte. Det känns väldigt svenskt eller europeiskt. Gott är det iallfall och jag har lääängtat. Förra året blev det ju ingen för oss för vi kom ju hem först i slutet på augusti så i år får vi frossa och njuta av färskpotatis.
Kramis!

Annika, ja memorial weekend är verkligen startskottet för sommaren och grillningen. Mmmm sanart får du sätta tänderna i färskpotatisen och din lär ju bli ännu godare som är hemodlad. Vilken delikatess.
Kramis!

Katarina, ja nu känner man grilldoft som ligger över villakvarternen och över Stockholm. Sommaren är härlig men ack så kort.
Kram!

Pettas, jag får prova mig fram vad gäller potatisen och se om jag känner skillnad. Ha en nice helg.
Kram!

Anne said...

Kan bara instämma, grillat är så otroligt gott och nåt man inte riktigt tröttnar på även om man grillat ofta. En fråga, förkokar du majskolvarna först eller lägger du direkt på grillen? KRAM!

Charlie sa ... said...

Grillat är supergott, såg ett program igår där dem grillade allt möjligt och det vattnades i munnen. Gott, gott med färskpotatis.

Ha en fin helg!

Kram!

Desiree said...

Anne, grillat är gott. Majskolvarna lägger jag direkt på med blasten kvar utan att förkoka. Har märkt att det blir godare och saftigare att behålla blasten på.
Kram!

Lotta, jag vet inte vad som gör färskpotatis så speciell men den är bara så otroligt god.
Kram!

Magdalena and Co in US said...

Mums! Härligt tema. Jag skriver mitt imorgon då det varit fullt upp idag och jag föredrar att läsa alla era "godast just nu" istället för att skriva eget. Grillat är sååå gott!!! Så det går alltså inte att få tag på färskpotatis a la svenne sort i USA? Eller var det bara i Alabama? Funderar på om det är värt att leta efter det här i Ohio. Roligt tema igen Desiree! Ha en fin fin helg! Ni har ju fuskigt nog bättre väder än vad vi har

Desiree said...

Magdalena, det är lungt, skriv du när du har fått en stund över. Jag hittade aldrig färskpotatis och det verkar som om flera andra inte heller hittat det av kommentarerna ovan men skulle vara kul om du försökt. Det går att hitta olika delikatess sorter som ser ut som svensk färskpotatis. De är goda men de är ändå inte som riktig svensk färskpotatis som har det där tunna skalet. Kolla gärna i Ohio och se om du hittar. Ha en fin helg. Ja här är det riktigt skönt väder idag.
KRam!