Sunday, May 8, 2011

Cykeltur

Nu är Stockholm rätt vackert. Stockholm är en vacker stad alltid men nu får den glänsa lite extra i vårsolen och prydas med lite grönska så visar den ju upp sin allra bästa och finste sida.


Jag tog mig en liten cykel tur för att njuta av den fina vädret. Så himla härligt och skönt att kunna cykla i bara t-shirt. Aaaah så himla nice! Äntligen! När jag kom upp på bron som man får passera för att ta sig över från Sjöstaden till Söder så var det broöppning. Som ni ser finns det både fotgängare, cyklister och gott om hurbullar som alltid i Stockholm. Känns inte som om Stockholmarna eller Svenskarna för den delen är folk som skulle ha problem med att röra sig för lite med tanke på alla man ser ofta som är ute och rör på sig.

Man får passa på att njuta nu när man bor så här nära vatten. Älskar att Stockholm är omgivet av vatten. Vi har ju kanalen som vi kan ser från våran altan. Känns alltid nice att se en segelbåt glida förbi.

Så fort solen visar sig så ser man också gott om folk som solar överallt. Jag förstår att folk är helt svältfödda på sol efter de långa vintrarna som finns här. När jag stod på bron och väntade på broöppningen så hörde jag två tjejer bakom mig som pratade om att åka och bada. Det är lustigt att blir det 15 till 20 grader så reagerar folk som om det vore värsta sommarhettan. Bada känns allt för kallt för. Luften för mig är för kall och vattet lär ju vara ännu kallare med tanke på att det snöade i måndags.

Men en picknick vid vattnet kan vara nice. Hela stan lever verkligen upp nu när solen kommer fram. Uteserveringarna är fulla med folk och det råder våryra. Det roliga är att man kan se folk gå klädda i lite vad som helst just nu. Det finns dem som fortfarande av ren slentrian har på sig tjocka kappan och sedan finns de de som bär minimala och tunna sommarkläder. Hela spektrat kan man se just nu.

Vid centralstationen ligger denna kartbutik. Den var tyvärr stängd så jag får gå dit någon annandag. Kartor är något som är kul. Jag saknar våran stora USA karta där vi satt upp röda små klistermärken på de platser vi besökt. Den finns någonstanns bland våra kartonger ute i Sollentuna och den får nog ligga där ett tag till för vi har ingen plats att sätta upp den på tyvärr.



Detta stråket vid gammla stan är riddarhuset är ett av mina favoritstråk att cykla förbi då jag åker till och från jobbet. Den fina intensiva vårgrönskan som råder på bladen just nu är bara sååå vacker.


Det är som sagt som om hela stan har vaknat upp och tinat efter en låååång vinter. Nu finns det folk överallt som tar alla chanser de kan att njuta av vårsolen. Jag tyckte att det var mycket folk här igår men ikväll när jag cyklade hem var det helt packat med folk här. Det märks att folk är helt svältfödda på sol och tar varje chans de får som om allt skulle ta slut imorgon (ja och det vet man ju aldrig i för sig hur sommaren blir).

Stockholm är vackert nu. Älskar när solen lyser på det klara blå vattnet. Värmen ska hålla i sig några dagar till iallafall. Så man får väl passa på att njuta.

10 comments:

Anne said...

Mmmmmmm, vilka ljuvliga bilder. Jag kan riktigt känna hur det känns, doftar och upplevs i Stockholm den här tiden på året då jag ser dina bilder. Fnissar lite åt det du säger om hur det går att se sommarklädda typer och som att vissa beter sig som det vore värsta högsommarhettan när det är 15 gradiga vårdagar... Det där är lustigt men det stämmer ju, så är det. Kanske det är lite så överallt, beroende på ens referensramar så är "varmt" och "somrigt" lite olika. Hade rätt nyligen en reparatör här hemma som skulle fixa frysen, han var från Las Vegas och vi småpratade lite väder då han grejade på. Vi kom in på det här med kläder och väder, han menade att enligt det han är van vid är säg 24 grader byxväder medan en annan inte från Las Vegas tycker det är shortsväder.

Skruttplutt said...

oooh jag blir helt sjuuuuk av hemlängtan!

Saltistjejen said...

Underbart med fin vår och försommar i Stockholm! Man tänker kanske inte så mycket på det när man bor där men staden ser så ren och prydlig ut!! :-) Härligt också att cykla i staden. Det saknar jag ju här som sagt. Många cyklar även här men jag vågar inte eftersom trafiken är helt galen.
Njut nu av allt vackert!
Kramar!

Desiree said...

Anne, ja det är interessant det där vad man anser som varmt och högsommarvärme. Här är ju 20 grader rena rama bikinivädret och badväder. Lustigt det där med att Las Vegas mannen tyckte det var småkyligt vid 24 grader men jag har full förståelse för att han tycker det.
Kraaam!

Linnea, det är ju fint just nu men vem vet hur länge det håller i sig. Här är man ju inte alls garanterad sommar så som i Bama. Men du får njuta av Sverige via dessa bilder så länge tills du kommer hit igen.
Kram!

Saltis, ja det är relativt rent och snyggt. De har just kommit med en ny lag som ger polisen möjlighet att bötfälla på plats i bland annat parker som blir hemskt nedskräpade efter sådana här dagar då folk har haft picknick och grillat. Cykla genom staden är härligt. Jag förstår dock att du inte cyklar i NY, det låter klokt att låta bli.
Kram!

Katarina said...

Åhhh, Desiree, vad sjuk jag blir nu, man får ju värsta hemlängtan, även om jag inte är Stockholmare!

Härligt att kunna cykla till jobbet, cykla runt i den vackra staden mmmm!

Tack för fina bilder!

Kram

Miss Marie said...

Vilka härliga bilder! Det får mig verkligen att vilja åka hem till Sverige. Längtar efter att få ta en lång cykeltur! :)

Annika said...

SOOOOOOOFT!!! TACK för att du lägger ut dina ljuvliga bilder från vårligt Sthlm. Vackraste staden i världen!!!
OMG vad fint det är!
Snart kommer jag!!! OOO vad KUL det ska bli!!
Vid den första bilden i inlägget ligger det där gelatostället jag skrivit om på mitt blogg. DU måste prova en glass där, Desiree!! Du kommer att älska den!!
OCH ja, folk är verkligen soltörstande! Komiskt det där med att snacka bad när det är 15 grader, skulle INTE tro det :-)
KRAM!!!

Desiree said...

Katarina, det är en speciell känsla att faktiskt cykla genom staden. Känns underbart och lyxigt att ha möjligheten att kunna cykla till och från jobbet. Kul att du gillade bilderna.
Kram!

Marie, ja det är otroligt fint nu.
Kramis!

Annika, jag tänkte nog att det kunde uppskattas med lite riktigt fina Stockholmsbilder. Ja snart är du här och då är det förhoppningsvis lika fint eller ännu finare. Du får hjälpa mig att hålla tummarna för att det blir en kanonfin sommar. Jag ska absolut se till att inte missa gelattostället. Promise.
Kraaam!

Millan said...

Harliga fina foton pa stockholm i vargronska! Det kanns verkligen som om det var pa tiden med ltie var dar hemma nu! Jag blir alltid sa sugen pa en resa till stockholm nar jag last hos dig. Kram

Sandra said...

Åh välkommen till Stockholm igen! Det är verkligen välkommet med upptinandet av staden. Gudars så vi frusit !