Wednesday, July 25, 2012

Sweet and Sunny


 Stålande vacker sommardag mitt i veckan.Kanske rent av årets varmaste sommardag. Njuter av varje tramptag på cykeln på väg till jobbet en sådan här vacker morgon. Det råder en speciell sommar stämning i stan just nu, ett sorts soft lugn.

Det är en speciell känsla på jobbet också. Otroligt lugnt. Ett helt annat sort lunk. Man är effektiv men får ändå en skön känsla av lugn och ro utan stress. Inga möten, inte många mail, inte många som drar i en eller att man blir avbruten av annat som måste tas hand om på studs.Hela stan andas ett rofyllt sommartempo.


Ute på Karlbergskanalen lyser solen på det blå blå vattnet och man ser några kajakpaddlare som är ute. Jag tog en kortare arbetsdag idag. Stack iväg på ett lunch träningspass på Kungsholmen. Hade sedan en klipptid inbokad på eftermiddagen.

 
 Bokade in en trevlig lunch på Oljebaren med två kollegor. Det är lite lustigt men Oljebaren är ett sådant där ställe som jag måste cyklat förbi tusen gånger men ändå hade jag inte lagt märke till att det fanns och låg precis här.

 Hit kan jag absolut tänka mig att gå igen.

Efter lunchen så hade jag min klippning inbokad. Det blev förutom klippning av topparna nya slingor. Jag hade inte klippt mig sedan någon gång i mars och inte slingat håret på ett år så det var verkligen dags nu. Kände mig som en helt ny människa då jag såg mig i spegeln då jag var klar. Håret känns alldeles lent och fint. Inga slitna toppar kvar och massor med fin lyster med de nya slingorna. Kände mig riktigt ompysslad hos min frisörska. En skön eftermiddag då man småpratar, bläddrar i magazin, får håret schamponerat. Hon burkar alltid avsluta med en skön hårbottens massage under några minuter medan balsamet får verka . Kände mig fin och ompysslad som sagt då jag gick därifrån.

 
 Då jag befann mig i de rätta krokarna av stan så bestämde jag mig för att fira denna sköna sommardag med lite glass. Bästa glassbaren i Stockholm enligt mig. Satt i solen och njöt av vareda liten sked av glass. 


 En kula Italiensk vanilj och en kula pistage. 



Det råder som sagt en speciell stämning i sommar Stockholm. Älskar hur stan sjuder av liv, sorl och skratt från alla uteserveringar. Man ser till att ta för sig av sommaren och ser till att njuta av härliga sommardagar som denna. C hade varit ute och cyklat med en av sina bästa vänner. De kom hem leriga men otroligt lyckliga. Vi gick till Jimmy's steak house i Hammarbysjöstad och åt middag tillsammans då de var tillbaka efter cykelturen. Nu är det verkligen nedräkning av sista dagarna i Hammarbysjöstad.

3 comments:

Charlie sa ... said...

Å, så njutningsfullt att läsa! Jag suger åt mig varje ord. Som jag sagt så ofta...älskar sommarstockholm och du beskriver det perfekt. Saknar den där stämningen på jobbet också. Här tycker amrisarna att det är sommarledigt när de tar en vecka.

Stor kram!

Desiree said...

Lotta, ja det är lite trist att amrisarna bara tar en enda vecka. Men å andra sidan märker jag också att jag delvis ändå blivit påverkad en del av den amerikanska kulturen. Kan tycka att det nästan tas för lång ledighet i sträck ibland för vissa som kombinerar semester med föräldrardagar. Många är ju borta på regelrätt sommarlov i två månader i sträck. Jag trivs bättre med att personligen dela upp min semester lite under året istället för att ta ut allt under några veckor på sommaren. Hoppas att konferansen är bra och trevlig.
Kram!

annebelle said...

Har du provat Stikki Nikkis gelato på Götgatan, nästan uppe vid Medborgarplatsen? Fantastiskt god glass! :)