Thursday, March 3, 2011

Happy Friday



Friday! Så nice :-) Känns helt underbart.Det är en vacker dag med solsken och ca en minusgrad. Det är fortfarande vintrigt men solsken gör mig ändå glad. Igår träffade jag Linnéa. Så kul! Vi tog en mysig fika ihop. Det blev mest te för oss båda för Linnéa stackaren var fortfarande öm i munnen efter den tandoperation hon genomgått. Jag köpte en macka men det blev inte många tuggor på den för vi hade så mycket att prata om :-)

Den fick jag äta då jag kommit hem istället. Jag fick denna stora och jättefina bukett med tulpaner från Linnéa. Hon är så himla gullig och snäll. Tack Linnéa, tulpanerna är sååå fina! Jag ser så fram emot att få träffas igen fast då blir det i Alabama inom kort.


Fredag betyder ju också nytt fredagstema. Det är dessutom ny månad så det är helt nya teman från Ewa denna gången. Dagens tema är följande: Vänner på besök och ni ska äta, något enkelt och gott som du gärna gör då.

Hmmm, ja man vill ju bjuda både på något gott som också är hyfsat enkelt att laga och något som gör att man också får tid att umgås med gästerna. Gärna något som går att förbereda ganska mycket. Därför göra jag gärna någon form av Lasagne. Det är något de flesta tycker om, det är något som går att variera och det går att förbereda ganska mycket. Dessutom är ett plus i kanten att det är en enda huvudrätt som förs i en och samma form. Man spar disk, den gräddar sig själv i ugnen. Jag har egentligen inget speciellt recept som jag följer utan det kan få bli vegetarisk variant ibland, ibland en klassisk med köttfärs och ibland har jag även gjort med lax eller kyckling. Ibland med tomatsås och andra gånger med klassisk bechamelsås. Gör jag en vegetarisk variant burkar jag ha ett lager med squash, ett lager med spenat och keso mixat, ett lager med kokta linser. När jag har gjort lasagne med kyckling har det förutom varit kyckling squash och tomatsås. Toppar brukar jag göra med riven ost och skivade tomater. Ibland använder jag färska plattor och ibland vanliga torra plattor.

Bild från nätet.

Men nu är det Friday och jag hoppas ni alla får en riktigt nice sådan. C kommer hem imorgon och de verkar ha haft det riktigt bra. Ätit en massa god italiensk pizza har de tydligen också gjort.

20 comments:

Anonymous said...

Ah vad skoj med bloggtraff! Det ar alltid lika roligt att traffa nagon i verkligheten som man lart kanna pa natet! Lite kul att ni dessutom kommer kunna traffas snart igen.
Tulpaner ja... underbart. Jag har ett gang gula tulpaner i koket nu och det far mig att kanna det som om varen ar pa vag!
Haller helt med om gratanger/lasagne ar bra bjudmat!

Ha en trevlig helg!!
Kram

Unknown said...

vilka underbara tulpaner! och vad kul att C kommer hem imorgon, hoppas att ni får en fin helg!

kram C

Desiree said...

Millan, ja det var himla kul att träffa Linnéa som just av alla ställen bor där vi precis har bott. Men bloggträffar är alltid kul och jag har hittills aldrig varit med om en misslyckad bloggträff. Jag hoppas vi får chansen att ses igen du och jag någon gång för vi hade ju en himla mysig fika också i Karlskrona den där sommardagen.
Kram och trevlig helg.

Charlotta, tack. Ha en mysig helg med massor av helggott.
Kram!

Taina said...

Vad gulligt att få en bukett tulpaner! Nu slipper du köpa egna idag, hihi.

Jag föredrar också en-form-mat. Medan Jonas gör alltid något som får köket att se ut som ett bombnedslag med alla byttor och grytor och slevar som krävs för hans meny. Suck.

Vad gott det låter med dina lasagnevarianter! Behöver nog variera mig där lite...

Hoppas ni får en fin helg med mycket sol!

KRAMAR!

Charlie sa ... said...

Blogger krånglar! Jag skrev några rader, men jag ser inte inlägget nu.

Fina tulpaner, smarrig lasagne, skönt med helg och att C är tillbaka snart var det jag vill säga!

Kram Lotta

Annika said...

Vad roligt med bloggträff, och vad synd att ni aldrig bodde i Bama samtidigt, men jag förstår att det känns som ett fönster mot Birmingham då du läser hennes blogg.
Lasagen är en jättebra rätt att bjuda på. Alla gillar den!
KUL att variera också!!
KRAMAR!!

Saltistjejen said...

Vad ROLIGT att bloggträffen blev så lyckad!!! :-)
Och du lasagne är alltid gott. jag gillar lasagne med spenat! Det är dessutom bra när man har barn för man kan "lura i dem" grönsaker på det viset.... haha!
Ha en riktigt fin helg nu! Kommer C hem i helgen???
KRAM!

Anonymous said...

men vad konstigt? Precis som Charlotte så försvann mi kommentar som jag postade i morse. Det jag ville säga var TACK för igår och trevlig helg!!

Anne said...

Lasagne är verkligen superbra bjudmat. Liknande bra bjudmat är att fylla såna där pastarör och gratinera med tomatsås och riven ost. Kanske du t.om. nämnt det nån gång förut...har lite svagt minne av det. Lasagne blir ju dessutom oftast godare när det värms upp än då det är nylagat direkt från ugnen.
Ha en riktigt trevlig helg och nu har jag äntligen mailat dig!

Eleonor i Nashville said...

Vad härligt att ni hade det kul tillsammans. Det finns liksom alltid så mycket att prata om när man har samma erfarenheter och intressen!

Det är så härligt nu när våren har kommit och körsbärsblommorna har kommit. Tråkigt nog så kommer dom ju falla av snart.
Du kommer ju få uppleva kungsträdgården i maj då det är så vackert med alla rosa fina blommor på träden!

På tal om vår. Idag är det ruskiga 3 grader och regn. *brrrr* Jag hade på mig min fleecetröja när jag var ute.

Lasagne är så himla gott, både vegetariskt och med köttfärs och väldigt bra bjudmat! Jag gillar att få lasagne när jag är på middag hos vänner!

Har du gjort tacopaj någon gång förresten? det är supergott!
Ha en trevlig kväll.
kram

Desiree said...

Taina, ha tänk att alla män är sådana att när de lagar mat ser köket ut som ett bombnedslag. Helt otroligt. Själv försöker man slippa dra fram tiotusen saker så att man slipper stå med en massa disk då gästerna kommer. Ja nu har jag Linneas fina bukett att njuta av denna veckan.
Kram!

Charlotte, sååå jobbigt när blogger strular och man har skrivt en massa så försvinen det bara. Tack och ha en trevlig helg på dig.
Kram!

Annika, ja lasagne känns som något som de flesta gillar. Italienskt av något slag brukar alltid vara populärt. Det var superkul att träffa Linnea och det ska bli så kul att snart ses igen.
Ha en riktigt skön helg vännen.
KRam!

Saltis, ha ha det är ju toppen att du kan lura i E grönsaker som spenat då de är gömda i rätten. Jag brukar blanda spenat med keso ofta och det blir en himla lyckad kombination just i lasagne. Ha en mysig helg.
KRam!

Linnéa, näää vad trist att också din kommentar försvann ut i cyberrymden. Hatar när det händer men som sagt tack så mycket både för träffen och för den otroligt fina buketten. :-)
Ha en fortsatt skön och underbar viselse här i Sverige. Du är sååå värd det!
KRam!

Anne, jag det är lätt att förbereda, något som de flesta gillar och precis som du säger så brukar den också bli bra då man värmer upp den på nytt eller stoppar i lunch lådan. Ha en riktigt skön helg och hoppas att allt är bra med dig. Ska kolla mailboxen efter ditt mail och svara.
KRamis!

Eleonor, ja ska bli underbart att få uppleva körbärsträden i Kungsträdgården. Oj har ni bara tre grader idag och regn. Det skiftar verkligen snabbt. Då har ni ungefär samma väder som här då. Idag började det så fint med solsken och sedan blev det regn. Men jag är glad så länge det är plusgrader och tö för nu vill jag få bort snön.
Jag har faktiskt aldrig gjort tacopaj men det låter gott. Brukra du köra med vanlig pajdeg och sedan fylla med köttfärs med tacokrydda? Lite majs och bönor skulle man också kunna röra ner i köttfärsen om man vill kanske då. Får googla på lite recept på tacopaj.
KRam och hoppas att ni får bättre väder i helgen.

Katarina said...

Va roligt och trevligt med en blogg träff. Jag förstår att du inte hann käka upp din macka, ni hade säkert jätte mycket att prata om. Det blir som att behålla kontakten med Alabama från ett annat håll. Blir det någon återresa inplanerad?

Vilka fina tulpaner du fick av henne! Vitt som är så vackert! Nu är du snart inte gräsänkling och C. har säkert massor att berätta när han kommer hem idag!

Ha en bra helg. Kram

Anne-Marie said...

Så roligt att bloggträffen blev så lyckad. Vad gulligt av Linnéa att ge dig så fina tulpaner. Lasagne är verkligen gott och rätt enkelt. Kul att du har varierat med så olika ingredienser. Skall komma ihåg det. Ha en fin helg! Kram!

Desiree said...

Katarina, ja precis det blir som att hålla kontakten med Albama fast från annat håll. Ja vi har en resa planerad. När vi åker på road trippen till Texas och New Mexico kommer vi att börja och avsluta med några dagar i Alabama. Vi sticker ju om en månad. Det ska bli skitkul att komma tillbaka.
Ha en bra helg, Kram!

Anne-Marie, tack, ha en fin helg du också.
KRam!

Katarina said...

Wow, Vad kul att komma tillbaka till Alabama och vad spännande med en ny roadtrip!

Det vore roligt om ni kom till min del av världen också någon gång!

Ha en fin helg!

✿Ewa said...

Vilka vackra tulpaner! Lasagen är jättegott! Med kyckling har jag aldrig gjort, det vore kul att prova. :)
Ha en skön helg med massor av sol!

Bejla said...

Ja, med en lasagne kan man nästan aldrig "gå fel". det är sällan att träffa någon som inte gillar det. Och som du säger; den kan varieras i det oändliga. Själv brukar jag göra en lasagne på lök, krossade tomater, spenat, bacon och ostsås. Farligt gott. ;-)

Petchie75 said...

Kul med bloggträff som dessutom gav dig tulpaner ;-) Jag har inte skaffat tulpaner på två veckor nu och det ser tomt ut på vår lilla köksbardel där det brukar ha stått en bukett med tulpaner varje vecka. Ska se om jag hinner komma iväg till söndagsöppna mataffären idag...
Lasagne är gott! Kommer du ihåg den grekiska lasagnen som Anna Fair and True publicerade som jag sedan "pimpade" - fetaost, färsk spenat i mängder och lammfärs... Sååå gott!
Kram

olgakatt said...

Just lasagne är jag inte så bra på att laga men desto bättre på att äta när nån annan gjort den! Oftast jättegott. Jobbets matsal hade ofta en vegetarisk variant som är urgod!

Anna, Fair and True said...

Visst är lasagne en så god och samtidigt så praktisk rätt! Jag brukar också variera innehållet en del.