Thursday, March 10, 2011

Fredagstema - Längtan


Fredagstema från Ewa som kort och gott lyder, Längtan. Längtan är en blandad känsla. Det är underbart att kunna längta efter saker, platser, personer men längtan skär i hjärtat ibland då den blir för stark. Det är en skör balansgång mellan behaglig längtan och intensiv stark längtan. Längtan hör ihop med saknad delvis.

Det finns mycket jag längtar efter. Jag längtar efter:

Våran road trip till USA nu i april

Jag längtar efter sol och vår

Jag längtar efter få komma tillbaka till Alabama och hälsa på och krama om vännerna där.

Jag längtar efter att få börja fotokursen.

Jag längtar efter att snön ska försvinna.

Jag längtar efter sköna sommardagar.



Fina, varma sommardagar då man kan gå barfota eller i tunna skor. Skir och vacker grönska.

Solmogna körbär som man kan plocka direkt från träden.



Jag är så lycklig över att vi får åka tillbaka till Södern och möta våren där i år. Se körbärsblommorna och magnoliorna blomma. Liksom The Redbud tree som är en av mina storfavoriter.
Vi får nog åka här som är en av mina favoritgator i Birmingham. Just här står träden tillräckligt tätt och har så pass stora kronor så de bildar en otroligt vacker lövtunnel. Den är som allra finast då det är vår och bladen nyutslagna. Det är något så speciellt med den där allra första skira vårgrönskan.

Nu är det iallafall fredag trots att det är snöblandat regn ute så känns det iallfall bra att det är fredag. Ikväll ska jag träffa mitt gammla tjejkompisgäng och vi ska gå ut och äta. Ska bli superkul för det var så länge sedan vi sågs. Jag har faktiskt inte träffat någon av dem sedan vi flyttade hem.

HAPPY FRIDAY!

14 comments:

Victoria said...

Vad kul att gå ut och träffa kompisar! Hoppas ni får en trevlig helg! Många kramar//Vic

Annika said...

BRA inlägg och VACKRA bilder.
Vet du, jag längtar så efter magnolia, körsbär och eastern redbud!!
Japp, längtan och saknad går ofta hand i hand. Helt rätt.
KUL med tjejträff!!! Jätteroligt!!
KRAMAR i massor!!!

Saltistjejen said...

Så underbart att du kan längta till saker som ligger nära i tiden!!! DÅ känns ofta längtan bara positiv! Något att se fram emot. :-)
Jag tror ni kommer att få underbart på er USA-resa!!!! Och ni kommer njuta på ett annat vis nu när ni inte längre bor där. På gott och ont såklart.
Jag tror att som utlandssvensk så längtar man ständigt lite efter de platser och saker och personer man inte har i sin direkta närhet. Så även som "tillbakaflyttad".
Ha nu en skön helg!
KRAM!

Anne said...

Jag tror på det som Saltis säger, att som utlandssvensk (även som tillbakaflyttad sådan) så kanske man hela tiden längtar lite efter platser, personer och saker. Lite bitterljuvt på nåt sätt kanske. Det är också härligt att kunna längta till det "lilla", det är nåt jag gillar med dig Desiree. Att längta efter vårsolen, knoppande träd, en fin tulplanbukett osv. Det är så trist med människor som ytligt bara kan räkna upp hur de längtar efter diamantringar, dyra exklusiva grejer och annat materiellt. Ha en riktigt fin helg. KRAM

anna of sweden said...

Åh, vilka fantastiska bilder. Och vad roligt med en road trip att se fram emot.

Trevlig helg!

Katarina said...

Vilket fint tema och vad längtan kan vara positivt också, inte bara jobbigt trånande.

Så vackra bilder, jag vet ju att du är less på vintern så vår längtan ligger där.

Hoppas du hade en trevlig kväll med vännerna.

Kram

Desiree said...

Victoria, ja det var jättekul.
Kram!

Saltis, ja det ska bli underbart med våran resa. Jag längtar jättemycket och har längtat efter den sedan hösten då vi började prata om den. Visst är det nog så att man alltid kommer att längta efter saker man inte har och det är ju det som gör längtan på ont och gott.
Kram!

Anna, aboslut. Det är bitteljuvt på många sätt. Men det i sig känns också som en berikande upplevelse som jag inte heller skulle vilja vara utan. Många får ju aldrig uppleva detta då man bor på en plats, ett land. Jag tycker att det lilla är det som så många gånger spelar störst roll. Att ha många fina saker eller mycket pengar gör en nödvändigtvis inte lyckligare.
Kramis!

Anna, tack. Det känns så underbart att ha road tripen att se fram emot.
KRam!

Katarina, javisst kan längtan vara så mycket. Det kan vara vackert och det kan vara jobbigt. Det är den där balansgången.
Kram!

Unknown said...

en STOR TUMME UPP för det här inlägget! gud, vad jag längtar nu när jag ser de här bilderna.

hoppas att ni har en underbart helg!

Anonymous said...

Ja, längtan har nog lite av en "annan" innebörd för oss som bott/bor som vi gör. Själv har jag dock turen av att inte vara alltför hårt drabbad. Hoppas att er resa blir toppen och att våren snart kommer till Stockholm!

✿Ewa said...

Härligt inlägg om längtan och vackra bilder! Kul att ha er roadtrip att se fram emot. En längtan som kommer snart. :) The Redbud tree ser helt fantastiskt ut, det skulle jag vilja se.

Ha en skön lördagkväll!

Desiree said...

Charlotta, åh tack, vad kul att du gillade inlägget. Hoppas du också får en finfin helg.
Kram!

isflaket, ja så är det nog. Längtan är ju både vackert men svårt ibland.
Kram!

Ewa, tack för riktigt bra teman som du valt. Det har varit jättekul att skriva och hitta bilder.

Anonymous said...

Jag förstår att du längtar!
Härliga bilder!

Petchie75 said...

Mmm, många härliga saker att längta efter! Jag längtar också efter våra fina vänner i Puerto Rico men jag har ingen aning om när vi kommer att träffa dem igen :-(
Jag längtar efter att komma hem till Skåne igen i slutet på mars men mest längtar jag efter svensk sommar igen - om det nu blir en svensk sommar i år!? Beror ju lite på... Och så längtar jag på att tiden ska gå för tillfället så att det blir mer säkert... ja, du vet varför ;-)
Kram och trevlig söndag!

Anna, Fair and True said...

Vackra bilder som vanligt! Symboliserar din längtan väl.