Sunday, January 29, 2012

Lycklig

 Äntligen äntligen kom solen fram och visade sig så att man kunde få njuta av solskenet lite. Jag kände mig mycket piggare på söndagen och fick ett  riktigt lyckorus när jag vaknade och tittade ut genom fönstret. Jag och C såg till att skynda oss ut för att passa på att njuta och få en stor dos med sol. Det har varit gråväder så länge nu att man blir fullkomligt euforisk av sådana här dagar när de väl kommer. Finns inget bättre sätt att tanka sol på en strålande vacker vinterdag som denna som att gå en rejäl långpromenad. Det var precis det vi tog och gjorde. Återvände hem två timmar senare saliga av lycka med rosor på kinderna.


Det var inte bara vi som var ute och gick. Folk verkade ha gått man ur huse för att njuta av solskenet. Det var ganska kallt ute men gick man raskt så höll man sig varm.


 I en liten bäck hittade jag dessa coola och vackra iskristaller som hade bildats. Väldigt vackra.

 Det var en hel del folk ute på isarna. De flesta sjöar verkar ha frusit till nu så man ser folk som är ute och promenerar, folk som åker långfärdsskridskor (fast inte så många nu med tanke på att det kommit en del snö på sistone vilket gör det rätt svårt att åka skridskor just nu) och folk som är ute och åker längdskidor. Vi påbörjade våran promenad längst med Sicklasjön.


  Vi fortsatte sedan in i skogen en bit där C brukar cykla mountain bike. Här i skogen var det inte mycket folk och vi fick njuta av tystanden och solen.


 Här är sjön där vi åkte ländfärdsskridskor för två veckor sedan. Nu är det ganska mycket snö på ytan så folk åker längdskidor istället.

 Vi passerade det stora vackra gula huset som är Nacka Gård.

 Det är riktigt vackert här nere vid sjön som som sagt är helt igenfrusen nu. De som bor här har en strålande vacker utsikt att njuta av både sommar som vinter.


 Det finns också en hel del stora villor här vid strandkanten. Med detta guldläge så kan man ju bara ana vilka svindlande siffor det skulle kosta att köpa något här. 
Den här promenaden var verkligen så underbart härlig. Åh vilken lyckokänsla jag fylldes med av att få se och känns solen. Man kände hur man fylldes med glädje och kände sig rejält upp-piggad. Bortskämd med sol är man ju verkligen inte på dessa bredgrader. Natten har varit klar och rejält kall. För första gången imorse så såg man en stimma av ljus som nalkades redan innan jag hunnit fram till jobbet. Även hoppet om att ljuset sakta återvänder fyller mig av lycka.

10 comments:

Miss Marie said...

Vilken härlig promenad! Jag håller med, en solig vinterdag är det det bästa man kan göra! Hade ni med er picknick? Det måste man nästan när det är så här fint väder! :)

Taina said...

Underbart! Vi behöver verkligen ljus och det var något jag lade märke till när jag var i Göteborg att det var så mörkt. Mörkt när en drar till jobbet. Mörkt när du kommer hem. Suck.

Fina bilder du tagit och jag fattar att ni njöt av er promenad. Bo vid sjön måste ju vara en riktig höjdare. Men så är nog kostnaden för att bo där en höjdare också...

Kram på dig!

Katarina said...

Mitt tredje försök.. Mina kommentarer blir bara error när jag postar.. Hursomhelst,, fina bilder och lyckan går nästan att ta på,, jag tror du trivs bra i Sth. Kram..

Charlie sa ... said...

En strålande vacker dag!
Å så härligt.
Solen gör underverk, den piggar upp och ger energi.

Så vackert med snö, kristaller, frusna isar.

Ljuset är på väg nu, det är inte alltför långt kvar tills dagarna är så där sköna med tidigt morgonljus och sol över staden när du cycklar till arbetet.

Kram!

Linnéa i Colorado said...

Den sollyckan vet bara vi nordbor om. Det är den bästa känslan!

Kram

Desiree said...

Marie, vi hade tyvärr inte med oss picknick men det borde vi absolut ha med oss nästa gång. Lite varm choklad och lite goda mackor hade ju varit pricken över i:et.
Tack för tipset.
Kramis!

Taina, yeah tell me about it. Det här mörkret som har pågått sedan november tär verkligen på en vid det här laget. Men nu känns det som det börjar vända och hoppet börjar spira lite i en. Jag är så glad att vi bor nära naturen och vackra naturområden samt vattnet. Det gör otroligt mycket för trivseln.
Kram och hoppas att jetlaggen ger med sig snart.

Katarina, tack så mycket. Usch vad trist det är när kommentarerna försvinner så där. Hatar då det händer. Nog finns det mycket med Stockholm som jag gillar mycket.
Kram!

Lotta, ja det betyder så himla mycket att få njuta av en solig dag som denna. Idag har det varit klart och soligt också men då man är på jobbet så blir det ju inte samma sak då man inte kan komma ut och verkligen njuta av solen på samma sätt. Nu känner jag som sagt att hoppet kommer tillbaka och sakta börjar man nu märka att det ljusnar och går åt rätt håll :-)
Kram!

Linnea, ja precis. Du har helt rätt det är nog bara vi nordbor som blir så här galet lyckliga av lite sol.
Kram!

Annika said...

Vilken underbart fin prommis!!
En sådan där som det verkligen är upplyftande att ta.
Jag blir så glad av dina bilder med skidande människor, promenrande människor etc.
SÅ Sthlm i ett nötskal på vintern!
Sant är att det nog bara är vi nordbor som fattar den där sollängtan!
Här skiner ju solen så ofta iallafall så här saknar man den egentligen aldrig.
Kramar!!

Saltistjejen said...

Härligt! jag blir avundsjuk på er vackra vinter! Jag vill också ha vinter. Snö vitt vackert och lagom kyligt!! :-D
Älskar sådana där vinterpromenader då solen är framme och snön gnistrar vit!!!
Hoppas nu att det vackra vädret fortsätter hos er. Som du säger är det ju främst mörkret som är jobbigt under vintern i Sverige. Visst kyla och snö kan vara riktigt jobbigt i längden det med, men jag tror mörkret är det jag själv tyckte var värst. Men nu har det iallfall vänt!!! Härligt med morgonstrimmeljus! :-)
KRAM!

Charlotta said...

Ja, tänk vad lite sol kan göra! Jag längtar så efter våren nu, men tyvärr är det riktigt kallt och ruggigt i Göteborg just nu. Jag får helt enkelt hålla ut lite till!

Desiree said...

Annika, kunde nog tänka mig att du skulle gilla detta inlägg med mycket vinterkänsla. Nej i USA behövde man inte sakna solen alls på samma sätt. Även om det var vinter och kallt i perioder så var det ändå många klara och soliga dagar.
Kram!

Saltis, det var precis en sådan här solig och gnistrande vacker dag som man behövde efter en lång period med gråväder. Så underbart.
Kram!

Charlotta, jag känner precis som du att jag längtar efter våren nu men vi får hålla ut lite till. Nu börjar det som sagt ljusna tidigare och börjar märkas att det börjar bli ljusare och det gör stor skillnad.
Kram!