Friday, June 3, 2011

Sigtuna

Sigtuna är en fin och riktigt charmig äldre stad. Hade för mig att det låg längre bort från Stockholm än vad det gjorde. Men det tog ingen tid att åka hit. Vi plockade upp C´s föräldrar på sitt hotell strax utanför Arlanda. Middag blev det på Stadshotellet. En otroligt god och festlig middag som vi tackar C´s föräldrar för så mycket. Vi hade en fin kväll ihop. Det var en sådan där riktigt vacker försommarkväll. Ett underbart firande av bröllopsdagen. Innan middagen tog vi en promenad runt Sigtuna stad.


Det ligger ju vackert till vid Mälaren. Vi parkerade nere vid hamnen och strosade sedan runt i lungt mak.


Passerade denna söta lilla Biograf.




Älskar sådana här små fina städer. Den gammaldags telefonkiosken är ju bara så fin. Tycker det är vackert med alla fina små skyltar som finns upphängda utanför bagerier och fik i småstäder som Sigtuna.






Vi passerade det vackra Rådhuset och den gammla kyrkoruinen intill den nyare kyrkan som också var vacker.


Vi kom lite tidigt till Stadshotellet och tog oss ett glas i baren/foajeén först. De hade tydligen sitt egna öl som man kunde prova på och beställa vilket C gjorde. Han tyckte den var riktigt god. Utsikten från Stadshotellet över Mälaren var bara sååå vacker.



Till förrätt så beställde jag gravad lax med Kalixlöjrom och otroligt tunnt och fint skivade ättiksgurkor i små söta rullar. Allt var bara sååå gott som vi beställde. Väldigt vackert upplagt. En fröjd för både öga och gom.


Till huvudrätt valde jag en Gös med lite musslor, skummig sås, ärtskott, en grön ärtpuré och tillsammans med både gul och rödbettor. Mycket gott det också.

Efterrätten hann jag inte fota förräns jag visst hade mumsat i mig den. Det var en chokladkaka med en salt touch på karamellsåsen som var jättegod tillsammans med hemgjord kramellglass.

De bjöd också på ett smakprov på förrätt och efterrätt som kom in som extra bonus. Förrätten var en paté gjort på tupp med färska örter. Extra bonus efterrätten var en lite liten kula av en timjanglass som var himla god. Älskar när det kommer in lite spännade överraskningar som dessa.

En mycket vacker junikväll. Just nu är fantastiskt vackert i Sverige.

7 comments:

Charlie sa ... said...

Underbart!! Älskar Sigtuna. Vilken fin kväll och middag. Ni har verkligen superväder nu. Fick bilder fr vänner, några har dukat upp sommarlunch ute med syrener och liljekonvaljer på bordet, andra badar och äter jordgubbar på bryggan. Sommar!!

Ha en fin helg och kramar!!!

Annika said...

Det ser jattefint ut! Det paminner en del om Trosa - nasta gang far ni ta er ner soderut till varldens anda :).

Desiree said...

Lotta, ja nu är det sommar och så vackert som det bara kan bli. Låter helt underbart, de bilder dina vänner skickade till dig.
Kram!

Annika, tack. Ja Trosa är ju också himla charmigt. Det var länge sedan jag var där så jag skulle gärna åka dit en sväng. Tack för tipset.
Kram!

Magdalena and Co in US said...

Sigtuna är så fint och du har fångat känslan. Den där maten ser fantastisk ut. Mums! Kram

Saltistjejen said...

Ja Sigtuna är verkligen mysigt och idylliskt! påminner mycket om Trosa tycker jag. :-)
har dock endast varit i Sigtuna på vintern. Ett år åkte vi långfärdsskridskor dit ett par gånger när isarna var fina. En gång från Hässelby och en gång från lite mer norra förorter till Stockholm. Då var det otroligt gott med fika på ett av Sigtunas mysiga gamla kondis.
Njut nu!
KRAM!!!

Desiree said...

Magdalena, tack så mycket.
KRam!

Saltis, kan tänka mig att är fint att åka långfärdsskridskor hit. Det måste ju ändå varit en rätt rejäl tur. De gammla kondisarna är ju bara så fina.
Kram!

Annika said...

NU blir jag riktigt sjuk av längtan!!
OOOO vilka bilder!!
OCH vad mysigt!
Länge sen jag var i Sigtuna!
Det är ju tant brun, gröns och gredelins stad, och det märker man!
Maten ser helt suvve ut!!
ÅÅÅ!!!
KRAM!!