Sunday, June 5, 2011

Svenska Nationaldagen

Idag är det svenska nationaldagen. Tycker att firandet tagit lite mer fart senaste åren. Det är kul och positivt. I DN igår hade de frågat 40 personer varför de gillade Sverige. Det var kul att läsa svaren. DN kastade ut frågan om Sverige är:Världens bästa samhälle med oslagbar natur? Eller ett kallt land med mörker halva året och jantelag?

Både och skulle jag säga. Sverige är fantastiskt på många sätt men kylan och mörkret finner jag själv mycket påfrestande. Vad är gillar jag bäst med Sverige?

1. Naturen är fantastisk och just att den är så lätt tillgänglig betyder mycket.
2. Den svenska sommaren är bara så vacker (men ack så kort).
3.Allemansrätten känns unik och underbar.
4. Jag uppskattar friheten man har att kunna ta sig fram med så många olika valmöjligheter som bil, till fots, cykel eller komunalt.
5. Det är rent och snyggt.




Happy Swedish National Day to all of you Swedes in Sweden and around the world!
Lite roliga fakta som också stod i tidningen angående Vem är Svensson?

Svensson har gått ut ur gymnasiet och jobbar heltid.
Svensson är gift och bor i villa.
Svensson skattefifflar (typiska skattefifflaren är tydligen en medelålders svensk man som bor i radhus eller villa).
Svensson är tydligen vanligaste namnet om man ska boka hotellrum anonymt.
Svensson gillar kanelbullar allra helst.
Svensson är otimist och nöjd med kärlekslivet.
Svensson gör 1.2 utlandsresor per år.
Vintertid reser Svensson helst till: Thailand, Gran Canaria, eller Egypten.
Sommartid reser Svensson helst till: Turkiet, Spanien, Grekland eller Cypern.
Svensson har 2 till 3 barn.

Svensson är helt enkelt den breda medelklassen. För Svensson är tygghet och kontinuitet samt förutsägbarhet viktiga faktorer. Man gör saker gärna efter en given mall och gillar inte att sticka ut eller bryta ramarna. Lite kul fakta iallfall.

8 comments:

Annika said...

Grattis på nationaldagen, kompis!!
Hur firar du och C dagen?
Jag vet inte hur man firar nationaldagen alls och lade ut frågan på min blogg.
Men det är kul om det blir större och större!!
Håller absolut med dig på dina punkter med vad som är bäst med Sverige.
KUL det där med DN!! måste leta upp den artikeln på nätet!!
KRAM!!

Jenny said...

Jag håller nog med dig om precis allt som är bra med Sverige - utom punkten att det är rent! Jag slås ofta av, när vi är i Stockholm på sommaren, hur grisigt det kan vara i parker och öppna platser, och hur klottrigt det är i tunnelbanan/hissar/bussar etc. Riktigt riktigt tråkigt. Sedan säger dina bilder verkligen ALLT; hur underbart Stockholm är en vacker sommardag, finns inget bättre ställe i världen tror jag -Skulle möjligtvis vara Stockholms skärgård då :-)! Hemlängtan!! KRAM!

Charlie sa ... said...

Grattis på nationaldagen säger jag med!!

Jag ligger efter, har ju varit på road trip med begränsad internet....kommer just fr Cape Cod och vi sa att klimatet påminde om Sverige, varmt med ändå friskt och fräsch luft, man kan hitta "svala spots". Värme som fyller varenda vrå kan vara jobbigt efter ett tag. Att bara leta efter air condition är också lite påfrestande. Det var härligt att få en blandning av varmt och lite svalare.

Fina bilder och kul att läsa om the Svenssons. Skiljer nog inte så mycket från the Smith's, man kan byta kanelbullar och lite annat mot bbq, öl och resemålen :)

Ha en fin dag!!

Kram

Saltistjejen said...

Grattis!!!!!
Ja det är just försommaren som Sverige är som vackrast helt klart!
Njut!
Kramar!

Desiree said...

Annika, jag var också nyfiken på hur Svennarna firar nationaldagen här. Så jag och C begav oss av på en tur in till stan och kollade in. Det kommer ett inlägg om detta som jag ska fixa till nu.
Ha ha ja den artikeln var rolig. Det ska också finnas en bok som heter just Vem är Svensson och handlar om någon som gjort en grundlig undersökning om vem medelsvensson är.
Kram!

Jenny, ja jag inser att jag får ta tillbaka en del. I parkerna är det mycket nedskräpning. Jag hoppas att det kommer bli mycket bättre här framöver. Det introduceras en ny lag som ska börja gälla 1 juli där polisen får bötfälla direkt på plats då de ser någon som skräpar ner. Jag hoppas innerligt att den hjälper en del. Sedan är det skitigt i tunnelbanan också. Lite modifering där, rent på vissa håll och inte så rent på andra håll.
KRam!

Lotta, låter himla härligt med eran roadtrip. Skönt att få lite svalka och komma bort från värsta hettan och fukten. Ja det har jag inte tänkt på men kanske är det så att det inte är så stor skillnad mellan Smith och Svensson förutom lite detaljer.
Ser fram emot att få läsa om din roadtrip på bloggen din.
KRamis!

Saltis, tack. Ja nu är det strålande vackert. Jag suger i mig både värme och solsken som en liten disksvamp.
KRam!

charlotta said...

jag har firat nationaldagen med god utypisk svensk mat (nypotatis, gräddfil och gräslök...)och avslutat det hela med jordgubbar. mycket nöjd med firandet, med andra ord! :=)

Magdalena and Co in US said...

Roligt inlägg! Måste också leta upp artikeln. Svensson är nog också "lagom" Kram

Petchie75 said...

Vilken kul lista om Svensson! Vi kan väl sammanfatta att vi utlandssvenskar / fd utlandssvenskar inte är några typiska Svenssons ;-)