Monday, June 20, 2011

Summer Soltice

Tomorrow is summer solstice. The longest day of the year.It is always on June 21:st and midsummer is always on the first Friday following the summer solstice. This is so much nicer to celebrate comparing to the longest night of the year on December 21. The only good thing about the latter is that days after that start to slowly get longer. The only sad thing about summer solstice is that days are slowly getting shorter. But that is a depressing thought that I right now chose to push out of my mind and world.

Summer evenings in Stockholm it is common to see hot air balloons in the sky. I think it is really pretty. I have never ridden one. I would like to try even if I am kind of scared of heights.


Today I passed a vaccine clinic and got myself a shot against TBE (tick borne encephalitis). It is something I have been thinking about doing for quite a while and finally when I saw the sign outside the clinic on my way I decided to go ahead and get it done. Ticks are quite common in the country side and out in the archepelago. Better be safe than sorry. Even if you don´t necessarely would get TBE even if you would get a tick bite I still will gladly pay and get a vaccine in order not to have to worry about the whole thing. To get full immunity you need two shots. So I have to go back and get a next one in four weeks. Then I have to get a third one next spring. Usually I don´t feel much after taking a shot but this time my arm was kind of sore. At first I could not figure out why I had this sore feeling in my left arm but then I remembered the shot. Now the sore feeling is all gone. Our friends place in Öland is located beautifully with a walking distance to the ocean but they did have a lot of ticks in their yard. That is how I started thinking about the shot in the first place.

Today it has been raining on and off with sunshine in between. I managed to doge the showers and get home on my bike just after one shower and before the sky again opened up and it started pouring again.

7 comments:

Saltistjejen said...

Hoppas ni får uppehållsväder på Midsommarafton! Och i helgen. Bra att du tog TBE vaccin. Jag gjorde det nör jag bodde i Sverige men har inte fyllt på den sedan jag flyttade därifrån.
Kram!!

Charlie sa ... said...

Gillar luftballongerna!

Midsommar är speciellt...på något sätt startskottet på sommaren, så har det varit hos oss med besök, resor, ledigt. Fina bilder!!

kram

Anne-Marie said...

Jag minns att jag, när jag bodde i Sverige, alltid kände mig litet deppig när sommarsolståndet kom - då visste man att dagarna blev kortare igen. Men som du skriver, nu är ju den allra ljusaste tiden så man får inte fokusera på det. Typiskt Sverigeväder låter det som. Tänk, jag har aldrig varit på Öland. Det blir säkert mysigt och trevligt för er. Kramar!

Millan said...

Det ser sa fridfullt ut med luftballonger tycker jag. Bristol ar kant for sina luftballonger o har till och med en luftballongsfestival i Augusti med hundratals ballonger i luften samtidigt. Jag har alltid varit fascinerad och nar jag fyllde 30 fick jag en ballongfard av Ben i present. Jag alskade det! Det var precis sa lugt och harmoniskt som det ser ut. Och aven om jag itne heller ar sa bra med just hojder sa kandes det inte det minsta laskigt.

Ja.. midsommar ja... kanns lite konstigt att det ar midsommar eftersom det inte alls ar nagot sommarvader. Nu for tiden verkar det vara vanligare att vi far sno till jul en sol till midsommar...
Jag forsoker helt blockera alla tanker ap att kvallarna blir morkare igen!

Kram

Desiree said...

Saltis, jag hoppas också att det blir uppehålls väder under midsommar även om det kanske inte blir någon direkt värme. Man vill ju gärna kunna sitta utomhus. TBE känns bra att ha tagit med tanke på att det finns så mycket fästigar överallt.
Kram!

Lotta, ballongerna är så himla fina. När man ser dem så känner man verkligen att det är sommar. Man börjar känna redan nu att det är många som påbörjar semester och resor. Gillar den där sommarkänslan.
Kram!

Anne-Marie, ja lite deppigt känns det att det vänder nu. Inte kul alls men jag känner att jag inte vill börja sörja det nu. Nu är det sommar och då ska jag fokusera på det och allt annat som är bra för tillfället.
Kram!

Millan, ah vad kul att du provat på att åka luftballong. Nu blir jag sugen på att någongång göra det. Det lät ju underbart. Tankarna på att det blir mörkare igen tycker jag vill lägger åt sidan så länge.
Kram!

Annika said...

SÅ smart att du tog tbe-vaccinet. DET är så värt det.
Jag känner en person som ligger, mer eller mindre, som ett kolli efter en grav dust med fästingburen tbe. Han kommer aldrig att bli frisk igen. Det är så sanslöst sorgligt att det finns inte.
Fästingar skrämmer mig så brutalt mkt.
Midsommar ja, inte min favvishelg, men en vacker och fin sak är det ju att fira sommaren!!!
OCH de vita nätterna.
KRAM!!!

Petchie75 said...

Härliga bilder som vanligt! Ja, usch för fästingar och TBE. Av någon anledning finns det inte TBE i Skåne, vad jag har förstått, men fästingar vill man ju ändå inte få. Min mor fick en fästing i Danmark en gång och hennes ben svullnade upp efteråt, så jag tvingade henne till min doktor när hon besökte mig i Bryssel. Jag kommer inte ihåg vad han sa att det var - kan det ha varit borrelia?
Jag har bara haft en fästing en gång och det var efter en helg av vandring i italiensk-talande delen av Schweiz. Jag tyckte att det var ganska fascinerande att min spanska kollega som varit scout aldrig haft en fästing - för mig är fästingar något typiskt scout-igt, hi hi! Min syster var en gång på ett scoutläger i Blekinge och ALLA scouterna hade fått upp till 10-20 stycken!!
Hoppas att ni slipper fästingar på Öland!
KRAM!