Wednesday, January 26, 2011

I love tulips!

I just love tulips! I love that there are so many different kinds of them. You just can´t grow tired of them as there are so many different colors and shapes of the flowers. It seems like I am not the only one here in Sweden that loves them. Every year about 130 million tulips are sold here and there seems to be a steady increase every year.Most tulips are grown here in Sweden but the bulbs are imported from the Netherlands. There are about 6000 different kinds of tulips in the world and over 200 kinds are grown here in Sweden. The latest addition to the tulip family here is a kind that has been given the name Prins Daniel, named after the royal crownprinsess husband.

I buy myself some new ones each week now. The only pity with tulips is that they don´t last more than a week. I like them and find the pretty when we they have lasted for a few days and started to dry up or loose some of their petals.



I have so many favorites but right now I love the bunch sold with a mix of colors and then I also love the ones that have a natural shading from a deeper to a paler color. The ones with dual color are the most popular I read. For Easter everyone wants the yellow or the purple ones. White ones are also a biggie here as homes are often decorated in light colors here. I just can´t decide which color I love the most. Now I am actually off going to buy some new ones.


6 comments:

Taina said...

Jag har inte börjat köpa hem dem än, men brukar göra det i februari. Köper också en gång i veckan. Helst på fredagar så det är lite fint till helgen. Vad kostar en bukett med ca 10 tulpaner i Sverige? Jag har inte kollats årets pris här än...

Kram!

Victoria said...

Åh, jag älskar tulpaner! Har inte ett några buketter i affärerna ännu, bara i kruka! Knasigt. Jag älskar ljudet av dem också, det där gnisslet när man håller på med stjälkarna.
Kramar!/Vic

MrsD said...

ÄLSKAR tulpaner!!! Söker med ljus och lykta här efter dem, men har inte sett några ännu... Hoppas jag får se dem annars blir den en väldigt färgfattig vår på köksbordet...

Desiree said...

Taina, jag har inte kunnat hålla mig. :-)
En tulpanbukett här kostar allt mellan 59 kr till 100 spänn. I alabama var det inte lika lätt att hitta snitt tulpaner. De kom något senare än här iallfall.
KRam!

Victoria, hoppas du hittar riktiga snitt tulpaner för de är ju finare även om de inte står sig lika länge.
KRam!

MrsD, jag tror de kan komma lite längre fram på säsongen. Jag minns att man kunde hitta dem på Pulbix. Fast tulpaner i södern är inte alls lika poppis som här.
Kram!

Annika said...

Tulpaner är underbara! Precis som du köper jag en bukett varje vecka!
Så fint att ha dem på köksbordet!
Här kostar en bukett med tio tulpaner på Safeway 5,55 dollar. har inte jämfört med ngn annan affär.
Men jag är också galet kär i påskliljor, de man köper som oansenliga knoppar och som sen slåt ut i sin fulla prakt så fort de kommer hem och i vas!!
idag är det nog dags för mig att köpa en ny bukett, min bukett från i måndags börjar se trött ut...
KRAMAR!!!!

Anna, Fair and True said...

När jag bodde i England tog min kompis med sig tulpaner från Amsterdam (hon tog färjan eller om det var Eurostar). De var dubbelt så långa som svenska nästan och stod i en vecka!