Monday, January 31, 2011

First signs of spring

Today is first of February and that feels great! January has finally come to an end. I can't help it but January is just not my most favorite month. It just feel like one long Monday. The festivities of the holidays are over and the year has just started. It is still very dark and cold and one long stretch before any other holiday comes up. Well now it has finally come to an end.

February feels much better. It is short and and you can start to sense some small signs of spring. You know that ones March is approching you are almost into spring time.

Last week I noticed something that really made me happy and filled my heart and soul with hope and joy. One can finally notice that the days are starting to get longer. Now the sun does not set until about 4:30 pm and in the morning it is almost up by 7:30 when I rush off to work. Friday morning there was the most incredible and beautiful sunset. I was standing on the subway seeing the entire sky painted in pale blue and pink colors against the soft silouettes of Hammarby backen (the ski slope) and Globen. I just wished I had had my camera with me. I wanted to call out "stop the train! Get me my camera and just hold everything! This is just sooo beautiful!"

Since I could't get the picture from Friday morning I had to look in my picture folders and found these two pictures that give you a hint of the colors I saw Friday on my way to and from work. Since I also left work earlier on Friday afternoon I was home just before the sun set and got the most amzing sunset also.

So days are getting longer and one can finally notice the difference. Also I heard birds that have started to sing and that also makes my heart fill with happiness as it makes me think of spring.

I just love these kind of soft pastel colors in pale blue and warm pink when the appear on the sky line. Today has been a grey day but the weather has been mild. Right now I just want the rest of the now and ice to melt away. Well it just can't be great weather every day.

11 comments:

Saltistjejen said...

Japp visst har det vänt. fast här väntar vi ju snöstorm....
Jag brukar dock gilla januari också för jag tycker att det där speciella "vårljuset" kommer redan efter nyår. Det där på dagen. Just att solen står lite högre eller något som gör att det känns närmare våren.
Härligt med fåglarna DET ger en verkligen vårkänslor!
kramar!

Desiree said...

Saltis, ja jag läste precis om snöstormen som hotar er. Det är som om det har vänt för tillfället. Ni har fått snömassorna vi hade innan jul och vi har blivit av med dem. Januari är ju i för sig positivt för det har ju börjat vända redan då men i början märks det ju knappt men nu så märker man det och det känns underbart!

Victoria said...

Åh, så superfint! Visst är det härligt med våren!? Jag saknar våren väldigt mycket. :o(
Kramar//Vic

Taina said...

Jag kan inte påstå att jag fått några vårkänslor idag med ett TON snö. Vi har ju drabbats av Mammutstormen och det tycks aldrig ta slut. Dagarna blir längre men det kommer att ta en evighet innan jag ser en vårblomma med tanke på alla snöhögar...suck.

Kram kram

Desiree said...

Victoria, jag kan mycket väl förstå att du saknar vår. Det är ju en speciell lyckokänsla förknippat med vår. Även om jag är långt från vinterälskare så vill jag nog gärna ändå ha fyra årstider.
Kram!

Taina, jag förstår att du inte får några direkta vårkänslor just nu med tanke på de snömassor ni har och de som hotar att dra in igen. Det har till och med skrivits i svenska tidningar om den storm som drar in över er nu. Men jag tror nog att våren ändå kommer snabbare till er som bor ganska mycket längre söderut trots allt jämfört med bredgraderna här. Det kanske slår om här och blir vinter igen i mars med massor av snö. Det känns ju inte så kul.
Kram!

Petchie75 said...

Det ska bli sååå härligt att uppleva en riktig vår, från början till slut! Jag var ju hemma i Europa januari - mars för två år sedan när vi väntade på nya visum och då fick jag se vintergäck, snödroppar etc, och vi kom ju tillbaka till Bryssel i april förra året men det här året är vi här HELA VÅREN! Jag älskar våren, nästan lika mycket som jag älskar hösten.
Kram!

Desiree said...

Petra, ja det ska bli underbart med vår. Känns redan så mycket bättre nu när man märker att dagarna har börjat bli längre och det har varit lite mer sol på sistone. Man blir så glad av vår. Höst tycker jag känns jobbigare eftersom man vet att man går mot mörkare tider.
Kram och krya på dig med knäät.

Annika said...

Jag är nog den enda som inte längtar efter våren. Eller jo, det ska bli härligt när den är här. Just nu vill jag nog mest ha vinter. Här regnar, regnar och regnar det...Ingen mammutstorm här som hos Taina...
En riktigt vacker solnedgång är så härligt. Vilka färger.
Ja, tror jag det att det är kännbart hos er att det blivit ljusare. Märker det så väl här också.
Kramar!!

Desiree said...

Annika, jag önskar att jag vore mer som du är som älskar vintern och vill ha en vit och kall vinter som varar länge länge. Det hade ju underlättat mycket nu när man bor på nordligare bredgrader men jag längtar såååå till våren. Nu tycker jag att det är toppen att det är plusgrader så att så mycket av snön smälter bort. Jag hoppas att det inte kommer så mycket mer snö. Vill helst kunna gå i mina kära sneakers igen. Men det är sååå otroligt skönt att det börjar bli ljusare. Jag känner att det redan påverkar humöret mycket på ett gott sätt.
Kram!

Katarina said...

Åh, va härligt det är när man känner att det vänder! det blir ljusare och man blir gladare!
Vackra bilder!

Kram

Eleonor i Nashville said...

Jag håller med.. Januari är en grå månad och speciellt om man bor i Sverige. Den känns trist och långsam.

Tack jag gillar den här headern också.. =)
Jason har hjälpt mig med inbjudningarna men på dagarna när jag är själv gör jag det mesta.
Vi kommer bjuda ganska många men vi tror att det kommer bli runt 30-40 gäster eftersom det är Destination wedding och på en fredag.
Jag har hittat min klänning.. Den är helt fantastisk och jag har min första alternation i slutet på denna månad.
Kram