Tuesday, November 6, 2012

Vårt nya hem i Basel

Under veckan då jag var i Basel passade vi på att kolla på en lägenhet. C hade varit och tittat på den en gång tidigare men ville självklart att jag också skulle få chansen att se den. Den ligger i ett väldigt mysigt bostadsområde med mycket villor. Området heter Allschwil och ligger ca 3 km utanför Basels stadskärna. Ett lungt, lummigt och väldigt trivsamt villaområde.

Så här ser byggnaden ut från utsidan. Det är lite radhuskänsla över byggnaderna som jag gillar. Dessa lägenheter ligger insprängda i själva villaområdet.


Lägenheten är ca 100 kvadratmeter. Det är en lägenhet i etage. På ovanvåningen ligger kök,matplats och vardagsrum i öppen och planlösning. Det är riktigt högt i tak vilket gör att det känns stort och luftigt. Lite bredare rejäla persinner som liknar dem som fanns i södern som man där kallade för plantation shutters. 


Köket är modernt och snyggt. Bänkskivor i granit precis som vi hade i USA. Det GILLAR jag. Den dörrpassage/ingång som ni ser är ett sorts extra utrymme som vi tänkte ha som skafferi och också se till att få plats med en extra frys då det bara ingår en mindre halvfrys/kyl här som ni ser.

Något som kommer kunna bli riktigt bra tror jag är denna altan. Den är rejält stor och här finns potential att fixa till så att det blir en fin och grönskande oas till sommaren där man kan ha det skönt och hänga. Några inbjudande utemöbler, lite trätrall och sedan en hel del växeter och blommor kommer att göra det hela till en liten miniträdgård.



Detta är gästrummet. Är större än vad det ser ut på denna bild. Gillar de stora fönstrena från golv till tak. Gäst rummet leder ut till en egen liten balkong.


Master bedroom har faktiskt sitt egna privata badrum precis som i USA. Det gillar jag också massvis. Vi ska försöka få in lite mer förvaringsplats i badrummet.Hitta någon bänk som man kan ha under tvättställen möjligtvis.

Detta är masterbedroom som delar balkongen på nedervåningen med gäst rummet. Båda sovrummen ligger alltså på nedre våningen som är entréplanet.

Master bedroom har detta extra utrymme där vi tänker ställa garderober.

Här är trappan mellan de båda våningarna. Känns bra med trappa. Ger lite mer huskänsla tycker jag. Det finns även ganska gott om utrymme under trappan som man kan använda till något. Jag gillar att det finns mycket fönster. Det är en ljus och fin lägenhet.


Detta är gäst toan med dusch. Underbart att både ha tillgång till dusch och till badkar. Någon tvätt och torktumlare finns inte inne i lägenheten. Däremot så har man sin privata tvättpelare nere i sitt privata källarförråd. Det finns tack o lov hiss så att man slipper släpa tunga tvättkorgar.



Ingen gemnsam tvättstuga utan egna maskiner här nere i källaren. Förutom detta rummet som man kan inreda lite trevligare så har man ett eget gigantiskt stort källarförråd med svenska mått mätt. Källarförrådet är på minst 15 kvadrat. 


Vi föll både för lägenheten och för området. Det tar ingen tid alls att cykla in till city. Det finns också en busshållplats här precis utanför vår lägenhet här. Två kvarter bort går även spårvagnen. 

Jag tror vi kommer att trivas riktigt bra här. Det känns väldigt kul att vi hittat något som vi båda tycker mycket om. Känns skönt att den här pusselbiten fallit på plats. C flyttar in provisoriskt 1 december och sedan kommer jag och flyttlasset med möblerna någon gång under januari månad.

Idag vaknade jag också med spänd förväntan och slog på tv:n med en gång. Ville naturligtvis kolla in resultatet för Amerikanska presidentvalet. Jag hade ansökt om att få röstpapper i god tid men fick dem aldrig. Dålig stil av myndigheterna i Alabama. Men blev överlycklig då jag såg att Obama vunnit. Känns fantastiskt!

19 comments:

Millan said...

Vad spannande! Och vad fin lagenheten ser ut. Som en blank canvas som ni kan inreda precis som ni vill. Kommer ni skicka ner alla era mobler och grejer? Har ni fatt hyrt ut lagenheten hemma?

Basel ser valdigt fint ut tycker jag! Tjejen som ar larare pa svenska skolan har i Bristol flyttade fran Schweiz till bristol tidigare i ar och hon har bara gott att saga om det landet. Sarskilt klimatet verkar himla bra!

Kram!

Miss Marie said...

Vilken lägenhet! Där tror jag att ni kommer att trivas! Superfint.

Synd att du inte hann rösta, men tur att Obama vann ändå!

eastcoastmom said...

Det där kommer bli toppen!
Frågar mig också varför det är så dåligt med förvaring i badrummet, samma sak här i Spanien.

Desiree said...

Millan, ja det känns fint att ha hittat någonstans att bo. Gillar att det är vita väggar så att man har en neutral start. Ja vi kommer att skicka ner en hel del av våra möbler. Vi har också hittat någon som ska hyra våra lägenhet i Solna så pusselbitarna börjar falla på plats.
Kram!

Eastcoastmom, jag tror också det blir toppen. Synd som sagt att det saknas underskåp under handfaten men well man får vara glad över att det finns både kök och tvättpelare.
Kram!

Marie, jag tror också vi kommer att trivas fint här. Jag är överlycklig över att Obama vann. Underbara nyheter att vakna till.
Kram!

Annika said...

Härligt. Ser superfint ut. Lite amerikansk känsla på det hela taget.
DET är bra.
Jag tror att ni verkligen kommer att få det toppen.
Tänk att du snart flyttar ner på riktigt.
SÅ coolt!!!
OCH heja Obama,
Men uselt som fan att du INTE fick ditt röstkort. SKAM över myndigheterna i Bama!!
Kramar!!

Desiree said...

Annika, tack. Jag tror det här blir jättebra. Känns väldigt skönt att ha hittat ett ställe som vi båda gillar. Nu ser det ju väldigt naket och kalt ut men jag tror det blir väldigt bra när vi har fått sätta vår prägel på det. Jag är tacksam över att det finns en fungerande hyresmarknad i Basel. Vi kikade en hel del på nätet och jag fortsatte att kika en del även under den vecka jag var där men kände inte att jag hittade något bättre. Skulle vi sedan hitta något bättre eller vilja flytta till ett annat område så kan vi göra det. Men detta känns väldigt bra. Det är dessutom lite lättare att parkera bilen om man inte bor smack mitt i city.
Kram!

SweFlo said...

Wow! Det där blir ju superbra! Kan inte fatta att ni inte fick era ballots i tid. Post- och utalndsröster anses ju vara viktiga som sjutton! Verkligen dålig stil...

Anna, Fair and True said...

Ser jättebra ut! Och tänk när ni fått möblera! Hur är hyresnivåerna där?

Desiree said...

Sweflo, tack. Ja jag blir lite sur att jag inte fick min ballot i tid. Jag kontaktade dem i juni och registrerade mig. Sedan var jag i kontakt med dem i början på september och hade mail correspondans där de lovade att jag skulle få min ballot och ändå dök den inte upp. Lite besviken är jag allt.
Men väldigt glad över valresultatet.
Kram!

Anna, hyresnivån är ganska hög men inte allt så stor skillnad från att hyra i andra hand i Stockholm. Vi kommer att betala ca 15000 för denna i månaden. Tvåan vi hyrde i Sjöstan kostade oss 10000 i månaden.
Kram!

Monica said...

Ser väldigt gediget ut, kul att se lägenheter och dess planering och utformning i andra länder, har erfarenheter från England med mycket fina lägenheter där och hus, ärligt tycker jag att mycket av det som byggs nu i stockholmsområdet har ytfinish som lurar ögat men är ganska enkelt byggda med enkla billiga material, lite charmlöst, ja det ser lite billigt ut fast dyrt att köpa, vi tror ju ofta det är bäst här;-). Har besökt Bern men inte Basel och åkt skidor i Schweiz en hel del och talar tyska:-), jag tror du lätt kommer in i det språket även om det är svårare att lära som "äldre" men språket är lätt att förstå snabbt. Lycka till med livet där, ser ut att vara en fin stad.

Charlotta said...

Vilken underbar lägenhet! Och vilken dröm med egen tvättpelare - även om den står i källaren. Och vilken altan! Wiiii! Där tror jag att ni kommer att trivas alldeles utmärkt. Kram!

Saltistjejen said...

Å vilken fantastisk lägenhet!!! Verkligen! Vilka ytor och så fint!!! Haha 100 kvadrat är sådana siffror jag bara drömmer om hahahaha! Här där vi sitter på typ 40... :-)
Tycker terassen såg underbar ut också. DEN kommer ni använda mycket under fina dagar!
Å vad GLAD jag blir för er skull!
Och du det var verkligen en skön valseger.
KRAM!

Anne said...

Herregud vilken lägenhet!!! Den är ju helt grym. Helt ärligt alltså, uppriktigt menat så vill JAG ha en sån. Älskar trappan, den ger huskänsla. Älskar taket och balkarna. Ljuset, fönstren, färgerna, köket (graniten, aaahhh ja det är underbart - tycker så om att man kan ställa varma saker direkt på bänken/graniten). Så STOR den är också. Området ser gulligt och så mysigt ut. 3km är lätt som en plätt cykla, inget avstånd alls. Vilken jackpot. Alltså, bostaden ser verkligen helt makalös ut. Jag trodde inte ens man kunde hitta sådär fina lyor att hyra, bara att det var svindyra köpeobjekt.
Desiree, jag är helt säker på att du kommer att trivas bra.
Uteplatsen har helt klart potential, som du säger, efter att ha piffat upp den med lite grönt och grejer kommer den bli en skön plats att hänga på och nåt ni nog kommer använda jättemycket under de varma årstiderna.

KRAMAR

Charlie sa ... said...

Ah, så läckert!! En underbar lägenhet eller mer som ett townhouse för dig och C!

Ni kommer trivas. OJ, vad härligt det kommer bli.

Tack för att du tänkte på oss och fotade så mycket!

Kram
Lotta

Jane said...

Villen härlig lägenhet! Köket ser toppen ut, likaså altanen. Vi hade också tvättmaskinen i källaren, var faktiskt skönt att slippa all tvätt i lägenheten, var kanske lite jobbigt att springa upp och ner ibland men det hade definitivt sina fördelar.

Tack och lov, Obama vann!
Kram!

Liz said...

Hej!
Sa jatteroligt det har varit att lasa dina inlagg fran ditt besok i Schweiz och Basel! Jag har last, men inte hunnit kommentera da jag varit sjuk och da min mamma ar har och halsar pa sitter jag inte mycket vid datorn. Men jatteroligt att lasa att du fick ett fint intryck och att du kanner dig positiv infor flytten.

Och sa denna bostad! Grattis!! Vilket jattebra fynd! Boende ar ju nagot som tyvarr annars ar ganska sa dyrt i Schweiz (man far ju tanka som sa att mycket av landets yta ar berg/alper och man kan inte bygga hur eller var man vill, sa hus ar ofta jattedyrt) men aven lagenheter kan vara dyra att hyra, speciellt om man vill ha lite finare, storre och med uteplats. En trakig tvaa kan man ju annars hitta ganska billigt, men hur kul ar det? Jattefin lagenhet, som ett townhouse! Uteplatsen kommer bli jattefin och sommarhalvaret ar helt klart battre utevader an i Sverige, sa ni kan sitta manga langa varma kvallar dar och ata och mysa med lite ost och vin fran ert nya hemland! Langtar sa tillbaka...Ska bli sa spannande att fortsatta folja er resa och flytt!

Stor kram!

Desiree said...

Monica, tack så mycket. Även om ett nytt språk så känns det kul att få chansen att lära sig ytterligare ett språk. Jag gillar den här lägenheten och tror att vi kommer att trivas bra i både den och i Basel.
Kram!

Charlotta, tack. Jag tycker det är toppen att det ändå fanns både kök och tvättpelare (även om den står i källaren). På andra ställen i Europa verkar det inte alltid ingå spis, kyl och ens luckor i köket. Känns väldigt skönt att inte behöva köpa på sig precis allt utan att det finns en hel del som dessutom är nytt och modernt.
Kram!

Saltis, tack. Jag ser fram emot många sköna dagar på altenen jag också :-)
Kram!

Anne, åh tack vännen vad du är gullig. Jag tror också detta kommer att bli kanon. Har saknat granit bänkskivorna så från huset i USA och är överlycklig att få sådana igen. Just att det är så högt i tak gör att den känns både större och luftigare. Även om vi inte kollat på så många lägenheter så föll vi för denna med en gång.
Kram!

Lotta, tack. Ja det är lite townhouse känsla över denna och det gillar jag.
Kram!

Jane, tack.Vad kul att du gillar lägenheten och kul att höra lite hur ni hade det i Tyskland vad gäller tvättstuga. Jag tror också att det har sina fördelar att köra tvätten nere i källaren. Där finns dessutom gott om plats att sätta upp tvättlinor i taket så att man kan hänga tvätt ordentligt om man vill. Tvättstugan tänkte jag också att vi skulle inreda lite mysigare med lite hyllor och något bord där man kan vika tvätt osv.
Kram!

Liz, tack så mycket. Kul att din mamma är där och hälsar på men trist att du blev sjuk. Hoppas du känner dig pigg och kry igen nu. Det känns fantastiskt kul att få chansen att flytta in i denna fina lägenhet med den stora altanen. Jag hoppas på många fina kvällar där ute.
Kram!

Suzesan said...

ÅH så fin lägenhet och vilken altan och utsikt. Helt underbart. GRATTIS. Hundra kvm. Härligt och etage. Jag gillar etage för det blir som du säger mer huskänsla. Med trappa. Min förrförra lägenhet var etage. En fyra. Bra med sovrum på botten. Det är ju ofta tvärsom. Oj nu blev jag impad av både läge lägenhet och ALTAN. Där jag bor nu hos mig är det 96kvm. Plus förråd.(ska aldrig mer klaga på HYRAN =6300)hihi.

Haha jaha tsss ELLER HUR bra med GÄSTRUM så- vet- jag -var -jag "ska sova" om jag har vägarna förbi....OM!*fniss*

Ett äventyr att läsa här hos dig med allt skoj ni hittar på. Ska bli spännande att se hur allt blir när flyttlasset gått. ÄN en gång grattis. Jag är glad för er skull. Du kommer stormtrivas tror jag.

HEJA Obama. Härligt.

Kram
/Susanne

Anonymous said...

Härlig lägenhet med högt i tak och stor terrass! Annorlunda med privat tvättpelare i källaren - men huvudsaken att man har sin egen tvättmaskin och slipper boka tider. Skall bli spännande att följa din nya tillvaro i Basel.=)