Friday, December 17, 2010

Fredagstema - Halvårskoll

Idag har jag bestämt mig för att haka på fredagstemat som Erica håller i. Jag känner att det hänt så mycket under det senaste halvåret i år så jag vill gärna vara med om att göra just en liten sammanställning. Vi har under det senaste halvåret bytt kontinent, land, spårk och kultur. Vi har återvänt till det som var "hemma". Men hemkomsten innebar inte den där tveklösa rätta känslan att verkligen vara hemma. Istället fann vi delvis en hemma tillvaro med familjeumgänge som vi längtat efter och som vi både njuter och värdesätter men vi fann också att hemma kanske inte var fullt så självklart hemma som vi hade trott eller förväntat oss. Naturligtvis kommer Sverige alltid att vara hemma men livet verkar mer komplicerat och det är inte sjävklart att vi vill stanna och bo här förevigt. Många omtumlande känslor överrumplade oss under denna hösten och vintern. Vart vi tar vägen och vad som händer vet vi ännu inte. Men här följer några bilder från senaste halvåret.



Juli
Fourth of July firades som alltid med våra grannar i The Vista i Alabama. En dag med BBQ och fyrverkerier. C hade precis hunnit bli amerikansk medborgare och här fick han äkta stor amerikan cookie paj av våra grannar för att fira detta.



Augsti
Vi åkte på road trip till The South West och besökte massvis av coola national parker och Vegas. Åh vad jag älskade denna road trip. USA har otroligt mycket vacker och interessant natur att erbjuda. Att åka på road trip var verkligen något jag njöt av och trivdes med. Jag, C, bilen och kartan. Frihete, vidderna, naturen så många oförglömliga upplevelser. Mera road trips får det helt klart bli.

September.
Vi flyttar till Sverige. Börjar jobba på nytt jobb redan efter att bara varit här i en vecka. Mycket nytt och omtumlande både på jobbfronten och privat. Vi flyttar från att ha bott två veckor i C´s mosters lägenhet på Gärdet till Hammarby sjöstad. Flyttlasset kommer med alla våra möbler som omöjligt får plats i den lilla tvåan på 70 kvadrat vi har nu. Vi stuvar in så mycket som går och sedan hyr vi ett rum hos min kompis L i hennes källare där vi har 17 kubik med kartonger och möbler som väntar på oss.




Oktober.
Bjöd på några riktigt fina och soliga dagar emellanåt. Färgsprakande höstlöv och äppelträd med mogna fina röda äpplen i villaträdgårdarna.

November.
Frostig och grå. En tung månad på många sätt. Kallt och ruggit. Men mest av allt mörkt. Mörkt när man går upp och mörkt när man åker hem. Detta med mörkret har varit svårt för mig och jag lider fortfarande av det. Hela min kropp och inre vill gå i ide och inte vakna förräns våren kommer. Det är just denna långa, tunga, mörka vinter som får mig att verkligen tveka över att bo på dessa nordliga bredgrader.

December.
Förvisso mörk. Vintersolståndet har vi ännu några dagar kvar till men sedan börjar det ju sakta men säkert vända. Snön anländer och hela Sverige blir vackert vintervitt. Ljus i form av levande ljus till advent, glögg, julmarknad på Skansen och mycket mer. Men bäst av allt julfirande tillsammans med familjen och även lite jullov känns underbart och mycket efterlängtat.

Ha en skön helg och en riktigt trevlig fjärde och sista advent!

8 comments:

Saltistjejen said...

Sådan omställning ja! Otroligt egentligen! Mellan ytterligheterna både klimatmässigt och kulturellt. Jag har ju förstått att det varit en tuff höst på många vis för er när ni skulle återanpassa er till Sverige igen. Men jag tror det är ofrånkmligt. När man bott utomlands länge förändras så mycket. Dels förändras man själv och man har helt andra erfarenheter med sig i baggaget. ofta kan man känna att det man återvänder till på vissa plan stått still och man har själv vidgat vyerna enormt. Samtidigt HAR ju saker och ting förändrats även i det gamla hemlandet, men själv kan man ibland lev kvar i det som var INNAN man flyttade. Så på så vis ligger man efter istället.
jag tror ändå att det allra jobbigaste för hemvändare är att man förändrats och utvecklats så mycket själv. Man har sett sitt land "utifrån" vilket gör det både mindre och större på samma gång men på olka sätt. Att då sedan "hoppa in " i detta själv igen och skapa sig ett vardagsliv tror jag kan vara otroligt kämpigt. Men som sagt, det finns inget perfekt ställe på jorden tror jag. Alla har sina för- resp nackdelar. man får som lars vo Trier säger "Ta det onda med det goda!"
Och jag tror att många av fördelarna med Sverige ändå är ngt du och C kan njuta av nu!!!!
KRAAM!

Monica said...

Fina foton, längtade nästan tillbaka till hösten när jag såg de fina färgerna. Tänkte på när du skriver att det är en rikedom faktiskt, ja riktigt stor, att man vet att man "passar in" på flera ställen, kan bo i olika länder, är öppen, intresserad av andra och deras kulturer, kan hantera de problem som dyker upp och se glädjeämnena med. Förstå att livet är komplext och ta vara på möjligheterna, ja jag menar kort att inte vara så inskränkt:-) och du har erfarenheter som kanske kollegor saknar. Trevlig fjärde advent och snart är det jul:-)

Annika said...

Vilken bra sammanställning av halvåret. Ja, det har verkligen hänt mkt för er.
USA och roadrips går hand i hand. SÅ kul att åka på sådana, och ni har varit ute på många flera sådana än vad jag har varit. Häftigt. Det är verkligen frihet i roadtrips.
Att du har haft lite svårt att återanpassa dig till Sverige tror jag är så vanligt bland återvändare, eller jag VET det. Det betyder bara att du levt ett rikt liv här, för det gjorde ni ju verkligen.
Absolut tror jag att du kommer att landa i den svenska myllan fullt ut, men du kommer alltid att ha lite mer med dig i bagaget än de som inte bott utomlands. ja, nu är det snart jul, och snart vänder mörkret också.
Kram och ha en fin helg!!!

Katarina said...

Jag skriver som Annika, vilken bra sammanställning du gjort! N har verkligen varit med om mycket på kort tid,i med en massa blandade känslor och erfarenheter. På både gott och ont. Det tar tid att anpassa sig, och jag tror att det är naturligt att man jämför hela tiden..

Bilderna är så vackra!

Desiree said...

Saltis, ja du besrkiver verkligen på pricken hur det är. Nu har vi iallafall kommit en bit på väg men jag tror att vi har en bit kvar än. Hela första året får nog bli ett prövo och återanpassningsår. Det finns verkligen inte perfekt plats utan man får ta det onda med det goda. Men äventyslusten ligger nog i blodet nu mer än innan vi flyttade till Alabama så jag hoppas att det blir fler äventyr utomlands för oss i framtiden.
Kram!

Monica, så sant. Ja jag känner djup lycka och stor tacksamhet att jag faktiskt har fått se, lära och uppleva så mycket. Att jag kan jämföra och att jag kan välja på det sättet fast det känns otroligt svårt ibland. Men nu får vi njuta av den tiden vi har här med allt gott och fint som finns här inte minst sagt närheten till familjen för vi vet ju inte riktigt hur länge det blir eller vart nästa anhalt blir i framtiden.
Ha en skön sista advent du också.
KRamm!

Annika, tack. Jo det tar allt tid att återanpassa sig. Men det går ju framåt och utvärdera får man göra längre fram då man gett sig minst ett helt år.
Ha en skön helg och sista advent.
KRam!!!!

Katarina,tack jo det är sant att det tar mycket längre tid än vad man kan föreställa sig både då man flyttar ut och liksom då man flyttar hem så som vi har gjort.
Ha en fin advent och njut av familjen och allt som finns här.
Kramis!

Anna, Fair and True said...

Den där sand/ökenbilden var ju bara så cool! Är de Grand Canyon eller?

Förstår att det varit några svåra månader eller i alla fall med mycket blandade känslor. Tror dock att ni kommer känna annorlunda vid nästa halvårscheck.

Kram!

Desiree said...

Anna, tack. Det är en bild från Antelope Canyon som är en så kallat slot canyon. Den var verkligen cool och väldigt vacker. Jag hoppas att vi känner annorlunda tills nästa halvårs check. Vi kom ju in i den jobbigaste delen av året förvisso och fick börja med höst och vinter. Så det kanske känns mycket bättre då man fått upplev en fin vår och sommar.
Ha en fin sista advent.
KRam!

Anonymous said...

Vilket halvår, och vilka foton!