Wednesday, October 5, 2011

Fredagstema Oktober

Ny månad och nya teman för fredagarna. Oktobers värdinna är HeLena och första ämnet är STENAR. Stenar, detta är en favorit att få ta upp. Stenar ligger mig varmt om hjärtat. Kanske har jag trots allt ärvt fascinationen av stenar av pappa som är geolog. C brukar beklaga sig lite skämtsamt om hur jag ständigt drar med honom ut i olika stenöknar på våra road trips och semestrar. Jag märker hur jag också har haft svårt att begränsa mig då jag skulle försöka välja ut bilder till detta inlägg så här kommer några av mina favorit stenplatser i världen som jag har haft lyckan att få ha besökt hittills.


Santa Elena Canyon i södra Texas. Belägen i Big Bend National Park. En otroligt maffig ravin med alldeles spegelblankt vatten.



Arches National Park i Utah. Jag blev både helt tagen av de många coola stenformationerna liksom natthimmlen här som var helt otrolig. Hit skulle jag väldigt gärna vilja återvända och bara ligga och blicka upp mot denna stjärnhimmel. Jag har aldrig sett stjärnstoft från våran galax innan men här fick jag göra det.

Antelope Canyon, jag är helt kär i denna plats också. Det är en så kallat slot canyon. Den ändras ständigt då det kommer flash flood. Massiva regnmängder fyller hela stället med vatten och efter varje sådan episod så har nya former skapats. En stenvärld som ständigt förändras.


The Grand Canyon. Definitivt ett av världens underverk och något som verkligen får en att tappa andan. Allra bäst i soluppgång eller solnedgång. Här ligger hela våran planets historia inskriven i de olika lager av sten som är on display. Så häftigt!


Röda stenöknar, stilhet, en lång ensam väg. Detta är lycka.


Bryce Canyon i Utah. Sandsten som formats till dessa märkliga stenstatyer som kallas för Hoodos. Lite coolt och märkligt namn på formationer som är just coola och märkliga.


Men jag fascineras även av stenar här i Sverige. Milt varmt ljus som reflekteras på blöta salt-stänkta stenar på en strand på Öland.




Ett nästan magiskt ljus så som skandinavisk sommarnatt i sig bara kan erbjuda. Stenar och hav så enkelt men så vackert.



Island of Sky i Canyonlands National Park i Utah. Ett kargt och väldigt ödsligt landskap som breder ut sig oändligt långt. Här känner man sig så liten plötsligt. En människas liv så kort i jämföresle med stenars livslängd och tiden det tagit att forma detta landskap. Här lever ännu det vilda och otämjda Amerika kvar. Denna del av USA känns näst intill orörd.

Så stort, så maffigt, så oändligt, så vackert! Love it!



Så många märkliga formationer. Bilden till vänster är tagen på "The balanced Rock" i Arches National Park, Utah. Nog kan man säga att den allt balanserar där uppe. Jag hoppas det inte råkar gå någon förbi den dagen denna bumling bestämmer sig för att trilla av om man säger så. Bilden till vänster visa "The delicate arch" som är en symbol för hela staten Utah och den mest berömda formationen i Arches National Park.

Devli´s golf course i Death Valley, California. Stenöken i salt. Rakbladsvassa stenformationer. Här gäller det att inte snubbla för då vill jag lova att det skulle göra ont. Hettan är olidlig i sig med sina 50 grader celscius. Men älskar man stenar och landskap som dessa så glömmer man tillfälligt bort hettan och tar risken att balanser ut bland dessa rakbladsvassa stenar. Jag, kameran och stenar.

Ha en underbar fredag och helg!


18 comments:

Nilla said...

Vilket mästarinlägg! Jättefina bilder! Tänk att besöka Grand Canyon! Ha det så bra.

Äventyret framtiden said...

Fantastiskt fint inlägg om stenar.
Vackra bilder och den första är verkligen magnifik!

En fin fredag önskas!
Karin

Katarina said...

Wow, så vackert och vilket fint inlägg om stenar du gjort! När jag läste ditt inlägg kom jag på mig själv att tänka på smyckesstenar,, men perspektivet var ju helt annat!

Kram

Desiree said...

Nilla, tack. Grand Canyon är ju ett sådant ställe som absolut måste besökas. Man måste se och uppleva det på plats för inga bilder ger det riktig rättvisa.

Petta, tack så mycket. Hoppas du får en skön helg.

Katarina, ja det är just det som jag gillar så mycket med fredagsteman att de kan tolkas från så många olika sätt. Jag valde vackra och magnifika platser och stora stenar i detta inlägg.
Kram!

Annika said...

Himmel och pannkaka vilka BILDER!!!
Är det ni som tagit rubbet? Helt jävla otroliga!!!
Mästerverk!
Nästa ggn jag kommer hem måste vi tre ta en fotorunda ihop. C är ju för sjutton proffs, ja du med närapå.
Är det C som plåtat de där nattbilderna? Alltså jag bara baxnar.
Inser att jag har så fruktansvärt mkt att lära. I bow to the master!
Jag är impad. Deisree, du borde förstora upp de där bilderna i inlägget!!
De är för vackra för att vara små.
Betyg: A+
Stora kramar från en IMPAD Annika

Taina said...

HerreJEEZUS vilka LÄCKRA bilder! Du och jag får nog ta och åka på en roadtripp tillsammans för jag ÄLSKAR stenar. Min samling har jag fått banta i och med flytten. Älskar att plocka mineraler från när och fjärran. Häftigaste är ju de du hittar själv så som i gruvor och grottor! Tyvärr har de ibland en förmåga att vittra sönder när de kommer upp ur sin naturliga miljö Hur många otaliga ggr har jag inte varit på mineraljakt med min stenhacka??? Tänk dig vilket radarpar! Du fotar och jag hackar!!!

Ha en fin helg!

KRAMAR!

Saltistjejen said...

FANTASTISKA Bilder!!!!
Er resa var ju så otroligt häftig!
Ha nu en fin helg!
Kramar!

Desiree said...

Annika, ja det stämmer att Calle har tagit bilderna på natthimmlen i Utah. Han har också tagit första och sista bilden på stenstranden på Öland. Jag ska meddela honom att du gillade bilderna. Han kommer bli jätteglad och mycket smickrad. Klart vi måste ta en foto session när vi ses nästa gång. Vi får åka ut någonstanns där det är fint och köra :-)
Det skulle vara jättekul.
Kraaam!

Taina, hi hi ler åt att det minnsan bor en liten geolog i dig också när du nämner mineral jakt och stenhacka. Det skulle min pappa geologen bli impad av detta. Jag är övertygad om att vi skulle bli ett perfekt radarpar :-)
Kramis!

Saltis, tack så mycket.
KRam!

Monica said...

Så vackra bilder, tack för du visar, från en som också tycker mycket om sten och stenar:-)

Min Mans Mat said...

Åh Vilka otroligt fantastiskt fina bilder, tänk att det kan finnas sådana stenformationer, och du har fångat dem underbart bra/ Helena i Småland

Charlie sa ... said...

Wow, älskar!!

De här bilderna är vackra, inspirerande, fantastiska!

Jag vill bara sätta mig i en bil och köra


Jag måste konsultera dig Desiree för nästa års roadtrip...återkommer!

Kram och ha en underbar helg (här ska det visst bli fantastiskt väder, känns som vi får brittsommaren hit nu)

Anne-Marie said...

Du är så duktig med kameran Desiree! Helt fantastiskt fina stenbilder. Som Annika säger - de borde vara större. De där mjuka formerna inne i grottan är maffiga och de blöta stenarna i havsbandet likaså. Jag tror nog allt att det bor en geolog i dig. :) Ha en fin helg! Kram!

Desiree said...

Moncica, tack. Visst är det kul med sten.
Kram

Min Mans Mat, ja det är så coolt att det finns så många olika typer av sten och så många formationer. Man tror att man har sett allt och sedan finner man ännu en plats som är helt annorlunda och otorlig på sitt speciella sätt.

Lotta, ha ha du får mer än gärna konsultera mig för road trips. I älskar att plannera både egna och hjälpa andra. Jag har faktiskt fått flera förfrågningar från olika personer som har mailat mig och som jag hjälpt med lite tips. Det har varit jättekul.
Kram!

Anne-Marie, ja både du och Annika har rätt. Jag får välja ut några av de bästa och förstora upp. Det är alltid roligt att ha lite av sina egna foton på väggarna. Jag har iallfall gjort fotoböcker från dessa roadtrips så det är kul att kunna bläddra i och visa.
KRam!

Taina said...

Deisree
Vet du, jag är utbildad på geoteknologilinjen i Luleå så det förklarar kanske en del av mitt intresse för bergarter och mineraler. Nu jobbar jag inte med de ädlare metallerna längre, vilket jag gjorde när jag jobbade åt Boliden. Nu är det "enklare" metaller som gäller.

Kram kram

Desiree said...

Taina, ja men då är du ju äkta geolog. Vad kul! Min pappa jobbade länge åt SGAB. Ja det verkar vara rätt stor efterfrågan på de enklare metallerna även om guldpriset fortfarande är högt. Jättekul att du pysslar med sådant. Det är en spännande värld.
KRam!

HeLena said...

Otroliga biler! Fint inlägg, tack för det:).
Ha en fortsatt skön helg!

olgakatt said...

Vilka formationer det finns! Jag har sett ett ställe i USA med fantastiska raukar fast det hette inte så där. Det var för väldigt länge sedan men jag tror det var i Utah. Nu ser jag fram emot ett besök i Stenskogen i Yunnan utanför Kunming och Grand Canyon står högt på önskelistan!
Underbara foton!

Bejla said...

Underbara foton! Jag borde nog lägga ner mer tid på att faktiskt lära mig fota riktigt - dina foton inspererar, både till fotande och mer resande. Hoodos är ju också så coola. Har fångat en del på kort, men det var före digitalkamerans tid.