Monday, March 12, 2012

Bak och Blomster

 Jag provade denna nya produkt i helgen. Färdig surdegsats till brödbak från Kron Jäst. Jättespännande och kul. Den finns både för råg och vetedegar. Jag bestämde mig för att prova råg surdegen denna gång. 


Att baka med surdeg har blivit en stor trend som nu hållit i sig i flera år. Jag hörde talas om att det till och med ska finnas surdegs hotel där man kan lämna in sin surdeg medan man är borta på semester. Kändes kul att prova denna produkt och slippa pysslet med att göra och passa en egen surdeg. Surdeg för de bekväma.


Det följde med recept på burken så jag bestämde mig för att prova detta recept. Även om surdegen är färdig så tar det lite tid. Ska man ha nybakat bröd till middag får man sätta igång mitt på dagen för att jäsningarna ska få sin tid som behövs. Degen växte jättefint. Även smidigt att man bakade med kallt vatten och slapp tänka på att hetta upp degvätska till någon viss temperatur.

Så här fint blev resultatet.

 
 Det blev hela fyra långa baguetter även om det bara är tre på denna plåten. Jag smaksatte baugetterna med lite oliver och färsk hackad rosmarin. De blev väldigt goda så jag är mycket nöjd med resultatet från Kron Jästs surdegssats. Tummen upp för denna produkt. Jag provar gärna vete surdegen nästa gång.


 Även om det ännu inte riktigt börjat blomma utomhus ännu så har det i allafall blommat ordentligt hemma hos mig. Jag fick denna fina röda tulpanbukett av C. 



 Så här fint har mina påskliljor i kurka slagit ut. Känns underbart att ha fått in lite av våren. Jag har faktiskt haft dubbla tulpanbuketter denna vecka då jag ovetandes om att C redan köpt en bukett köpte en samma dag. Men det gör ju inget. För många tulpanbuketter kan man ju inte ha. Det går ingen nöd på mig fast jag är gräsänka denna vecka. Jag har något gott att sätta tänderna i och lite fint att njuta av.


Ha en bra tisdag gott folk. Det sköna vårvädret fortsätter även om det ska bli liiite kallare imorgon så blir det sedan varmare igen med runt 10 grader. Det är så otroligt skönt nu. Jag gick faktiskt ut och satte mig i solen en halvtimme igår under dagen. Jag hade lätt kunnat sitta där mycket längre. Helt underbart att få känna solens värme mot ansiktet.

11 comments:

Marie said...

Smart med surdeg på burk! Det tar ju väldigt lång tid med surdeg, oavsett om man köper den eller inte, men gott blir det ju!

Taina said...

Mmmmm så gott det ser ut med brödet! Bekvämt sätt att baka på. Har ju aldrig själv provat på att göra surdeg men det tar visst en evighet.

Här köps det tulpaner varje vecka men förra veckans var av den dåliga sorten då de slokade efter ett par dagar tyvärr...

Kram kram

Charlie sa ... said...

Fiffigt med surdeg så här! Ser urgott ut. Kan tänka mig doften också.

Så skönt att sola en stund, bara vara ute och känna våren. Uppiggande!!

Det är verkligen fint med vårblommor inomhus. Tulpaner är en favorit! Tyvärr är kvaliten här inte iklass med dem som man köper i Sverige.

Ha en fin tisdag! Här regnar det...

Kram!

Desiree said...

Marie, jag tycker detta var super med surdegsgrund på burk så slipper man hålla på att vänta flera dagar, mata och passa en deg hela tiden men får ändå till riktigt gott hemmabakat surdegsbröd. Nästa gång ska jag testa vete varianten.
Kram!

Taina, usch inget kul med tulpaner som slokar redan efter några få dagar. Önskar att de höll sig längre än en vecka men runt en vecka funkar ändå bra.
Kram!

Lotta, det var så otroligt skönt att sitta ute i solen en stund igår. Kände mig som en liten blomma som tankade sol för fullt. Jag hade kunnat sitta kvar där läääänge. Jag satt i lä och i solen och där var det riktigt varmt och skönt. Synd att tulpanerna inte riktigt håller samma kvalité i USA.
Kram och ha en fin dag.

Annika said...

LUSTIGT!!
Jag var precis ute och gick och hörde då en man berätta om JUST surdeg på burk!
OCh sen skriver du om det :-)
Visste inte att det fanns förrän idag :-)
Kan tro att det blev gott.
SMART att man kan köpa på burk.

Finfina blomster.
Idag ska jag nog börja vårröja min trädgård. det är för tidigt att plantera etc, men lite röj och sånt kan kan jag göra :-)

Kramar!!

Desiree said...

Annika, jag tycker detta var en toppenprodukt för jag känner att jag tidigare inte riktigt har haft tid att pyssla om och hålla en surdeg gående alla gånger så detta var kul. Funkade riktigt bra som sagt. Nu hoppas jag att det börjar dyka upp lite fina vårblommor ute också snart.
Kram!

Charlotta said...

Vad kul att det fungerade! Jag har två surdegar igång här som jag håller på att lära mig att baka med - nästa steg verkar vara det där med att man ska hålla på att vända degen i någon oljad låda. Ja, du hör ju själv...

Vilka superfina tulpaner!

Kram!

Saltistjejen said...

Ååå vad GOTT ditt bröd ser ut! Vilken BRA grej också att kunna köpa surdeg sådär. För alla kanske inte vill hålla på och gulla med sin surdeg hemma. ;-)
Härlgit vårigt verkar ni ha fått det också!
:-)
KRAM!

Anne-Marie said...

Har aldrig sett surdeg på burk tidigare. Vilka spännande saker som tillverkas. :) Dina limpor ser verkligen goda ut.
Du är en riktig tulpan-tjej Desiree! :) Och de är så fina tycker jag.
Kramar!

Desiree said...

Charlotta, jag tycker du är superduktig och ambitiös.Naturligtvis ska man egentligen göra som du gör för att få allra bästa surdegsbrödet men för att ta en liten genväg så tycker jag att detta funkade över förväntan. Jag ser fram emot att få höra mer om surdegsbaket på din blogg.
Kram!

Saltis, ja en smart genväg som jag tycker funkade himla bra. Det lär bli fler sådana baka för min del.
Kram!

Anne-Marie, hi hi ja det är jag nog allt en riktig tulpantjej. De orange har slagit ut helt nu och jag älskar när de gör det.
Kram!

Miriam said...

Surdegshotell?! Det är ju helt hysteriskt roligt :-D

Vilken underbar färg på tulpanerna!

Kram!